انتشار این مقاله


خطرات جرم گوش زیاد چیست؟

افزایش موم گوش خطرات ناشناخته‌ای در طولانی مدت ایجاد می‌کند. در بین تمام مشکلاتی که با افزایش سن ایجاد می‌شود، جرم گوش ممکن است از همه خطرناک‌تر باشد!

افزایش موم گوش خطرات ناشناخته‌ای در طولانی مدت ایجاد می‌کند. در بین تمام مشکلاتی که با افزایش سن ایجاد می‌شود، جرم گوش ممکن است از همه خطرناک‌تر باشد!

جرم گوش زیاد بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود تا جوان. در صورت عدم تشخیص، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند و مقدار زیاد آن جرم گوش باعث کاهش شنوایی یا سوت کشیدن گوش می‌شود. بعضی افراد سرگیجه‌هایی را تجربه می‌کنند که ممکن است باعث افتادن آن‌ها شود. هم‌چنین  کاهش شنوایی با کاهش هوش شناختی مرتبط است. جرم گوش ماده‌ی موم مانندی است که به خاک و غبار و اجزا کوچک می‌چسبد و برای پاکیزه کردن و حفاظت از گوش توسط بدن ساخته می‌شود.

بیش‌تر افراد به خوبی گوش خود را تمیز می‌کنند اما در بقیه‌ی افراد که شامل ۱۰% کودکان، ۲۰% بزرگسالان و بیشتر از ۳۰% افراد مسن و افراد ناتوان می‌شود، جرم گوش در نقطه‌ای تجمع می‌یابد و باعث انسداد کامل مجرای گوش می‌شود. بیش‌تر از دو سوم افرادی که در خانه‌ی سالمندان نگهداری می‌شوند، از این وضعیت رنج می‌برند.


مقاله‌ی مرتبط: چند راه امن برای تمیز کردن جرم گوش


درسال ۲۰۱۶، کمیسیون پزشکی حدود ۵۱ میلیون دلار به ۱.۷ میلیون سرویس پاک‌سازی گوش اختصاص دادند. دکتر Schwarts می‌گوید:

مشکل پاک‌سازی جرم گوش بیش‌تر در افراد مسن رایج است. ممکن است این کار خیلی سطحی به نظر برسد اما علت بیشتر مشکلات شنوایی همین مسئله است.

اکنون Janie York برنامه های شنوایی‌سنجی را راه اندازی کرد. این کار، یکی از تجارت‌های روبه افزایشی است که اختصاص به تمیز کردن سمعک و بررسی گوش افراد مسن دارد. York می گوید:

این یک بیماری همه‌گیر است که سه نفر از هر پنج نفر دچار این عارضه می‌شوند. دربیش‌تر این افراد گوش به طور کامل مسدود می‌شود.

این مسئله برای بیماران زوال عقلی مشکلات جدی ایجاد می‌کند. این امر موجب کاهش شنوایی می‌شود که به نوبه‌ی خود باعث کاهش ارتباطات و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. Brown می‌گوید:

بعد از پاک کردن جرم گوش، رفتار آن‌ها آرام‌تر شد.

جرم گوش زیاد، هرساله حدود ۱۲ میلیون نفر را راهی بیمارستان می‌کند. حدود۸ میلیون از این افراد به پاک‌سازی جرم گوش نیاز دارند. البته این تعداد، شامل افرادی که از طریق اینترنت اقدام به خود‌درمانی می‌کنند، نمی‌شود.Schwartz می‌گوید:

مردم همه چیز را در گوش خود فرو می‌برند؛ خودکار، مداد… . معمولا بهترین راه برای کنترل جرم گوش زیاد این است که کاری به کارش نداشته باشید! البته در مورد خانواده‌هایی که نسبت به بررسی گوش افراد مسن بی‌توجه‌اند، این کار نتیجه‌ی عکس می‌دهد!

افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند بهتر است هر سه تا شش ماه یک بار، گوش خود را بررسی کنند. هم‌چنین افراد مبتلا به بیماری زوال عقلی باید به طور مرتب جرم گوش خود را پاک‌سازی کنند. می‌توان با استفاده از اتوسکوپ بیان کرد که آیا موم مجرای گوش را مسدود کرده یا خیر. جرم گوش را می‌توان به راحتی با نرم شدن آن با قطره‌های آب، نمک یا محلول‌های تجاری حذف کرد و سپس با استفاده از سرنگ یا دست با یک دستگاه به نام کورت آن را خارج کرد. اثرات این کار در افراد مسن بارزتر است. در یکی از تحقیقات دیگر که توسط ژاپنی‌ها صورت گرفت، ثابت شد که با این کار(پاکسازی جرم گوش) میزان شنوایی و عملکرد شناختی افراد مسن مبتلا به اختلالات روانی، بهبود می‌یابد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید