انتشار این مقاله


فواید پسته از زبان متخصصان

پسته حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی گوناگون که به کاهش خطر بیماری‌های مزمن و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

حقایق تغذیه‌ای پسته چیست؟

پسته حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی مانند بتا کاروتن، فسفر، ویتامین B6، تیامین، پتاسیم، منیزیم و فیبر است. طبق نظر متخصص تغذیه، کریستین کرک پاتریک، پسته‌ در مقایسه با سایر آجیل‌ها دارای کاروتنوئید بالایی است. کاروتنوئید نوع آنتی اکسیدان است که به کاهش خطر بیماری‌های مزمن و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

شما می‌توانید تعداد زیادی پسته را فقط در یک اونس (۴۹ پسته) بخورید. ملیسا ماجومدار متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید:

در مقایسه با سایر آجیل‌ها، در هر اونس پسته مقدار زیادی از مصرف می‌شود. این درحالیست که یک اونس گردو برابر ۱۴ عدد از آن است.

هر دو پسته‌ی خام و بوداده حاوی مقدار زیادی چربی هستند؛ چیزی حدود ۱۳ گرم که ۱۷ درصد کل روزانه توصیه می‌شود. اما بیشتر چربی آن چربی تک‌غیراشباع (monounsaturated) است که می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد. پسته همچنین منبع خوبی از پروتئین است بطوریکه یک اونس آن حاوی حدود ۶ گرم پروتئین است.


مقاله مرتبط: همه چیز درباره ی ویتامین B6


مزایای پسته برای سلامتی چیست؟

طبق نظر کرک پاتریک همه‌ی انواع آجیل‌ها سالم هستند زیرا آن‌ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، چربی تک‌غیراشباع و چربی چندغیراشباع هستند. مطالعات بر روی این اجزاء به تنهایی نشان می‌دهند که آجیل و انواع دانه‌ها می‌توانند سلامت را بهبود بخشند. اما بر اساس صحبت‌های ماجومدار، پسته بیشتر از سایر آجیل‌ها ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این به خاطر اسیدهای چرب تک‌غیر‌اشباع شده‌ی خود، فیتواسترول‌های آن‌ها (ترکیبات گیاهی که می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند) و فیبر زیاد آن‌ها است. آن‌ها همچنین حاوی لوتئین، بتا کاروتن و توکوفرول هستند که می‌توانند التهاب سیستمیک را کاهش دهند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که پسته‌ها ممکن است به عنوان پریبیوتیک یا غذا برای باکتری‌های روده شما عمل کنند.


مقاله مرتبط: آنچه باید در مورد رژيم ضد‌التهابی بدانید


سالم‌ترین راه مصرف پسته چیست؟

مقاومت در برابر خوردن پسته به دلیل شوری و شکنندگی آن دشوار است. اما در آوردن آن از پوسته باعث می‌شود تا شمار آن از دست‌تان خارج نشود. پسته‌های بسته‌بندی شده‌ی قابل حمل در مقایسه با سایر غذاهای آماده مانند آبنبات یا چیپس حاوی مقادیر پروتئین، چربی سالم و برخی از فیبر برای میان وعده‌های تغذیه‌ای هستند.

از آنجا که چربی های تک‌غیر‌اشباع مانند آن‌هایی که در پسته یافت می‌شوند، می‌توانند با گذشت زمان در دمای اتاق فاسد شوند، بهتر است آنها را در یخچال و یا فریزر ذخیره کنید.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید