انتشار این مقاله


راه جدید درمان آپاندیسیت بدون جراحی!

مطالعات اخیر در فنلاند نشان می‌دهد که درمان آنتی‌بیوتیکی، جایگزین مناسبی برای اکثر بیماران مبتلا به آپاندیسیت است.

هنگامی که آزمایش‌های اضطراری نشان داد که درد آشکار سمت راست شکم Heather VanDusen به علت آپاندیسیت است، او تصور کرد که سریعا او را به جراحی خواهند برد. اما پزشکان به جای آن، گزینه‌ی مصرف آنتی بیوتیک‌ها را به عنوان درمان آپاندیسیت بدون جراحی به وی پیشنهاد کردند.

مطالعات اخیر در فنلاند نشان می‌دهد که این انتخاب، جایگزین مناسبی برای اکثر بیماران مبتلا به آپاندیسیت است. پس از گذشت پنج سال درمان با آنتی بیوتیک‌ها، تقریبا دو سوم از بیماران حمله دیگری نداشتند.

درمان آنتی بیوتیکی یک تغییر قابل توجه در درمان آپاندیسیت به وجود آورد. دهه‌ها آپاندیسیت به عنوان یک مورد پزشکی اورژانسی در نظر گرفته می‌شد که نیاز به جراحی فوری برای خارج کردن آپاندیس داشت زیرا ممکن بود بترکد که آن خود می‌توانست زندگی بیمار را به خطر بیندازد.

اما پیشرفت‌ها در زمینه تصویربرداری، عمدتا CT اسکن، موجب شده که تعیین این که آیا آپاندیس ممکن است ترکیده شود یا این که بیمار می‌تواند بدون جراحی درمان شود، را ساده‌تر کرده است.

نتایج حاکی از آن است که تقریبا دو سوم بیماران آپاندیسیت با این خطر (خطر ترکیدن آپاندیس) مواجه نیستند و به جای آن می‌توانند از درمان آنتی بیوتیکی استفاده کنند.

دکتر Paulina Salminen، سرپرست اصلی این مطالعه و جراح بیمارستان دانشگاه Turku در فنلاند معتقد است:

این یک گزینه قابل اجرا، قابل قبول و ایمن است.

مطالعات او در رده‌ی سنی بزرگسالان، طولانی‌ترین پیگیری بیماران درمان شده با داروها به جای جراحی آپاندیسیت است و نتایج نشان می‌دهد که یافته‌های یک ساله، که در سه سال پیش گزارش شده است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که امکان دارد درمان آپاندیسیت بدون جراحی برای برخی از کودکان مبتلا نیز موثر باشد.

نتایج پژوهش‌ها در فنلاند روز سه شنبه در مجله انجمن پزشکی آمریکا (Journal of the Ameican Medical Association) منتشر شد.

در سرمقاله مجله بیان شده است که: “دوره جدید درمان آپاندیسیت فرا رسیده است.”

Salminen معتقد است که جراحی آپاندیس شایع ترین جراحی اضطراری در سراسر جهان است و تنها در آمریکا سالانه حدود ۳۰۰۰۰۰ مورد عمل انجام می‌شود.

به گفته وی نتایج مطالعات نشان می‌دهد که از بسیاری از این جراحی‌ها می‌توان اجتناب کرد.

پزشکان ایالات متحده مصرف آنتی بیوتیک‌ها را به جای جراحی آغاز کرده‌اند و Salminen می‌گوید که بر حسب موقعیت او نیز چنین می‌کند. طبق سرمقاله مجله نیز به بیماران واجد شرایط باید این گزینه (درمان آپاندیسیت بدون جراحی) ارائه شود.

در این مطالعه حدود ۵۰۰ فرد بزرگسال فنلاندی که CT اسکن انجام داده بودند، برای رد کردن موارد شدید، مورد مطالعه قرار گرفتند.

به نیمی از آن‌ها درمان آنتی بیوتیک تجویز شد؛ و بقیه تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

در بین بیماران آنتی بیوتیک، ۱۰۰ مورد در پایان پنج سال درمان جراحی شدند – اکثریت به دلیل احتمال عود بیماری آپاندیسیت در سال اول. هفت نفر از آن‌ها آپاندیسیت نداشتند و احتمالا می‌توانستند از جراحی اجتناب کنند. نویسندگان بیان کردند که طبق نتایج میزان موفقیت درمان آپاندیسیت بدون جراحی تقریبا ۶۴% است.

حدود ۱ نفر از هر ۴ نفر بیمار جراحی، عوارضی از جمله عفونت‌های اطراف برش، درد شکم و فتق را تجربه کردند درحالی که این مقدار برای بیماران آنتی بیوتیکی تنها ۷% گزارش شد. به طور میانگین، دوره نقاهت بیماران آنتی بیوتیک ۱۱ روز کمتر از گروه جراحی بود. در سال اول، هزینه درمان آن‌ها حدود ۶۰% کمتر بود. تجزیه و تحلیل هزینه‌ها طی کل ۵ سال در نتایج منتشر شده قید نشده بود.

بیماران جراحی در مطالعات فنلاند همه، برش‌های متداول و مرسوم را به جراحی‌های keyhole (لاپاروسکوپی) که برای برداشتن آپاندیس در ایالات متحده رایج‌تر است، ترجیح می‌دهند. بیماران غیر جراحی سه روز آنتی بیوتیک‌های IV (داخل وریدی) در بیمارستان دریافت کردند و به دنبال آن هفت روز قرص در خانه مصرف کردند.

دکتر Giana Davidson، جراح دانشگاه واشنگتن، در یک مطالعه مشابه چند مرکزی آمریکا شرکت کرد که ممکن است این سوال که آیا مزایای مشابه برای آنتی بیوتیک‌ها در مقایسه با عمل جراحی “keyhole” دیده می‌شود را پاسخ دهد.

Davidson مطالعات فنلاندی را “یک قطعه مهم برای پازل” نامید، “اما من فکر نمی‌کنم که این مطالعه به تمام سوالات پاسخ دهد.”

Heather VanDusen  در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه واشنگتن تحت درمان قرار گرفت. اومی‌گوید که برای اجتناب از زخم‌های جراحی از درمان آنتی بیوتیکی استفاده کرده و در حال حاضر برای مطالعات Davidson به بیماران مشاوره ارائه می‌دهد.

VanDusen، که در کمیته‌های دانشگاهی کار می‌کند، معتقد است:

من می‌دانستم که بدترین حالت ختم شدن کار به بیمارستان بود، پس چرا اول آنتی بیوتیک‌ها را امتحان نکنید.

او گفت که از زمان درمانش خوب عمل کرده است، اما بزرگ‌ترین مشکل این است که این اتفاق ممکن است دوباره اتفاق بیافتد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید