انتشار این مقاله


اختلال خود معشوق پنداری چیست؟

بررسی اجمالی اختلال خود معشوق پنداری وضعیت روانی نادری است و زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بر این عقیده است که دیگران به شدت عاشق او هستند، پا فشاری می‌کنند. شخص دیگر ممکن است، مشهور، ثروتمند یا صاحب موقعیت اجتماعی بالا باشد. این وضعیت به عنوان سندرم دکراموبلت نیز شناخته شده است. این پا فشاری […]

بررسی اجمالی

اختلال خود معشوق پنداری وضعیت روانی نادری است و زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بر این عقیده است که دیگران به شدت عاشق او هستند، پا فشاری می‌کنند. شخص دیگر ممکن است، مشهور، ثروتمند یا صاحب موقعیت اجتماعی بالا باشد. این وضعیت به عنوان سندرم دکراموبلت نیز شناخته شده است.

این پا فشاری در مورد دوست داشته شدن توسط شخصی دیگر منطقی نیست، زیرا این عشق بر پایه‌ی واقعیت نیست. در اغلب موارد، فرد حتی فردی را که اصرار دارد عاشق او است، ملاقات نکرده است. برخی از افراد مبتلا به این سندرم ممکن است بر این باور باشند که غریبه‌ای که آن‌ها فقط یکبار ملاقات کرده‌اند، عاشق آن‌ها هستند.

فردی که در این وضعیت قرار دارد ممکن است اعتقاد داشته باشد که دیگران در پی ارسال پیام‌های عاشقانه مخفی برای آن‌ها هستند و ممکن باور کنند این اتفاق از طریق اخبار یا افکار (تله پاتی) اتفاق می‌افتند.

آن‌ها بشدت بر این عقیده پافشاری می‌کنند و اینکه تصور کنند ممکن است این فرد واقعا عاشقشان نباشد برایشان غیرممکن است، در حالی که شاید هیچ شاهدی بر این عشق نباشد. اختلال خود معشوق پنداری می‌تواند با شرایط روحی و روانی فرد مرتبط باشد که شامل توهم و شیدایی هستند.

نشانه‌ها

علامت اصلی این است که این باور غلط در افراد وجود دارد که کسی عمیقا یا به حالتی وسواسی عاشق آن‌ها شده است. اغلب شواهدی برای اثبات عشق فرد دیگر وجود ندارد. فرد دیگر حتی ممکن است از وجود این فرد با اختلال خود معشوق پنداری آگاه نباشد.

فردی که این شرایط را دارد، ممکن است دائما در مورد آن عاشق خیالی صحبت کند. یا برای دیدار با این شخص و ارتباط با او تلاش کند، به طوری که  بتوانند با هم باشند

نشانه‌های شایع این اختلال عبارتند از:

  • دنبال کردن مصرانه برنامه‌های تلوزیونی مربوط به شخص اگر فردی مشهور باشد
  • فرستادن نامه، ایمیل و پیام به صورت مصرانه به عاشق خیالی
  • گرفتن تماس‌های مکرر با عاشق خیالی
  • تصوراینکه این عاشق خیالی با نگاه و ایما و اشاره و کد فرستادن از طریق برنامه‌های تلوزیونی سعی در ایجاد یک ارتباط مخفیانه دارد.
  • ایجاد صحنه‌های عمدی برای برخورد با این فرد حرف زدن با او و در ارتباط با او بودن
  • احساس حسادت نسبت به شخص اگر با معشوقه‌های دیگر در ارتباط باشد یا حس عدم وفاداری
  • اذیت و آزار عاشق خیالی در اجتماع و گناهکار دادنستن آنها و جلب قانونی
  • از دست دادن شور و شوق برای انجام فعالیت‌های دیگر و تمایل به حرف زده فقط در مورد این شخص یا انجام کارهای مربوط به او

اختلال خود معشوق پنداری ممکن است در طول مدت زمانی طولانی و یا فقط در طول دوره‌های کوتاه  که تحت عنوان روان پریشی شناخته می‌شود، رخ دهد. اختلالات روان پریشی علائم شایع دیگر بیماری‌های روانی است. که شامل بدتر‌شدن شرایط توهمات فرد و یا سایر ویژگی‌های روان پریشی می‌شود. این اتفاق ممکن است در اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوآفکتیو و اختلال دوقطبی رخ دهند.

سایر علایم شیدایی اختلال دو قطبی عبارتند از:

  • بیش از حد پر انرژی بودن
  • ناتوانی در خواب
  • درگیر شدن در کار‌ها بطوری که برای آن فرد بیشتر از حد معمول باشد
  • سریع صحبت کردن کردن در مورد موضوعات مختلف در مدت زمان کوتاه
  • فکر کردن به موضوعات مختلف در مدت زمان کوتاه
  • انجام کار‌های با ریسک بالا برای مثال رانندگی با سرعت بالا یا خرج پول زیاد

موارد و نمونه‌های خود معشوق پنداری

مطالعه موردی از سال ۱۹۸۰، زنی را توصیف می‌کند که به اشتباه باور داشت که چندین مرد مختلف در دوران مختلف با پافشاری زیاد عاشق او بودنند و او را دنبال می‌کردند. مورد اختلال خود معشوق پنداری این زن قبل از اینکه با موفقیت درمان شود هشت سال طول کشید.

داستانی مربوط به سال ۲۰۱۲ که در  Psychology Today مورد مربوط به رابرت هاکینز را مورد بحث قرار داد. در سال ۱۹۹۵، هاکینز مصرانه  خواننده معروف Madonna. را دنبال می‌کرد. او معتقد بود که سرنوشت مقدر کرده است که او هسرش شود. رابرت چندین بار از دیوار از دیوار خانه‌ی او بالا رفت. همچنین چندین بار قبل از آنکه برای محاکمه به دادگاه فرستاده شود اورا با خشونت تهدید می‌کرد. رابرت به ده سال زندان محکوم شد.

در سال ۲۰۱۶، یک زن متاهل که در دهه ۵۰ زندگی خود بود، به یک کلینیک روانپزشکی مراجعه کرد، زیرا او فکر می‌کرد که رئیس سابقش به شدت عاشق او بود. او همچنین معتقد بود که کسی که مانع همراهی او با رئیسش می‌شود، شوهرش است.

درمان اختلال خود معشوق پنداری معمولا نشانه‌های توهم یا روانپریشی را هدف می‌گیرد. این اغلب شامل ترکیبی از درمان و دارو است. پزشک یا درمانگر شما ممکن است قبل از تشخیص، شما را از طریق مشاوره یا روان درمانی راهنمایی کند.

داروهای ضدروانپریشی کلاسیک (یا معمولی) مانند pimozide, اغلب با موفقیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.دارو‌ های ضد روانپریشی غیر متعارف (یا غیر معمول) مانند olanzapine، risperidone  و clozapine نیز در کنار درمان یا مشاوره مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اگر اختلال خود معشوق پنداری ناشی از یک وضعیت اساسی، مانند اختلال دوقطبی، باشد. درمان برای این وضعیت ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اختلال دوقطبی اغلب با تثبیت کننده‌های خلق مانند لیتیوم (لیتونی) یا اسید والپرویک (Depakene) درمان می‌شود.

عوارض و شرایط مرتبط

اختلال خود معشوق پنداری می‌تواند منجر به رفتار مخاطره آمیز یا تهاجمی در فرد شود. در برخی موارد، این رفتار می‌تواند به خاطر خشونت و اذیت و آزار از سوی فرد موجب دستگیری او شود. در موارد نادر، اختلال خود معشوق پنداری می‌تواند موجب مرگ یک فرد شود

اختلال خود معشوق پنداری اغلب با اختلال دوقطبی مرتبط است. این نیز با شرایط دیگری مرتبط است که شامل:

اختلال اضطراب

وابستگی به مواد مخدر یا الکل

اختلال در غذا خوردن مانند بولیمیا یا بی اشتهایی

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)

اختلال خود معشوق پنداری ممکن است تنها چند ساعت یا چند روز طول بکشد، اما اگر در نتیجه‌ی یک وضعیت روانی باشد، می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه یابد.

اگر متوجه علائم اختلال خود معشوق پنداری شدید، به دنبال کمک‌های پزشکی باشید یا یک درمانگر را ببینید. این کار برای پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه و رفتارهای خطرناک نسبت به فرد دیگرو برای جلوگیری از وضعیت از هم گسیختگی هردو شما و عاشق خیالی بسیار مهم است.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید