انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۶۳)

منتظر روزی باشید که فقط برای شخص شخیص شما داروی اختصاصی طراحی شود!


۱۹ – ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸


این دارو فقط یک مصرف‌کننده دارد!

به نظر می‌آید این داروی شخصی سازی شده می‌تواند به میلای هفت ساله با بیماری باتن کمک کند. Julie Afflerbaugh
به نظر می‌آید این داروی شخصی سازی شده می‌تواند به میلای هفت ساله با بیماری باتن کمک کند. Julie Afflerbaugh

در نمایی حیرت‌آور از پزشکی شخصی‌سازی شده، محققان دارویی به نام tailormade برای یک خانواده‌ی اهل کلرادو ساختند که به دخترشان کمک می‌کند تا بیماری باتن را شکست دهد. بیماری باتن یک اختلال نورودژنراتیو ارثی کشنده می‌باشد. در کمتر از یک سال، دانشمندان از توالی‌یابی ژنوم این دختر به درمان او با یک مولکول RNA سنتتیک رسیدند که به او کمک می‌کند تا با ساخت یک پروتئین بیماری‌اش را دور بزند.

کانال‌های زایمانی زنان در سراسر جهان متفاوت است

کانال زایمانی بالا قطر طرفی بیشتری داشته و بیشتر بیضوی است، در حالی که کانال زایمانی پائینی قطر فدامی خلفی بیشتری دارد و گردتر است.
کانال زایمانی بالا قطر طرفی بیشتری داشته و بیشتر بیضوی است، در حالی که کانال زایمانی پائینی قطر فدامی خلفی بیشتری دارد و گردتر است. Lia Betti

مطالعه‌ای جدید روی ۳۴۸ اسکلت زن از ۲۴ قسمت مختلف دنیا آشکار کرده است که کانال زایمانی زنان دارای تنوع گسترده‌ای از لحاظ شکل است. این نتایج نظریه‌ی قدیمی “دوراهی مامایی” را به چالش می‌کشد. بر اساس این نظریه، کانال زایمانی طوری تکامل یافته است که برای تولد بچه به اندازه‌ی کافی گشاد باشد تا انسان‌های مغز بزرگ به دنیا بیایند، و در عین حال به اندازه‌ی کافی باریک باشد، تا برای راه رفتن مشکلی نیافریند.

عصری جدید برای شیمی: سی تی اسکن مولکولی

این تکنیک جدید از یک ترکیب ساختارهایی را ساخته که هر چهار ترکیب ارگانیک بالا را دارد. Science
این تکنیک جدید از یک ترکیب ساختارهایی را ساخته که هر چهار ترکیب ارگانیک بالا را دارد. Science

شیمیدانان از مدت‌ها پیش با استفاده از دو تکنیک می‌توانستند ساختار مولکول‌های ارگانیک کوچک را، از ایبوپروفن گرفته تا تستوسترون معین کنند. اکنون دو تیم تحقیقاتی گزارش کرده‌اند که تکنیک سومی را ایجاد کرده‌اند که تفرق الکترون نام دارد و شکل دقیق ترکیبات را مشخص می‌سازد. چون تکنیک جدید می‌تواند نمونه‌های کوچک را نیز مشخص کند، ظرفیتی را به وجود می‌آورد که کشف داروها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مطالعه‌ی بزرگ همجنسگرایی را با متغیرهای DNA مرتبط دانسته است


در طی بزرگ‌ترین مطالعه درباره‌ی جهت‌گیری جنسی تاکنون، محققان مارکرهای DNA را از صدها هزار فردی که به این سؤال پاسخ آری یا خیر دادند، جمع‌آوری نمودند: “آیا تاکنون با کسی از جنس خودتان رابطه‌ی جنسی داشته‌اید؟” دانشمندان ۴ واریانت ژنتیکی پیدا کردند که قویاً با چیزی که آن‌ها رفتار “غیر دگرجنس‌گرایانه” می‌نامند، ارتباط دارد. برخی از محققان محتاطانه به قضیه نگاه می‌کنند ولی قطعاً این مطالعه گامی رو به جلو است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید