انتشار این مقاله


مبتلایان به پسوریازیس بیشتر در خطر بعضی از اختلالات خاص روده هستند

یافته‌های مطالعه جدید حاکی از چند برابر شدن شانس ابتلا به IBD هایی مثل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون در مبتلایان به پسوریازیس است.

یک مطالعه جدید دریافت افراد مبتلا به پسوریازیس احتمالا در خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات روده‌ای هستند. این تحقیق کشف کرد که افراد مبتلا به پسوریازیس (یک بیماری التهابی پوستی) در مقایسه با دیگر افراد جمعیت تقریبا دو برابر بیشتر احتمال دارد که به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا شوند. هم بیماری کرون و هم کولیت اولسراتیو انواعی از بیماری‌های التهابی روده (IBD) هستند. براساس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده، در این مشکلات افراد التهاب مزمن معده‌ای-روده‌ای (GI) را تجربه می‌کنند.


مقاله مرتبط: پسوریازیس چیست؟ و آیا درمان دارد؟


این یافته‌ها ارتباط قابل توجهی را مابین این مشکلات پیشنهاد می‌دهد. این محققان، از بیمارستان یادبود چانگ گانگ واقع در تایوان، در تاریخ ۲۴ اکتوبر در ژورنال JAMA Dermatology نوشتند: بیماران مبتلا به پسوریازیس باید در رابطه با افزایش خطر ابتلا به IBD مطلع شوند. اگر بیماران مبتلا به پسوریازیس شاهد علائم روده‌ای بودند ممکن است لازم باشد با متخصص گوارش مشورت کنند.


مقاله مرتبط: بیماری کرون و کولیت:شباهت‌ها و تفاوت‌ها


چه چیزی پشت این ارتباط است؟

هم پسوریازیس و هم IBD مشکلات مزمنی هستند که تصور می‌شود ناشی از مشکلات سیستم ایمنی باشند. براساس انستیتو ملی سلامت ایالات متحده، در پسوریازیس سیستم ایمنی افراد مبتلا فعالیتی بیش از حد دارد که باعث تورم و ایجاد سریع و غیرمعمول سلول‌های پوستی جدید می‌شود. براساس CDC، در IBD سیستم ایمنی در برابر محرک‌های محیطی که به طور معمول واکنشی را در پی ندارند پاسخ می‌دهد که باعث ایجاد التهاب در روده می‌شود. مطالعات قبلی نیز پیشنهاد می‌دادند که امکان دارد ژن‌های مشابهی در ایجاد پسوریازیس و IBD دخیل باشند.

در این مطالعه جدید، محققان اطلاعات حاصل از نه مطالعه قبلی را که در مجموع بیش از ۷ میلیون نفر را بررسی می‌کردند را تحلیل کردند. این مطالعات افراد مبتلا با پسوریازیس را با افراد غیر مبتلا به این بیماری یا جامعیت عامه مقایسه کردند.

این مطالعه دریافت که افراد مبتلا به پسوریازیس در مقایسه با گروه کنترل، ۲.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که به بیماری کرون و ۱.۷ برابر بیشتر احتمال دارد به کولیت اولسراتیو دچار شوند. این محققان گفتند:

این ارتباط مابین این مشکلات احتمالا ناشی از اختلالات ژنتیکی اساسی یا مشکلات سیستم ایمنی است. همچنین این ارتباط می‌تواند با مشکلات میکروبیومی در ارتباط باشد. در واقع یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ دریافت که در افراد مبتلا به پسوریازیس تنوع باکتریایی روده کاهش یافته است و وضعیت مشابهی در بیماران مبتلا به IBD نیز مشاهده می‌شود.
با این حال این مطالعه تنها یک ارتباط مابین پسوریازیس و IBD یافته است و این نتایج نمی‌توانند علتی برای این ارتباط تعیین کنند یا ثابت کنند که پسوریازیس و IBD دلایل مشترکی دارند.
علاوه بر این، در این تحلیل مطالعات بیشتر افراد کشورهای غربی دخیل شده‌اند. بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط در سایر جمعیت‌ها لازم است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید