انتشار این مقاله


برای برنزه‌ تر شدن هر روز حمام آفتاب نگیرید

اگر حتما باید حمام آفتاب بگیرید براساس پیشنهاد یک مطالعه جدید باید انجام آن را به یک روز در میان محدود کنید.

اگر حتما باید حمام آفتاب بگیرید براساس پیشنهاد یک مطالعه جدید باید انجام آن را به یک روز در میان محدود کنید. با این کار پوست شما تیره‌تر و از بعضی از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌شود.


مقاله مرتبط: رختخواب‌های خورشیدی؛ جنبه‌ی تاریک برنزه کردن


طبق گزارشِ ۲۵ اکتبر محققان در Molecular Cell، علت آن این است که پوست تنها هر ۴۸ ساعت یک‌بار رنگدانه‌ محافظت کننده‌ای به نام ملانین می‌سازد. گرفتن روزانه حمام آفتاب می‌تواند تولید این پیگمان‌ها را مختل و پوست را در برابر آسیب ناشی از پرتوهای فرابنفش (UV) آسیب پذیر کند.

ژنتیکدان مولکولی کرمیت لوی از دانشگاه تل‌آویو و همکارانش کشف کردند که پروتئینی به نام MITF تیرگی پوست و تولید ملانین را با سایر مکانیسم‌های محافظتی پوست در پاسخ به پرتو UV ارتباط می‌دهد. این تیم به مدت ۶۰ روز هر ۲۴، ۴۸ یا ۷۲ ساعت موش‌ها را در معرض تابش پرتو UV-B قرار دادند. موش‌هایی که در زمان‌بندی‌های ۴۸ ساعته در معرض تابش‎‌های UV-B قرار گرفته بودند نسبت به سایر گروه‌ها پوستشان تیره‌تر شد و آسیب DNA کمتری را تجربه کردند. سلول‌های پوستی موش و انسان رشد داده شده در ظروف آزمایشگاهی که یک روز در میان در معرض پرتو UV قرار گرفته بودند نیز در مقایسه با سلول‌هایی که به صورت روزانه در معرض تابش بودند، ملانین بیشتری تولید کردند.


مقاله مرتبط: آیا برنزه کردن مصنوعی امن‌تر از نوع طبیعی آن است؟


سایر آزمایشات با سلول‌های پوستی ظروف آزمایشگاهی پیشنهاد می‌دهد که در حین قرار گرفتن در معرض UV، MITF ژن‌هایی را که در بقای سلول‌های پوستی دخیل هستند را روشن می‌کند. این ژن‌ها پروتئین‌های مسئول التهاب، اصلاح DNA و به کارگیری سلول‌های ایمنی برای پوست را می‌سازند. تنها بعد از این کارها MITF اجازه‌ی شروع ساخت ملانین را می‌دهد. این محققان دریافتند، ضربه زدن به سلول‌ها با قرار گرفتن در معرض UV به صورت روزانه در تولید ملانین وقفه ایجاد می‌کند و سپر حفاظتی پوست را نیز از بین می‌برد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید