انتشار این مقاله


احتمالاً درمورد وظائف کنترلی سمت راست و چپ مغز اشتباه می‌کردیم

معمولا به ما گفته شده سمت چپ مغز سمت راست بدن را کنترل میکند و بالعکس ولی تحقیقات جدید نشان میدهد قضیه خیلی پیچیده‌تر از این‌هاست. برای چندین دهه دانشمندان با مطالعه بر روی حیوانات و انسا‌ن‌ها به نتایجی دست یافته‌اند که مغز نه تنها در در کنترل قسمت مخالف بدن کار میکند بلکه در […]

معمولا به ما گفته شده سمت چپ مغز سمت راست بدن را کنترل میکند و بالعکس ولی تحقیقات جدید نشان میدهد قضیه خیلی پیچیده‌تر از این‌هاست.

برای چندین دهه دانشمندان با مطالعه بر روی حیوانات و انسا‌ن‌ها به نتایجی دست یافته‌اند که مغز نه تنها در در کنترل قسمت مخالف بدن کار میکند بلکه در جهت موافق هم تاثیر دارد.

تا بحال شواهد نشان داده‌اند که که هر نیمکره مغز اندامها و انگشت‌های جهت مخالف را کنترل میکند.اما حالا محققان به نکته‌های جدیدی درباره ارتباط مغز و اندام‌ها پی برده‌اند.

برای اولین بار ، محققان در واشنگتن دی‌سی در سینت لوییس  حرکات سه‌بعدی بازوها را از لحاظ سرعت، موقعیت و حرکت مورد بررسی قرارداده‌اند.

این نتایج نشان میدهند که عملکرد نیمکره مغز با اندامهایی که در جهت موافقش قرار دارند بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر از آنچه است که ما فکر میکردیم.

قبل از این شواهد مربوط به نیمکره موافق مغز و حرکت اندام‌ها محدود بودند.

برای بررسی عمیق‌تر ۴ بیمار متفاوت(سه مرد و یک زن)را که مبتلا به صرع بودند را به دقت مورد بررسی قرار دادند.

در حالی که بازوهایشان به الکترودهای دستگاهECoG وصل بود که میتوانست عملکرد نورونهای دو طرف بدنشان را مورد بررسی قرار دهد و محققان عملکرد قسمت‌های موافق و مخالف مغز را مورد بررسی قرار میدادند در حالی که از بیماران خواسته میشد بازوهایشان را تکان دهند.

با استفاده از یک دستگاهی که الگوریتم نورون‌ها را نشان میداد، محققان دریافتند که حرکات از دوطرف نیمکره‎‌های مغز به قسمت‌های مختلف بدن برده میشود.

محققان میگویند این شواهد الزاما بدین معنا نیست که نیمکره جهت موافق مسئول همه حرکاتی است که در قسمتهایی از بدن که نزدیک به آن انجام میشود، اما این واقعیت که اطلاعات زیادی از این نیمکره به قسمت‌های نزدیک بدن میرسد قابل توجه است.

در حالی که در توانایی حرکت توسط سینماتیک اندام تناسلی ، نیمکره ایسکی نقشی اساسی ندارد.

این اولین تحقیقی است که نشان میدهد حرکاتی از بازوها توسط هر دو نیمکره کنترل میشود که البته این هم به زمانش بستگی دارد.

قاعدتا، باید درباره انتظاراتمان منطقی باشیم، چرا که در این تحقیق فقط ۴ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و هنوز تحقیقات زیادی لازماست که انجام شود تا معلوم شود دقیقا وظایف هریک از نیمکره‌های مغز چیست.

اما محققان میگویند که تحقیقاتشان راهکارهایی اساسی را برای درمان سکته مغزی ارائه میکند که ممکن است سکته فقط یک طرف مغزشان را تحت تاثیر قرار داده باشد.

توانایی استفاده از ECoG برای تشخیص حرکات یک طرف مغز نشان میدهد که افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند ممکن است بتوانند با استفاده از مناطق آسیب ندیده مغزشان اعضای بدنشان را کنترل کنند.

علاوه بر اینها ممکن است که هر دو طرف مغز نقش یکسانی در ایجاد حرکت در اندامها داشته باشند،روزی این یافته‌ها ممکن است به بیماران کمک کند تا بتوانند دوباره کنترل اعضای بدنشان را به دست گیرند.

این تحقیق هنوز تازه است ولی این فکر که میتواند جان هزاران نفر را نجات دهد آنرا هیجان‌انگیز میکند.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید