انتشار این مقاله


درمان جدید پارکینسون با تکیه بر تزریق سلول های بنیادی

محققان ژاپنی در حال بررسی درمان جدیدی برای بیماری پارکینسون از طریق تزریق سلول‌های بنیادی پرتوان القایی هستند.

یک درمان آزمایشی جدید برای بیماری پارکینسون که شامل تزریق میلیون‌ها سلول بنیادی به مغر افراد مبتلا به این بیماری است، در حال حاضر در یک آزمایش بالینی آزموده می‌شود. این مطالعه در اکتبر امسال امسال توسط محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن به انجام رسید. براساس AFP، محققان درمان یک مرد که در دهه پنجاهم زندگیش است را شروع کرده‌اند.

گرچه مطالعات پیشین درمان‌های سلول‌های بنیادی برای پارکینسون را آزمایش کرده بودند اما این مطالعه جدید برای اولین بار از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی یا iPSC استفاده کرده است. این‎‌ها سلول‌های بالغی (مشابه سلول‌های پوست یا خون در مقابل سلول‌های جنینی) هستند که برنامه‌ریزی مجدد شده‌اند و بنابراین مشابه سلول‌ها در مراحل اولیه تکاملشان بوده و پتانسیل این را دارند تا هر نوع از سلول‌های بدن را شکل دهند.


مقاله مرتبط: همه چیز درباره‌ی پارکینسون


در این مطالعه محققان از iPSC برای ساخت سلول‌های پروژنیتور دوپامینرژیک یا سلول‌های که با رشدشان سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین (ماده‌ای شیمیایی در مغز که برای کنترل حرکت عضلات مورد نیاز است) را تشکیل می‌دهند، استفاده کردند. در بیماران مبتلا به پارکینسون این سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین می‌میرند و باعث ایجاد علائمی از جمله ترمور و سختی در راه رفتن، حرکت و هماهنگی می‌شوند. براساس بنیاد The Michael J. Fox، محققان امیدوارند در این آزمایش جدید نشان دهند که این پیوند سلول‌های بنیادی به جایگزینی سلول‌های تولید کننده دوپامین از دست داده شده و بازتولید دوپامین کمک کند.

براساس AFP، برای این درمان محققان طی یک جراحی ۳ ساعته ۲.۴ میلیون سلول بنیادی را به سمت چپ مغز این مرد تزریق کردند. در حال حاضر این مریض از جهت عوارض جانبی تحت نظر است و در صورت عدم رویت مشکلی این محققان ۲.۴ میلیون سلول بنیادی را به سمت راست مغزش نیز تزریق خواهند کرد.

این محققان قصد دارند تا در مجموع ۷ بیمار را در این آزمایش شرکت دهند و به مدت ۲ سال آن‌ها را تحت نظر بگیرند.

براساس دانشگاخ کیوتو، این iPSCها از افراد اهدا کننده گرفته می‌شود بنابراین لازم است این بیماران از داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد سلول‌های پیوند داده شده استفاده کنند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید