انتشار این مقاله


۱۰ نشانه که می تواند به معنی اختلال بیش فعالی بزرگسالان باشد

در اکثر موارد تشخیص ADHD کودکان سخت نیست اما بزرگسالان می توانند علائم نامحسوس تری داشته باشند.

شاید بارها درباره اختلال بیش فعالی شنیده باشید. اختلال بیش فعالی یا نقص توجه یکی از شایع ترین اختلالات کودکی است. شاید در اطرافتان کودک بیش فعال دیده باشید و با علائمش تا حدی آشنا هستید. اما اختلال بیش فعالی بزرگسالان چه علائمی دارد؟ در اکثر موارد تشخیص ADHD کودکان سخت نیست اما بزرگسالان می توانند علائم نامحسوس تری داشته باشند. به عبارتی دیگر ممکن است شما از اختلال بیش فعالی بزرگسالان رنج ببرید بدون اینکه خبر داشته باشید. شایدمتوجه نشوید که بسیاری از مشکلاتی که با آنها مواجه هستید، مثل با برنامه بودن یا سر وقت انجام دادن کارها به ADHD یا اختلال بیش فعالی بزرگسالان مربوط می شود.

در این پست به ۱۰ نشانه ای که به طور بالقوه می توانند بیانگر ابتلای فرد به اختلال بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان باشند اشاره می کنیم:

۱. مشکل در برنامه ریزی و عمل به برنامه ها

افرادی با اختلال بیش فعالی بزرگسالی در برنامه ریزی برای مسئولیت های دوران بزرگسالی (مثل شغل) به طور مشخصی بیشتر از دوران کودکی مشکل دارند.

۲. رانندگی بدون احتیاط و تصادف در ترافیک

ADHD باعث می شود که این افراد نتوانند به خوبی روی کاری تمرکز کنند ؛ بنابراین پشت فرمان ماندن به مدت مشخص برایشان سخت است. به این علت این افراد با احتمال بیشتری ممکن است با سرعت رانندگی کنند، در ترافیک تصادف کنند و گواهی نامه رانندگی خود را از دست دهند.

۳. به مشکل خوردن در ازدواج

بسیاری از افرادی که اختلال نقص توجه و بیش فعالی ندارند نیز در ازدواج خود به مشکل برمی خورند؛ بنابراین داشتن مشکل در ازدواج علامت مشخصی برای داشتن اختلال بیش فعالی بزرگسالان نیست. اما این افراد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که به روابط عاطفی لطمه بزند. در اغلب موارد شریک عاطفی افراد مبتلا به ADHD تشخیص داده نشده ممکن است توانایی های شنیداری ضعیف این فرد و عدم احترام وی به تعهد ها را پای بی توجهی او به رابطه بگذارد. اگر شما به اختلال نقص توجه در بزرگسالان مبتلا باشید متوجه علت ناراحتی شریک عاطفی خود نخواهید شد و احساس می کنید که به خاطر چیزی که تقصیر شما نیست سرزنش می شوید.

۴. به شدت دچار حواس پرتی می شوند

ADHD ، نقص در توجه است. بنابراین ADHD بزرگسالان می تواند موفقیت در دنیای پرهرج و مرج و سریع امروزی را برای این افراد سخت کند. حواس پرتی می تواند موجب عملکرد ضعیف شغلی این افراد بخصوص در محل های کار پر سر و صدا شود. اگر شما مبتلا به ADHD باشید، درخواهید یافت که زنگ خوردن تلفن یا دریافت ایمیل ، توجه شما را مختل کرده و باعث می شود کارتان را به سختی به اتمام برسانید.


بیشتر بخوانید:


۵. توانایی های شنیداری ضعیف

آیا در طول جلسات اداری طولانی حواستان پرت می شود؟ آیا همسرتان فراموش می کند که باید فرزندتان را از تمرین بسکتبال بردارد و به خانه بیاورد با اینکه در راه خانه به او زنگ زدید و یاد آوری کردید؟ نقص توجه باعث توانایی های شنیداری ضعیف در بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD  می شود که موجب فراموش کردن قرار ها و سوءتعبیر های فراوانی می شود.

۶. مشکل در استراحت کردن

بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD “بیش فعال” هستند ؛ این علامتِ ADHD ، در بزرگسالان به گونه ای دیگر خود را نشان می دهد. این افراد به جای اینکه از دیوار راست بالا بروند ، احساس می کنند که نمی توانند استراحت کنند.

۷. مشکل در شروع یک کار

درست مثل کودکان مبتلا به ADHD که انجام تکالیف خود را به تاخیر می اندازند، بزرگسالان نیز به سختی می توانند کار های سخت را شروع کنند. این به تاخیر انداختن کار ها معمولا به مشکلات موجود اضافه می کند؛ مثل مشکلاتی در ازدواج ، شغل و در ارتباط با دوستان.

۸. تاخیر

دلایل زیادی برای این وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی بزرگسالان معمولا در راه رفتن به یک رخداد حواسشان پرت می شود ؛ ممکن است متوجه شوند که ماشینشان نیاز به شسته شدن دارد یا سوخت ماشین کم است. همچنین این افراد ممکن است در تخمین زمان لازم برای به اتمام رساندن یک کار دچار مشکل باشند؛ این کار می تواند یک ماموریت کاری مهم باشد یا یک تعمیر ساده لوازم خانه.

۹. عدم تسلط بر اعصاب

در اغلب موارد ADHD سبب ایجاد مشکلاتی در کنترل هیجانات می شود. بسیاری از افراد مبتلا به ADHD بزرگسالان به خاطر کوچکترین مسائل کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شوند ؛ به طوری که احساس می کنند هیچ گونه کنترلی روی هیجانات خود ندارند. در بسیاری از موارد خشمشان به همان سرعت که فوران کرده بود، فروکش می کند ؛ بدون اینکه افراد دور و برشان متوجه شوند دقیقا چه اتفاقی برای فرد رخ داده!

۱۰. مشکل در اولویت بندی کارها

افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی بزرگسالان معمولا در اولویت بندی ها دچار اشتباه می شوند. آنها معمولا در انجام امور اجباری مثل ضرب العجل کاری تعلل می کنند و به جای آن ساعات زیادی را به انجام امور غیرمهم می پردازند.

آیا به اختلال بیش فعالی بزرگسالان مبتلا هستید؟

اگر فکر می کنید که اختلال بیش فعالی بزرگسالان دارید به یک روانشناس مجرب مراجعه کنید. تشخیص ADHD سخت خواهد بود زیرا برخی از علائم مثل تمرکز ضعیف یا کم انگیزه بودن و مشکل در روابط عاطفی می تواند علائم مشکلات دیگری هم باشد. افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر نیز می توانند علائم مشابهی داشته باشند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید