انتشار این مقاله


هوش جنین را قبل از تولد می‌توان تعیین کرد!

چشم انداز به دنیا‌آوردن بچه‌های باهوش موضوعی با شک و تردیدهای اخلاقی بوده است که دهه‌ها جنجال آفریده ولی تاکنون توانایی انجام این کار را به دلیل مسائل اخلاقی کاهش داده شده است. امروز می‌توان به صورت دیگری به این مسئله نگاه کرد، چرا که به لطف روش‌هایی دانشمندان کنونی می‌توانند با کمک این تست‌ها […]

چشم انداز به دنیا‌آوردن بچه‌های باهوش موضوعی با شک و تردیدهای اخلاقی بوده است که دهه‌ها جنجال آفریده ولی تاکنون توانایی انجام این کار را به دلیل مسائل اخلاقی کاهش داده شده است. امروز می‌توان به صورت دیگری به این مسئله نگاه کرد، چرا که به لطف روش‌هایی دانشمندان کنونی می‌توانند با کمک این تست‌ها به خوبی هوش جنین را مشخص کنند؛ درواقع منظور همان تست ژن‌های جنین است که می‌توانند در کلینیک‌های IVF در سراسر آمریکا قابل دسترس باشند.
سازمان پیش بینی ژنومی بیان می‌دارد که این آزمایش‌های غربالگری ژنتیکی است که می‌تواند خصوصیات پیچیده ی جنین در باروری های IVF را مورد ارزیابی قرار دهد، مثل ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها و هوش پایین.
این آزمایش و تست هنوز بر روی کسی انجام نشده است اما این سازمان در ماه های اخیر شروع به مکاتبه و مکالمه با بخش های مرتبط با باروری های  IVF کرده است تا این تست را برای مشتریان روش بارداریIVF آماده کند.
برای تعیین هوش، سازمان پیش‌بینی‌های ژنتیکی معتقد است که این تست تنها می‌تواند یک ایده برای غربالگری جنین‌هایی باشد که گمان می‌رود از اختلالات ذهنی برخوردار باشند. هرچند که در آینده روش‌های مشابهی می‌تواند برای شناسایی جنین با IQ بالا مورد استفاده قراربگیرد.
یکی از بنیان‌گذاران این سازمان، استفان هسو می‌گوید :

 ” فکر میکنم که مردم به آن نیاز دارند اگر ما این کار را نکیم سایر شرکت ها این فرصت را پیدا می‌کنند که همین تست ها را روی افراد انجام دهند.”

برای سال ها، این احتمال وجود داشت که بتوان تست‌های ژنتیکی ساده تری به عنوان بخشی از بارداری IVF انجام داد، مثلا والدینی که احتمال دارد با توجه به سابقه‌ی ژنتیکی نوزاد مبتلا به فیبروز سیستیک را به دنیا آوردند با انجام بارداری IVF می۲توانند انتخاب کنند که جنین‌شان این ژن‌های معیوب را با خود حمل نکند و در نتیجه این بحران را پشت سر بگذارد.
این تست حتی این امکان را فراهم می‌کند که جنین‌هایی که درنتیجه‌ی عملکرد یک ژن شرایط خاص دارند همانند افرادی که مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند مثل افراد مبتلا به سندرم داون نیز قابل پیش‌بینی باشند.
بسیاری از شرایط پزشکی و سلامتی یک جنین تحت تاثیر صدها ژن است که باعث شده جنین‌هایی با ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا انتخاب جنینی با احتمال پایین تجربه‌ی افسردگی غربال‌ شوند. این مطلب حتی برای خصوصیاتی مانند هوش نیز صادق است.
در سال‌های اخیر، این امکان فراهم شده‌است که جنین‌هایی با احتمال داشتن شرایط یا خصوصیات خاص با استفاده از آنالیز مناطقی از DNA به منظور تخمین ریسک ابتلا به پلی‌ژنتیک  مورد بررسی قرار بگیرد.

پیش بینی خصوصیات آینده ی جنین :

تست های ژنتیکی برای تشخیص خصوصیات پیچیده ی جنین غیر ممکن به نظر می‌رسد و این به آن دلیل است که این خصوصیات تحت تاثیر ژن های زیادی قرار دارند که هرکدام از ژن ها اثر اندکی دارند اما در کنار یکدیگر خصوصیت پیچیده ای را ایجاد می‌کنند و در حال حاضر تنها نقش بسیار جزئی از این ژن‌ها شناخته شده است.
اما به لطف مطالعات بسیاری که بر روی هزاران نفر انجام‌شده‌است؛ در حال حاضر مناطق ژنی بیشتری از DNA که در ایجاد این خصیصه ها دخالت دارند؛ شناسایی شده است.یک مطالعه که در ماه جولای به منتشر شد، بیش از ۱۰۰۰ ناحیه از DNA  را شناسایی کرده‌است که همگی باهم مسئول ۱۳ درصد تنوع مورد بررسی در دست‌آوردهای آکادمیک  هستند.
مسلما اثرات این ژن‌ها در یکسری افراد می‌تواند چشمگیرتر باشد. برای مثال یک تنوع ژنتیکی ممکن است به عنوان درصد کوچکی از تنوع درهوش افراد در یک جامعه به حساب بیاید اما همین تغییر کوچک ممکن است منجر به یک تفاوت بزرگ در IQ افرادی باشد که دچار این تنوع ژنی شدند.
همانطور که تخمین هوش جنین در آینده ی نه چندان دور شدنی به نظر میرسد، برخی از والدین آینده نگر درخواهند یافت که برخی از جنین ها در روش IVF شانس بیشتری برای اختلالات هوشی خواهند داشت درحالیکه برخی دیگر دارای هوش فوق العاده بالا خواهند بود.
هیچ اطمینانی وجود ندارد، ولی برای برخی ممکن است این تغییر بسیار حائز اهمیت باشد. مطالعه ی ماه جولای نشان داد که ۶۰ درصد افراد با امتیاز ژنتیکی در پنج گروه اول موفق به دریافت مدرک دانشگاهی شدند درحالیکه ۱۰ درصد پنج گروه انتهای جدول امتیاز دهی موفق به دریافت مدرک دانشگاهی شدند.

پیش بینی استعداد:

سازمان پیش بینی ژنتیکی یا همان The firm Genomic Prediction  اولین شرکتی است که ریسک های پلی‌ژنیک را برای جنین‌ها امتیازدهی می‌کند. این سازمان درحال بهبودبخشی به این تست‌ها است تا بتواند راه غربالگری جنین‌ها را در ریسک‌های بالا شرایط های خاص پزشکی هموارتر کند ولی تست‌های پلی ژنیک برای اختلالات ذهنی بحث‌برانگیزتر است. هسو بیان میدارد که :

” پیش بینی IQ برای هر جنین به اندازه ی کافی دقیق نیست اما می‌تواند مشخص کند که کدام مناطق نقض ژنتیکی دارند و به این تریتب به والدین آینده‌نگر این فرصت را بدهد که بتوانند از داشتن جنین‌هایی با ۲۵ نمره پایین‌تر از حد IQ طبیعی خودداری کنند.”

ما درحال حاضر نمی‌دانیم که چه عوامل دیگری می‌تواند ژن‌های دخیل در هوش را تحت تاثیر قراردهد.
لین موری یکی از کسانی است که کمپینی را علیه این قبیل تست‌ها راه‌اندازی کرده است. وی معتقد است ‌که :

“ما این گنجایش‌ها و تنوع و ظرفیت افراد را با توجه به عملکرد اجتماعی آن‌ها می‌سنجیم پس انجام غربالگری‌ها به منظور تعیین IQ افراد غیراخلاقی خواهد بود. دراین‌باره باید مشورت‌های زیادی انجام گیرد.”

اطلاعات حاصل از این تست‌ها می‌تواند گاهی به جهت انتخاب جنین‌هایی باشد که هوش بیشتری دارند و آنچه در نهایت ظاهر خواهدشد داشتن جمعیتی با هوش بالاتر از حد نرمال خواهدبود.
به خاطر دلایل اخلاقی سازمان پیش‌بینی ژنتیکی این اجازه را به والدین نمی‌دهد که با اطلاع از هوش جنین خود؛ جنین های باهوش‌تر را انتخاب کنند.

پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید