انتشار این مقاله


رژیم غذایی منتخب متخصصان تغذیه شما را شگفت‌زده خواهدکرد!

در مورد عادات غذایی خود واقع‌بین باشید و تلاش کنید که تنها تغییرات کوچک و پایداری را وارد زندگی خود کنید این دقیقا همان مسیری است که ممکن است به شما کمک کند تا راحت‌تر لاغر شوید.

متخصصان علوم تغذیه بهترین رژیم غذایی را انتخاب کردند و جالب‌تر اینکه این انتخاب شما را شگفت‌زده خواهدکرد. رژیم غذایی منتخب متخصصان تغذیه صرفا استفاده از مواد معدنی در یک چالش رژیمی ۳۰ روزه است. تقریبا هر کسی که می‌شناسید این رژیم غذایی را امتحان کرده‌ ولی در حقیقت این رژیم غذایی ، تناسب اندام شما را آنگونه که باید تغییر نداده‌است.
ما دراصل دنبال هردو این اهداف هستیم هم تناسب اندام و هم عدم تحمل تغییرات شدید در زندگی روزانه‌ی خود و این اهداف نیز تنها و تنها برای یک دلیل است : چون راحت نیستیم تغییری در زندگی عادی‌مان ایجاد کنیم.
به نظر نمی‌رسد که مصرف هرچه بیش‌تر فیبر سبزیجات و هرچه کم‌تر کربوهیدرات‌های ساده، راهی برای از دست‌دادن ۵۰ پوند باشد.
شاید زمانی احساساس بهتری کنیم که تغییرات سخت و افراطی در پیش بگیریم مثلا تغییردادن رژیم غذایی‌مان به گونه‌ای که   ۷۰تا ۸۰ درصد کالری دریافتی روزانه‌مان از چربی باشد و یا اینکه مطلقا هیچ چربی دریافت نکنیم.


مقاله‌ی مرتبط: در چه ساعاتی از روز می‌توانیم کالری بیشتری بسوزانیم؟


این شیوه‌های جدید رژیم رنگ وبوی تعهد می‌دهند اما اگر بخواهیم از تمام این‌ها بگذریم تمام رژیم‌های غذایی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن چیزی جز لاغری و تناسب اندام هر چه سریع‌تر ما نیست.
ما فکر می‌کنیم که هرچه در سختی فیزیکی و ذهنی بیش‌تری به سر ببریم وزن بیش‌تری از دست می‌دهیم و در نتیجه احساس خوشحالی بیشتری به ما دست خواهد داد ولی جالب است بدانید که مطالعات کاهش وزن که در طی دهه‌ها انجام شده‌است خلاف تمام این‌ها را اثبات کرده‌ است. ماچندان در پایبند‌بودن به تغییرات ناگهانی و افراطی عادت‌هایمان موفق عمل نمی‌کنیم به ویژه که این تغییرات در خوردن باشد!
در یک مطالعه محققان دریافتند که بدون توجه به رژیم غذایی، سالیانه برخی از مردم در حدود ۵ الی ۷ پوند وزن کم می‌کنند و بسیاری از افراد نیز دوباره چاق می‌شوند. این امر در هر صورت صادق خواهدبود. حتی اگر رژیم با چربی کم یا با کربوهیدرات کم یا به طورکلی کم کالری  مصرف کنیم؛ به همین دلیل زمانی‌که U.S News و World Report  بهترین رژیم‌های غذایی را رتبه بندی می‌کند، همواره یک نوع رژیم غذایی در صدر قرار می‌گیرد. و آن مصرف مواد مغذی است که تنها نیازمند ایجاد تغییرات کوچکی در عادات غذایی افراد است. در رتبه بندی امسال یک تساوی بین رژیم DASH و Mediterranean  وجود دارد. ممکن است شما اولین بار بعد از شنیدن این واژه سراغ کتاب‌های راهنمای پزشکی بروید تا نحوه‌ی اجرای آن‌ها را بیاموزید بدون آن‌که آن‌ها را در اینترنت جست و جو کنید، جالب است بدانید که این دو تنها یک معنا دارند : “همان غذایی را بخور که همیشه می‌خوری ” البته با با متمرکز شدن برخوردن میوه‌ها و سبزیجات ، ماهی، گوشت کم‌چرب و دانه‌های غلات  آسیاب‌نشده و تفت‌داده‌نشده و همچنین کنارگذاشتن شکر و نشاسته.
رژیم غذایی DASH مخفف Diatery Approach to Stop) Hypertension ( یک رژیم غذایی برای توقف فشارخون بالا یا مثلا TLC   مخفف Therapeutic Lifestyle Changes)  (نوعی رژیم درمانی در اثر تغییر در شیوه ی زندگی از دیگر انواع رژیم های غذایی هستند. تا شماره‌ی ۹ رژیم‌های غذایی در جدول رتبه‌بندی ما هیچ اثری از رژیم غذایی با وابستگی به یک ماده‌ی غذایی خاص نمی‌بینیم. رژیم غذایی دیگری تحت عنوان Ornish  به شدت کم‌چرب است که می‌تواند برای قلب بسیار مفید باشد اما متخصصان تغذیه پافشاری می‌کنند این رژیم غذایی برای طولانی مدت بسیار سخت است و بسیاری از رژیم‌های غذایی زودگذر و هوس‌انگیز مثل  Atkins  و  Keto  به همین دلیل در پایین جدول رتبه بندی قرار گرفتند. حتی برخی از متخصصین هشدار دادند افرادی که رژیم Keto  را انتخاب کردند باید زیر نظر پزشک یا کارشناس تغذیه باشند، چراکه رژیم غذایی‌شان بسیار نامتعادل است.
به نظر می‌رسد این‌ها مخالف با تمام شایعاتی است که شما به صورت آنلاین دنبال می‌کنید و دلیل آن، این است که در رتبه بندی U.S News از متخصصین تغذیه خواسته شده‌است که تنها و تنها  روی جنبه‌های زیر تمرکز کنند:

  1. افراد بتوانند به راحتی این رژیم غذایی را ادامه دهند.
  2. رژیم مد نظر بتواند سبب کاهش وزن در کوتاه مدت شود.
  3. و در بلند مدت نیز پاسخ گو باشد.
  4. از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز بدن رژیم کاملی باشد.
  5. رژیم ایمنی باشد.
  6. قابلیت آن را داشته باشد تا بتوانند افراد را درمقابل بیماری هایی همچون دیابت مصون دارد
  7. در برابر بیماری های قلبی نیز صیانت کند.

البته باید توجه داشت مهم است که کدام یک از این جنبه‌ها از اهمیت چشمگیر‌تری نسبت به سایرین برخوردار است و مسلما نتیجه‌ی همگی این رژیم‌ها باهم یکسان نخواهد‌بود؛ مثلا، مشخص است که کاهش وزن در بلند مدت بیشتر از کاهش وزن در کوتاه مدت حائز اهمیت است درحالیکه در بسیاری از رژیم‌های غذایی به اشتباه به این امر اهمیت داده می‌شود که شما هرچه زودتر وزن کم کنید.
U.S Newsتاکید می‌کند که هرچقدر که شما با سرعت بیشتری سایز دور کمر خود را کم کنید تا زمانی‌که نتوانید همان سایز را نگه دارید ، کاهش وزن شما اهمیتی نخواهد‌داشت.
متخصصین همچنین اهمیت ایمنی را بسیار بیشتر از سایر جنبه‌ها می‌دانند. چون عدم دریافت برخی از مواد مغذی به دلیل رژیم‌های خاص غذایی می‌تواند اثرات سوء جبران‌ناپذیری بر بدن داشته باشد و به همین دلیل است که رژیم‌های غذایی با محدودیت شدید مصرف موادی همچون چربی و کربوهیدرات، در انتهای جدول واقع شدند. رژیم‌های شدید و سختگیرانه چندان کارآمد نیستند.
این مسئله شاید برایتان بسیار ناراحت‌کننده باشد به خصوص اگر به تازگی و در همین سال جدید قصد کردید وزن خود را کاهش دهید. ما همگی خواهان هرچه سریع‌تر و راحت‌تر این سری تغییرات هستیم اما درعین حال نیز این خبر می‌تواند خوشحال‌کننده نیز باشد چراکه دیگر لازم نیست وابسته‌ی یک رژیم غذایی خاص باشید و البته نباید هم این وابستگی شکل بگیرد. دیگر لازم نیست از خوردن گاه‌گاه شیرینی و یا خوردن کرم پنیری  با مربای انجیر روی نان تست احساس خجالت و عذاب وجدان کنید.
در مورد عادات غذایی خود واقع‌بین باشید و تلاش کنید که تنها تغییرات کوچک و پایداری را وارد زندگی خود کنید این دقیقا همان مسیری است که ممکن است به شما کمک کند تا راحت‌تر لاغر شوید.

پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *