انتشار این مقاله


شیرین بیان باعث کاهش هورمون‌های جنسی و باروری می‌شود

ریشه‌ی شیرین‌بیان برای خواص ضدسرطانی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد و از برگ آن برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی استفاده می‌شود. اما بر اساس تحقیقات جدید شیرین‌بیان تاثیر منفی بر باروری زنان دارد. بر اساس این تحقیق شیرین بیان باعث کاهش بیان ژن مربوط به تولید هورمون جنسی و کاهش استروژن می‌شود. این تحقیق […]

ریشه‌ی شیرین‌بیان برای خواص ضدسرطانی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد و از برگ آن برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی استفاده می‌شود. اما بر اساس تحقیقات جدید شیرین‌بیان تاثیر منفی بر باروری زنان دارد. بر اساس این تحقیق شیرین بیان باعث کاهش بیان ژن مربوط به تولید هورمون جنسی و کاهش استروژن می‌شود. این تحقیق نشان نمی‌دهد که کاهش هورمون‌های جنسی چگونه باعث تهدید فرایند باروری می‌شود اما کاهش‌های مشابه این چنینی باعث کاهش باروری می‌شوند.

شیرین بیان گیاهی بومیِ مناطق اروپا و آسیا است و به ریشه شیرین نیز معروف است چرا که ریشه‌ی آن ۵۰ برابر شیرین تر از شکر است. از شیرین بیان در مصارف پزشکی استفاده فراوانی می‌شود و حتی معتقدند که باعث کاهش ریسک برخی سرطان‌ها هم می‌گردد. از ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی شیرین‌بیان، ایزولیکویریتیژنین، در چای و حتی یک چاشنی در تنباکو هم استفاده می‌شود.

مطالعات قبلی در نمونه‌های حیوانی نشان داده بودند که ماده‌ای شیمیایی می‌تواند تولید هورمون جنسی استروژن را مختل کند. در این تحقیق دانشمندان قصد داشتند که بفهمند آیا ایزولیکویریتیژنین تاثیری مشابه این ماده را دارد یا نه؟

در معرض قرار دادن ایزولیکویریتیژنین بیان ژن آروماتاز را نصف می‌کند

وقتی که فولیکول‌های آنترال در معرض ایزولیکویریتیژنین زیادی قرار می‌گیرند، یک کاهش بیان ژن مربوط به تولید هورمون جنسی رخ می‌دهد. به طور دقیق‌تر با حضور این ماده بیان ژن تولیدکننده‌ی آروماتاز که عامل تبدیل تستسترون به استروژن است، حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. دانشمندان معتقدند ایزولیکویریتیژنین باعث ایجاد مشکلات باروری و سایر اختلالات در سلامتی افراد می‌شود.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید