انتشار این مقاله


مصرف طولانی مدت فست فود، سیستم ایمنی را تهاجمی می‌کند

سیستم ایمنی دقیقا به همان روشی به یک رژیم غذایی پر چربی و پر کالری پاسخ می‌دهد که به یک عفونت باکتریایی پاسخ خواهد داد.

سیستم ایمنی دقیقا به همان روشی به یک رژیم غذایی پر چربی و پر کالری پاسخ می‌دهد که به یک عفونت باکتریایی پاسخ خواهد داد. این موضوع در مطالعات جدیدی که در دانشگاه بون انجام شده، نشان داده شده است. غذای ناسالم در طولانی مدت سیستم ایمنی را متهاجم‌تر می‌کند. حتی مدت‌ها بعد از روی آوردن به رژیم غذایی سالم، التهاب ناشی از سیستم ایمنی ذاتی حتی بیشتر می‌شود. این تغییرات طولانی مدت، ممکن است در گسترش بیماری‌های مربوط به رژیم غذایی غربی، مثل دیابت و آرترواسکلروزیس نقش داشته باشند.
دانشمندان یک موش را به مدت یک ماه در چیزی که رژیم غذایی غربی نامیده می‌شود، قرار دادند: چربی بالا، شکر بالا و فیبر کم. حیوان واکنش التهابی شدیدی در بدن خود نشان داد، چیزی تقریبا مشابه زمانی که درگیر یک باکتری خطرناک شده باشد. آنت کریس، از موسسه ی ایمنی ذاتی دانشگاه بون، توضیح می‌دهد:

رژیم غذایی ناسالم منجر به افزایش تعداد سلول‌های ایمنی خاصی در خون موش شد، مخصوصا گرانولوسیت و مونوسیت. این نشانه‌ای از درگیر شدن پروژنیتور‌های مغز استخوان است.

برای درک بهتر این یافته‌های غیرمنتظره، پروژنیتورهای مغز استخوان، از موشی با رژیم غدایی غربی یا رژیم سالم کنترلی برای ایجاد نوع غالب سلول‌های ایمنی، با آنالیز سیستمی از عملکرد موش‌ها و حالت فعال آن‌ها جدا شدند. دکتر پروفسور جواشیم اسکالتز از موسسه‌ی علوم زندگی و پزشکی از دانشگاه بون می‌گوید:

در واقع مطالعات ژنومی نشان می‌دهد که رژیم غذایی غربی ژن‌های زیادی را در سلول‌های پروژنیتور فعال کرده است؛ از جمله ژن‌های مسئول تکثیر و بلوغ.

فست فود باعث می‌شود بدن به سرعت یک ارتش قدرتمند و عظیم آماده کند. وقتی محققان جوندگان را به رژیم غذایی معمول خود یعنی غلات برگردانند، التهاب شدید به سرعت ناپدید شد. چیزی که ناپدید نشد، تغییرات ژنومی بود که در سلول های پروژنیتور به وجود آمد: حتی بعد از ۴ هفته، بسیاری از ژن هایی که در طی فاز فست فود تغییر کرده بودند، هنوز فعال بودند.

سنسور فست فود در سلول‌های ایمنی

دکتر پروفسور ایک لاتز، سرپرست موسسه‌ی ایمنی ذاتی دانشگاه بون می‌گوید:

اخیرا کشف شده که ایمنی ذاتی به نوعی حافظه یا خاطره دارد. بعد از یک عفونت، سیستم ایمنی در یک حالت هشدار باقی می‌ماند؛ تا بتوانند به حمله‌ی بعدی سریع‌تر پاسخ دهد.

متخصصان این موضوع را تربیت کردن ایمنی ذاتی می‌نامند. در موش، این فرایند توسط باکتری مورد هدف قرار نگرفت، بلکه توسط رژیم غذایی ناسالم بود. دانشمندان سلول‌های خونی ۱۲۰ مورد را بررسی کردند. در بعضی از موارد، سیستم ایمنی ذاتی اثر تعلیمی زیادی را نشان داد. در این موارد، دانشمندان شواهد ژنتیکی از درگیری نوعی التهاب پیدا کردند. التهاب، کلید کمپلکس‌های سیگنالی بین سلولی هستند که عوامل عفونی و سایر مواد مضر را تشخیص می‌دهند و متعاقبا پیام‌رسان‌های التهابی آزاد می‌کنند. اینکه دقیقا چگونه NLRP3 التهابی، در معرض رژیم غذایی غربی قرار گرفتن را تشخیص می‌دهد، هنوز مشخص نشده است.


مقاله‌ی مرتبط: عادت‌های بدی که باعث افزایش وزن می‌شوند


جالب است که، علاوه بر پاسخ التهابی شدید، هم‌چنین نتایج طولانی مدتی برای پاسخ‌های سیستم ایمنی دارد. فعال‌سازی انجام شده توسط رژیم غذایی غربی در روشی که اطلاعات ژنتیکی بسته‌بندی شده را تغییر می‌دهد. مواد ژنتیکی در DNA ذخیره شده است و هر سلول دارای چندین DNA است، که با هم حدود دو متر طول دارند.

خوردن غذای ناسالم برخی از این قطعات به طور معمول پنهان DNA را باز می‌کند. این منطقه از مواد ژنتیکی می‌تواند بسیار آسان‌تر از زمانی که بسته بود، خوانده شود. دانشمندان این پدیده‌ها را تغییرات اپی ژنتیکی می نامند. دکتر لتز توضیح می‌دهد:

التهاب باعث تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌شود. در نتیجه، سیستم ایمنی حتی به محرک‌های کوچک با واکنش‌های شدید التهابی واکنش نشان می‌دهد.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید