انتشار این مقاله


رابطه‌ی بین ایمان مذهبی و انواع فوبیا‌ها چیست؟

ارتباط قوی بین فوبیا‌ها و مذهب وجود دارد، اما این رابطه به خوبی قابل فهم نیست. اگرچه ایمان مذهبی می‌تواند اگر از چیزی رنج می‌برید باعث ایجاد آرامش در زندگی شما شود، اما انواع خاصی از فوبیا‌ها موئلفه‌های مذهبی دارند.

ارتباط قوی بین فوبیا‌ها و مذهب وجود دارد، اما این رابطه به خوبی قابل فهم نیست. اگرچه ایمان مذهبی می‌تواند اگر از چیزی رنج می‌برید باعث ایجاد آرامش در زندگی شما شود، اما انواع خاصی از فوبیا‌ها موئلفه‌های مذهبی دارند. این فوبیا‌ها اغلب در طول یک بحران ایمانی خاص اتفاق می‌افتد یا بدتر می‌شود، اما ممکن است در هر زمانی نیز بروز کنند و ممکن است برای هر کسی بدون در نظر گرفتن پیشینه‌ی مذهبی آن‌ها اتفاق بیافتند.

انواع فوبیا‌ها با موئلفه‌های مذهبی

انواع مختلی از فوبیا‌ها وجود دارد که بنظر می‌رسد، موئلفه‌های مذهبی دارند. بعضی از انواع بسیار مشترک عبارتند‌از:

  • فوبیای روز قیامت – فوبیا‌های روز قیامت می‌تواند به آسانی به عنوان آن فوبیا‌هایی که پایان جهان را شامل می‌شود، تعریف شود. آن‌ها به دو دسته اساسی تقسیم می‌شوند: فوبیا‌ی فناوری و فوبیای “پایان زمان”. هر دو نوع فوبیا‌های روز قیامت ممکن است توسط اعتقادات مذهبی ایجاد شده یا بدتر شوند، به ویژه اگر شما شروع به پرسش در مورد ایمان خود کنید. آستروفوبیا Astrophobia,، یا ترس از فضا، ممکن است مربوط به فوبیا‌های روز قیامت باشد.
  • فوبیای مرگ – ترس‌های مربوط به مرگ در بین مردم از تمام فرهنگ‌ها و با هر زمینه‌ی مذهبی بسیار رایج هستند. مهم نیست که شما چقدر ایمان دارید، فکر کردن در مورد مرگ خود، به طور کلی یک تجربه دلپذیر نیست. تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ، شایع‌ترین این ترس‌ها است، اما بسیاری از مردم نیز از نمادهای مرگ مانند سنگ قبر و ارواح نیز می‌ترسند. Mythophobia یا ترس از افسانه‌ها ممکن است با ترس از مرگ مرتبط باشد.
  • فوبیا‌ی اعداد – ادیان مختلف اهمیت یا قدرت زیادی را به اعداد مختلف اختصاص می‌دهند. اگرچه این باورها گاهی اوقات به دلیل خرافات علم مدرن از بین رفته است، اعتقاد به قدرت تعداد می تواند بسیار قوی باشد. دومورد از ترسناک ترین اعداد عبارتند از ۱۳ و ۶۶۶

کشف رابطه‌ی بین مذهب و فوبیا‌ها

مذهب باعث ایجاد فوبیا نمی‌شود. بسیاری از افراد از ایمان مذهبی خود آرامش می‌یابند. به علاوه فوبیا‌های بالا اغلب در افرادی پیدا می‌شوند که خود را مذهبی نمی‌دانند. در عوض بنظر می‌رسد باور‌های مذهبی موئلفه‌ای کوچک از تصویر بزرگتر باشد.

همانطور که علم تا کنون ثابت نکرده است که چه اتفاقی بعد از مرگ رخ می‌دهد، ترس از ناشناخته‌ها ممکن است محرک نهایی موئلفه‌ی مذهبی فوبیا‌های خاصی باشد.

درمان عارضه‌های فوبیا‌ی مذهبی

اگر احساس می‌کنید که مذهب ممکن است در فوبیا‌های شما نقش داشته باشد، رویکرد دو طرفه اغلب بهترین روش می‌باشد. مهم است که با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مشورت کنید، که فوبیا را از نظر علمی تطبیق خواهد داد. درمان‌های مشترک عبارتند از گفتار درمانی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری و داروها.

همچنین توصیه می‌شود که با رهبر مذهبی خود مشاوره کنید، به خصوص اگر در معرض بحران ایمانی هستید. او می‌تواند به شما کمک کند تا باورهایتان را کشف کنید و نگرانی‌های خود را در مورد ایمان خود بررسی کنید. در حالی که درمان سنتی عمل گرا و متمرکز بر حذف ترس است، مشاوره مذهبی می‌تواند به حل منازعات درونی کمک کند.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید