انتشار این مقاله


اولین نوزادان حاصل از ویرایش ژنتیکی به دنیا آمدند

زنی در چین دو نوزاد دختر ویرایش شده‌ی ژنتیکی را به دنیا آورده است.

بنا بر گزارش آژانس خبری Press، زنی در چین دو نوزاد دختر ویرایش شده‌ی ژنتیکی را به دنیا آورده است. هدف از این آزمایش تولد کودکانی بود که نسبت به ابتلا به HIV ایمن باشند اما هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

این آزمایش حتی توسط طرفداران ویرایش ژنتیکی تخمک، اسپرم و رویان برای جلوگیری از بیماری‌ها در کودکان نیز بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. بیش از ۱۰۰ دانشمند برجسته چینی از سراسر جهان طی امضای نامه‌ای این آزمایش را محکوم کرده‌اند.
یکی از راه‌های بیماری‌زایی HIV اتصال به پروتئین سطحی CCR5 است. محقق اصلی این پروژه جیانکویی از دانشگاه شنژن می‌گوید که از روش CRISPR برای مهار ژن CCR5 استفاده کرده‌اند. اما نمی‌دانیم که آیا حذف هر دو رونوشت ژن CCR5 از تمام سلول‌ها ایمن باشد. گرگ نیرلی از دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید:

ما به طور قطع از نتایج این مورد مطلع نیستیم.

۷ جفت زن و مرد در این آزمایش شرکت کردند. تمام مردان HIV مثبت بودند و اسپرم آن‌ها پیش از تلقیح به تخمک استخراج شده از همراه آن‌ها، از هر نوع HIV پاک شده بود. سپس ویرایش ژنتیکی CRISPR به رویان تزریق شد. در مجموع ۲۲ رویان با این روش ساخته شد. برای اطمینان از ویرایش ژنتیکی یک سلول از هر رویان استخراج شده و مورد مطالعه قرار گرفت. او می‌گوید که ۱۶ مورد از رویان‌ها اصلاح شده بودند که ۱۱ مورد از این ۱۶ تا ایمپلنت شدند و تنها یک مورد موفقیت آمیز بود که منجر به تولد یک دو قلو شد. یکی از قل‌ها هر دو رونوشت CCR5 مهار شده است. این به این معنی است که بدن او دیگر پروتئین CCR5 نحواهد ساخت و بدنش در مقابل ابتلا به این نوع از HIV مقاوم خواهد بود. مادر نوزاد سالم بوده و HIV در پدر به طور کامل تحت کنترل ایت. بدون هیچ نوع اقدامی نیز ویروس از پدر به نوزاد منتقل نمی‌شود. بنا بر گزارش‌ها، قل دیگر تنها یک رونوشت از CCR5 مهار شده بود بنابراین احتمال ابتلا به HIV هنوز به قدرت خود باقی است.


مقاله‌ی مرتبط: نتایج اولیه برای اصلاح ژنی DNA انسان امیدوارکننده ظاهر شد


بیلوژیست‌های زیادی معتقدند که استفاده از فناوری ویرایش ژنتیکی بر روی انسان بسیار زود است زیرا هنوز از عواقب آن مطمئن نیستیم. در مطالعات متعددی برای بررسی CRISPR رویان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به جای ایمپلنت آن‌ها را نابود کردند. بزرگ‌ترین مطالعه در این زمینه در آمریکا انجام شده است که نتایج آن پس از اتمام بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

او این مطالعه را در یک بیمارستان خصوصی بدون هیچ کمک مالی از طرف دانشگاه انجام داده است. جولیان ساوولسکو از دانشگاه آکسفورد گفت:

اگر حقیقت داشته باشد این آزمایش کودکان را بدون هیچ ضرورتی در خطر اطلاح ژنتیکی قرار داده است.

در مواردی CRISPR در تلاش است به رویان حامل ژنوم مرگ‌بار کمک کند اما در این مورد تنها خطرناک بوده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید