انتشار این مقاله


ایزوترتینوئین یا داروی راکوتان چگونه آکنه را درمان می‌کند؟

ایزوترتینوئین به‌طور معمول برای درمان آکنه شدید استفاده می‌شود. اما این دارو دارای عوارض جانبی بالقوه می‌باشد.

ایزوترتینوئین برای درمان آکنه کیستیک شدید (آکنه ندولار) مورد استفاده قرار می‌گیرد که به سایر درمان‌ها (بنزوئیل پراکسید، کلیندامایسین، تتراسایکلین یا ماینوسایکلین) پاسخ نداده باشد. این دارو به رده‌ی دارویی رتینوئیدها تعلق دارد. مکانیسم اثر این دارو کاهش تولید چربی صورت (سبوم) است. مقادیر بالای سبوم در صورت با آکنه شدید ارتباط دارد. در صورت عدم درمان، ممکن است آکنه شدید باعث ایجاد تغییرات دائمی و جای زخم روی صورت شما شود. پس آن را دست کم نگیرید و به پزشک مراجعه کنید.


شاید این مطالب برای شما مفید باشد:


چگونه کپسول ایزوترتینوئین را مصرف کنیم

بهترین راه کسب اطلاعات خواندن برگه راهنمای داخل جعبه‌ی دارو است. یادتان باشد که این دارو بدون نسخه‌ی پزشک تحویل داده نمی‌شود.

متخصصان پوست بسته به شدت آکنه و نوع رژیم درمانی که پیش گرفته‌اند، راکوتان را از دو قرص در هفته تا اندازه‌ی دو قرص در روز تجویز می‌کنند. باید به حرف پزشکتان گوش کنید. معمولاً این دارو همراه غذا مصرف می‌شود. غذا جذب دارو را از روده‌ها افزایش می‌دهد. هر قرص را با یک لیوان آب کامل خورده و حداقل تا ۱۰ دقیقه بعد دراز نکشید.

دوز داروی ایزوترتینوئین به شدت آکنه، وزن بدن و پاسخ شما به درمان بستگی دارد.

ممکن در یکی دو هفته‌ی اول آکنه‌های شما بدتر شود. برای دیدن اثرات راکوتان حداقل باید ۱-۲ ماه صبر کنید. اگر پس از اتمام دوره درمانی دوباره آکنه در بدن شما ظاهر شد، ممکن است ۲ ماه بعد از قطع مصرف، پزشک برای یک دوره‌ی آن را تجویز نماید. استفاده‌ی طولانی مدت از این دارو توصیه نمی‌شود.


هشدار: ایزوترتینوئین در حاملگی مطلقاً ممنوع است. به خاطر قابلیت جذب این دارو از راه پوست و ریه‌ها، خانم‌های حامله یا آن‌هایی که قصد حاملگی دارند، باید از دست زدن یا بوییدن دارو اجتناب نمایند.


داروی راکوتان چگونه آکنه را درمان می‌کند

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی در ایالات متحده می‌باشد، اما علل دقیق آن کاملا یافت نشده است. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که چگونه ایزوترتینوئین داروی شایع آکنه، تعادل باکتری‌های پوستمان را تغییر می‌دهد.

ایزوترتینوئین (Isotretinoin) با نام تجاری آکوتان، راکوتان یا نورم اسکین در ایران به‌طور معمول برای درمان آکنه شدید استفاده می‌شود. اما این دارو دارای عوارض جانبی بالقوه می‌باشد، شامل افسردگی و آسیب کبدی. همچنین، هنگام استفاده در دوران بارداری نقایص شدید مادرزادی ایجاد می‌کند.

ایزوترتینوئین که مشتقی از ویتامین A است، حجم غدد چربی یا سباسه پوست و مقدار چربی که تولید می‌کنند را کاهش می‌دهد. تصور بر این است که این میزان باکتری‌های موجود در نواحی چرب پوست و التهاب را کاهش می‌دهد. اینکه ایزوترتینوئین چگونه این اثر را ایجاد می‌کند دقیقا شناخته شده نیست.

محققان دانشگاه واشنگتن نشان دادند که ایزوترتینوئین چگونه میکروبیوم پوست را تغییر می‌دهد و روش جدیدی را برای درمان آکنه پیشنهاد کردند. آن‌ها یافته‌های خود را در Journal of Investigative Dermatology منتشر کردند.

دکتر William H. McCoy، نویسنده اصلی مطالعه، توضیح داد:

این مناطق چرب پوست هستند که به جمعیتی از باکتری‌ها اجازه رشد می‌دهد و می‌دانیم که برخی از آن‌ها با آکنه مرتبط هستند.

این تیم می‌خواست بداند که آیا ایزوترتینوئین تعداد این باکتری‌ها، به‌ویژه کوتی باکتریوم آکنس که با نام پروپیونی باکتریوم آکنس نیز شناخته می‌شوند، را کاهش می‌دهد.

این مطالعه شامل ۱۷ فرد مبتلا به آکنه بود که تحت درمان داروی ایزوترتینوئین قرار گرفتند. گروه کنترل از هشت نفر، چهار نفر مبتلا به آکنه و چهار نفر غیرمبتلا، تشکیل شده بود که هیچ درمانی دریافت نمی‌کردند. تیم تحقیقاتی در طول ۱۰ ماه در چهار مرحله از پوست صورت شرکت‌کنندگان نمونه برداشتند.

یافته‌های اصلی این بود که درمان با ایزوترتینوئین تعداد کوتی باکتریوم آکنس را کاهش ‌داد و تنوع باکتری‌های سطح پوست افزایش یافت. به نظر می‌رسد این دارو پوست را برای باکتری‌های عامل آکنه نامساعد می‌کند. همچنین، محققان دریافتند که با درمان با ایزوترتینوئین تعداد چندین نوع دیگر از باکتری‌ها که ارتباطی با پیشرفت آکنه نداشتند، افزایش یافت.

به گفته تیم تحقیق، یافته‌ها حاکی از آن است که ایزوترتینوئین به جای تغییر مستقیم تعداد باکتری‌های موجود، شرایط رشد در پوست را به نفع جمعیت باکتریایی ناهمگون‌تر تغییر می‌دهد. این اثر بعد از قطع درمان نیز ادامه می‌یابد و تولید چربی به حالت نرمال برمی‌گردد.

پس از درمان، جمعیت میکروبیوم به ترکیبی از جمعیت‌ها تبدیل می‌شود که به نظر می‌رسد سالم‌تر هستند و این تبدیل تا ماه‌ها بعد درمان پایدار می‌ماند.

فهم چگونگی عمل ایزوترتینوئین اولین قدم است. این تیم در حال حاضر روی مطالعه بزرگ‌تر به امید بهبود چگونگی درمان آکنه کار می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد می‌تواند راهی برای ایجاد برخی انواع میکروبیال “fertilizer” یا “weed killer” روی پوست برای کمک به رشد میکروب‌های سالم باشد.

این یافته‌ها برای چه کسانی مهم است؟

کاهش عوارض جانبی بالقوه ایزوترتینوئین برای کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند، سودمند خواهد بود. برای زنان باردار مبتلا به آکنه شدید نیز تغییردهنده خواهد بود. زنان اغلب در طول دوران بارداری درمانی برای آکنه استفاده نمی‌کنند، زیرا درمان خوبی وجود ندارد که کاملا ایمن باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید