انتشار این مقاله


روش‌های تشخیصی سرطان پستان

در صورتی که توده‌ای در پستان احساس کردید یا متوجه تغییر غیرطبیعی در پستان شدید باید به پزشک مراجعه کنید. ن

در صورتی که توده‌ای در پستان احساس کردید یا متوجه تغییر غیرطبیعی در پستان شدید باید به پزشک مراجعه کنید. ناحیه تغییر یافته را به پزشک نشان دهید او برای تشخیص قطعی انجام یک سری آزمایش‌ها را تجویز خواهد کرد. این آزمایشات شامل یک یا تعدادی از موارد زیر خواهند بود:

ماموگرافی

در صورت داشتن علائم در پستان، برای تشخیص نیاز به ماموگرافی خواهد بود. طی ماموگرافی وجود آنومالی چک شده و محل دقیق آن تعیین می‌گردد. بدین منظور، تصاویر رادیوگرافی دقیق‌تری نسبت به ماموگرافی جهت غربالگری نیاز خواهد بود. گاهی توده‌ی قابل لمس ممکن است در ماموگرافی دیده نشود و آزمایش‌های دیگری برای تشخیص سرطانی یا خوش‌خیم بودن توده مورد نیاز است. اگر به تازگی تحت ماموگرافی قرار گرفته‌اید، حتما طی مراجعه به متخصص تصاویر رادیوگرافی را به همراه داشته باشید.

ماموگرافی

سونوگرافی پستان

سونوگرافی استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای تصویربرداری از بافت پستان است و در آن از اشعه استفاده نمی‌شود. این تست توسط پزشک یا متخصص رادیولوژی انجام ‌شده و می‌تواند کیست پر از مایع را از یک توده‌ی توپر افتراق دهد.

MRI

در این تست تشخیصی به کمک نیروی مغناطیسی تصاویر متعددی از بافت‌های پستان ثبت می‌شود. با ترکیب این عکس‌ها، تصویری از داخل پستان به دست می‌آید. در این آزمایش از اشعه استفاده نمی‌شود و کاملا بدون درد است.

آسپیراسیون سوزنی پستان (FNA)

در این آزمایش پزشک به کمک سرنگ دارای یک سوزن بسیار باریک مایع یا سلول‌های توده را خارج می‌کند. این آزمایش کمی ناراحت‌کننده است اما دردی ندارد؛ اگر توده فقط یک کیست باشد، تخلیه مایع آن باعث از میان رفتنش می‌شود. با این حال در صورتی که توده توپر باشد پزشک با استفاده از این روش کمی از سلول‌ها را از آن خارج می‌کند. این سلول‌ها سپس برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: بارداری و شیردهی پس از ابتلا به سرطان پستان


بیوپسی سوزنی هسته‌ای پستان با سوزن ظریف

در این روش به کمک نوعی سوزن از بافت ناحسه غیرطبیعی نمونه‌برداری می‌شود. ابتدا به صورت موضعی ناحیه را بی‌حس می‌کنند سپس برشی کوچک روی پوست ایجاد کرده و سوزن را به راحتی فرو می‌کنند. در صورتی که ناحیه غیرطبیعی به راحتی یافت نشود این پروسه تحت گاید سونوگرافی یا x-ray انجام خواهد شد.

بیوپسی سوزنی هسته‌ای پستان با سوزن کلفت (Mammotome®)

طی این آزمایش با دستگاه وکیوم داری از ضایعات غیرقابل لمس در پستان نمونه‌برداری می‌شود. نمونه‌های کوچک بافت با استفاده از سوزنی که تحت گاید x-ray یا سونوگرافی به بافت مشکوک رسیده است، خارج می‌شود. یک گیره‌ی تیتانیومی (میکروکلیپ) در ناحیه‌ی بیوپسی قرار می‌گیرد تا برای درمان آینده به عنوان علامت استفاده شود. پس از بیوپسی برای اطمینان از درستی محل گیره رادیوگرافی انجام می‌شود. این روش در مقایسه با بیوپسی به کمک جراحی، کمتر تهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود. می‌تواند از موارد غیرطبیعی کوچکی مثل میکروکلسیفیکیشن نمونه تهیه کند و تشخیص زود هنگام سرطان پستان را امکان‌پذیر سازد. این آزمایش تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد، دردی ندارد اما کمی ناراحت‌کننده است.

بیوپسی اکسیشنال

در این نوع بیوپسی توده یا نمونه‌ای از بافت مشکوک، خارج شده و برای اطمینان از تشخیص، زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. گاهی سونوگرافی یا تصاویر رادیوگرافی برای وارد کردن یک سیم نازک به ناحیه‌ی غیرطبیعی در پستان استفاده می‌شوند. این سیم، جراح را به ناحیه صحیح ضایعه‌ی غیرطبیعی برای خارج کردن، هدایت خواهد کرد. با توجه به محل و بزرگی توده، بیوپسی تحت بی‌حسی موضعی یا عمومی انجام خواهد گرفت و شما همان روز پس از جراحی ترخیص می‌شوید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید