انتشار این مقاله


مصرف ویتامین‌های پیش حاملگی خطر اوتیسم را در کودکان کاهش می‌دهند

مصرف ویتامین‌های پیش حاملگی خطر اوتیسم را در کودکان کاهش می‌دهند، حتی در خانواده‌های پر خطر.

مصرف ویتامین‌های پیش حاملگی خطر اوتیسم را در کودکان کاهش می‌دهند، حتی در خانواده‌های پر خطر.
در مطالعات قبلی، استفاده از ویتامین‌های پیش حاملگی، به ویژه فولات (که به عنوان یک مکمل غذایی با نام اسید فولیک شناخته می‌شود)، کاهش قابل توجه ریسک ابتلا به اختلال طیف اوتیسم ASD)) را نشان می‌دهد.
حالا، تحقیقات جدید منتشر شده درJAMA Psychiatry در تاریخ ۲۷ فوریه، ادعا می‌کند که مزایای ویتامین‌های پیش حاملگی خانواده‌های پر خطر را نیز در بر می‌گیرند.

خانواده‌هایی که فرزندشان اوتیسم دارد، بیشتر احتمال دارد کودک بعدی‌شان نیز اوتیسم داشته باشد.
این خواهران و برادران کوچک‌تر، ۱۴ برابر بیشتر از جمعیت عمومی احتمال دارد ASD داشته باشند، چون اوتیسم توارث ژنتیکی دارد.
با توجه به مطالعات جدید، استفاده از ویتامین های پیش از حاملگی، خطرASD را در فرزندان کوچکتر به نصف کاهش می دهد.


مقاله مرتبط: مصرف اسید فولیک در دوران بارداری و کاهش ابتلا به اوتیسم!


یافته‌های این مطالعه

دکتر اشمیت و تیمش ۲۴۱ خانواده مبتلا به ASD را تحت مطالعه کوهورت قرار دادند تا تاثیر ویتامین‌های پیش حاملگی را در این خانواده‌های پر خطر بررسی کنند.
تقریبا تمام مادران (۹۶ درصد) گزارش دادند که ویتامین های پیش حاملگی را استفاده کرده بودند اما تنها حدود یک سوم از آن‌ها این ویتامین‌ها را قبل از بارداری، همان‌طور که توصیه شده، مصرف کرده بودند.
احتمال داشتن کودک دارای اوتیسم در مادرانی که ویتامین‌های خود را در اولین ماه از بارداری خود مصرف می‌‌کردند، نصف شد، همچنین بیشتر احتمال داشت که کودکان علائم شدید اوتیسم کمتر و توانایی شناختی بالاتری داشته باشند.

دکتر کریستین سول، معاون بخش اطفال دانشگاه میسوری گفت:

قبل از اینکه تغییراتی در سیاست‌های بهداشت عمومی انجام شود باید این مطالعه در یک نمونه بزرگتر تکرار شده و درصد‌های دقیقی از میزان کاهش ریسک ابتلا به اوتیسم تهیه شود.

 

بحث‌هایی پیرامون ویتامین‌های پیش حاملگی

مکمل اسید فولیک، در حالی که به طور کلی توصیه می‌شود، بدون مشکل نبوده است.
تحقیقات ارائه شده توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز موجب آشوب در سال ۲۰۱۶ شد. آن‌ها دریافتند مادرانی که سطوح بسیار بالایی از اسید فولیک و ویتامین B-12 در خونشان داشتند ۱۸ درصد بیشتر احتمال داشت فرزندان مبتلا به اوتیسم داشته باشند.
آیا ویتامین‌های پیش حاملگی – چیزی که مادران برای کاهش خطر ابتلا به ASD در کودکان خود مصرف می‌کنند – در حقیقت در ایجاد بیماری نقش دارند؟ فقط در موارد مصرف بیش از اندازه
در مطالعات آن‌ها، زنانی که با افزایش خطر ابتلا به ASD در فرزندان خود روبرو بودند، سطوح فولات یا B-12 بیش از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی را در خون خود داشتند.
حتی محققانی که به این نتایج دست یافته بودند، معقتد بودند مصرف مکمل های ویتامین پیش حاملگی هنوز ایده خوبی است.

دکتر سول گفت:

چون ببسیاری از حاملگی‌ها برنامه ریزی نشده‌اند و از آن جایی که نقص‌های لوله عصبی می تواند در ۲۸ روز اول رشد و نمو جنین ایجاد شود، مصرف اسید فولیک به همه زنانی که در سنین باروری هستند، توصیه می‌شود.

خلاصه کلام

همان‌طور که محققان دریافته‌اند، ویتامین‌های پیش حاملگی که دارای اسید فولیک (فولات) هستند به طور قابل توجهی خطر بروز اختلال طیف اوتیسم را در جمعیت عمومی و برخی از خانواده های پر خطر کاهش می‌دهند.

کودکانی که خواهران و برادران بزگ‌ترشان اوتیسم دارند، از لحاظ آماری بیشتر احتمال دارد اوتیسم داشته باشند، بنابراین استفاده از ویتامین‌های پیشحاملگی بخش مهمی از مراقبت در دوران حاملگی است.

والدین باید با دکتر خود در مورد دوز مناسب و تعداد مصرف روزانه این ویتامین‌ها مشورت کنند زیرا مقدار بیش از اندازه فولات به طور بالقوه خطر بروز ASD را افزایش می دهد.

انیس گنج‌پور ثالث


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید