انتشار این مقاله


سایکوپات های موفق کدامند؟

تامی یئو – توماس براستی فردی کاریزماتیک و جذاب بود. وی بعنوان جاسوس انگلیسی در جنگ جهانی دوم بعنوان ” خرگوش سفید ” میان نازی ها معروف بود. وی طی جنگ توانست بمنظور دفاع از فرانسه، مدارک و گزارشاتی جعلی تهیه کرده و آلمان نازی را گمراه سازد. وی در یکی از ماموریت ها که […]

تامی یئو – توماس براستی فردی کاریزماتیک و جذاب بود. وی بعنوان جاسوس انگلیسی در جنگ جهانی دوم بعنوان ” خرگوش سفید ” میان نازی ها معروف بود. وی طی جنگ توانست بمنظور دفاع از فرانسه، مدارک و گزارشاتی جعلی تهیه کرده و آلمان نازی را گمراه سازد.
وی در یکی از ماموریت ها که در نقش فردی مرده در داخل تابوت بسر می برده، لو می رود و تحت شکنجه های سخت گشتاپو قرار می گیرد. همچنان وی در مقابل شکنجه ها ایستادگی نمود تا اینکه یکروز نازی ها وی را داخل قطار قرار دادند که وی را منتقل  کنند، در نتیجه تامی توانست خود را آزاد سازد، نگهبان را خفه کرده و از قطار به بیرون بپرد. همچنین وی ملقب به ” اغواگر زنان زیبا ” نیز بوده است.

اکثر مردم شاید هرگز نام تامی یئو – توماس را نشنیده باشند، اما قهرمان هالیوودی که داستان هایش برگرفته از این شخصیت واقعی می باشد را شنیده باشند : مامور مخفی جیمز باند

من اولین بار در یک مجله روانشناسی با نام و زندگی نامه تامی یئو – توماس آشنا شدم. سه دانشمند روانشناسی دانشگاه اموری بنام های اسکات لیلینفیلد، اشلی واتس و سارا اسمیت، درباره ی ” سایکوپات های موفق ” مطلبی بالینی نوشته بودند. بر اساس دانسته های بالینی از شخصیت های واقعی مشخص گردید که تمام سایکوپات ها بی سواد و شکست خورده نیستند بلکه برخی از آنها دارای جایگاه های اجتماعی بالا و موفقیت های چشمگیر می باشند.

در مقاله مروری ذکر شده، دانشمندان شواهدی مبنی بر موفقیت و جایگاه اجتماعی و تحصیلی بالا در میان سایکوپات های ارائه دادند . سعی کردند به برخی از سوالات اساسی در این حیطه پاسخ دهند.

آیا سایکوپات ها ی موفق نمونه ای کوچکتر از سایکوپات های بالینی در کلینیک های درمانی می باشند؟ آیا سایکوپات ها همیشه مرد می باشند؟ آیا تظاهرات روانی سایکوپات ها توسط عواملی همچون هوش و والدین مقتدر کنترل می شود؟ آیا سایکوپات های موفق نیز همچون سایکوپات های بالینی دارای ویژگی های همسانی همچون عدم وجدان می باشند؟


مقاله مرتبط :آیا غیراجتماعی بودن راز خلاقیت است؟


سایکوپاتی در اصل ترکیبی از ویژگی های متضاد می باشد : از سمتی اغلب افرادی جذاب، مقتدر و خونسرد می باشند و از سمت دیگر بی وجدان، سنگ دل و خود محور هستند. همین ویژگی ها به سایکوپات ها این امتیاز را می دهد که اعتماد دیگران را جلب نمایند. دانشمندان در یک تلاش اولیه برای شناسایی سایکوپات های موفق در جامعه دست به یک پژوهش زدند. پژوهش آنها در روزنامه بوستون با عنوان ” افراد جذاب، پرخاشگر و بی وجدان، که از نظر مردم Number 1  هستند ” چاپ گردید. دانشمندان جمعی از ۲۸ سایکوپات را که سابقه زندان داشتند، مورد مطالعه قرار داده و متوجه شدند که کمترین نمرات آزمون را در حوزه همدلی و بالاترین نمرات را در حوزه ویژگی های سایکوپاتی کسب نموده اند، اما همچنان عملکرد اجرایی آنها   از جمله کنترل تکانه معمولی می باشد، هر چند که تمام آنها سابقه ارتکاب به جرم و زندان داشتند.

تحقیقات اخیر غالبا نشان می دهند که سایکوپات های موفق در برخی ویژگی های سایکوپاتی نمرات کمتر و در برخی دیگر نمرات بالاتر کسب نموده اند. بعنوان مثال در پژوهشی، یک آژانس هوایی در لوس آنجلس دست به استخدام  موقت افرادی بی سابقه و با سابقه محکومیت در آژانس هوایی زد و افرادی را که سابقه محکومیت داشتند را با افرادی که سابقه نداشتند، مقایسه نمود. افرادی که نمرات آنها در ویژگی های ضد اجتماعی بصورت چشمگیری پایین بود، افرادی موفق بودند و افرادی که سابقه محکومیت داشتند، در ویژگی های جذابیت ظاهری، خودشیفتگی و عدم وجدان نمرات بالایی را کسب نموده بودند و همچنین افرادی ناکام بودند.

حال سوال اینست که سایکوپات های موفق چگونه تمایلات ضد اجتماعی خویش را کنترل می نمایند؟  برخی از پژوهشات بدین سوال پاسخ داده اند. طی تحقیقی میان افراد زندانی و غیر زندانی متوجه شدند که سایکوپات های موفق دارای کنترل واکنش پذیری سیستم عصبی بالاتر و عملکرد اجرایی مغز هوشمندانه تر می باشند و همین ویژگی ها به آنها کمک می نماید تا ویژگی های شخصیتی خویش را به ظاهر با رفتار های اجتماعی استاندارد جامعه تطابق دهند.  همینطور پژوهشاتی در زمینه عوامل حمایت کننده والدین بر کودکانی با ویژگی های ضد اجتماعی انجام گرفته  که برخی از آنها متذکر شده اند، گرمای فضای خانواده و ارائه تقویت های مثبت می تواند ریسک خطر بروز رفتار های ضد اجتماعی را در کودکی و بزرگسالی کاهش دهد.

بسیاری از مطالعات در مورد سایکوپات های موفق بدین نکته اشاره نموده اند که سایکوپات های موفق افرادی هستند که تابحال محکومیت قضایی نداشته اند.

مطالعه ای اخیرا انجام گرفته است که از برخی حقوق دانان، روانشناسان و دانشجویان دو رشته خواسته شده بود تا یک سایکوپات را با ویژگی های جذابیت و عدم وجدان توصیف نمایند. سپس از آنها خواسته شد تا ویژگی های شخصیتی یک سایکوپات موفق را به تصویر بکشند. طی مقایسه دو دسته از ویژگی های ارائه شده، مشخص گردید که سایکوپات های موفق سطح بالاتری از کنترل هیجانی و خودنظم دهی افکار را نشان می دهند و در عین حال سطح پایینی از پذیرش را نشان می دهند. جالب توجه است که سه نفر از چهار دکتر روانشناس پس از ابلاغ نتایج، گزارش دادند که قبلا یا اخیرا یکی از همکاران یا هم کلاسی هایشان یک سایکوپات موفق بوده است.

دانشمندان اخیرا بر روی مفهوم ” سلطه آرام ” تمرکز نموده اند، بدین معنا که فرد با خونسردی، توانایی بالا در روابط میان فردی و انعطاف پذیری هیجانی و عاطفی موفق به تسلط بر افراد دیگر می شود. چنین مفهومی به تنهایی قابلیت تشخیص گذاری سایکوپاتی را ندارد اما می تواند نشانگر سایکوپات های موفق باشد و همینطور نشاندهنده ویژگی بارز یک رهبر باشد.


مقاله مرتبط:ترامپ در فهرست رهبرانِ با اختلال شخصیت ضداجتماعی در کجا قرار می‌گیرد؟


دانشمندان بیوگرافی ۱۲۱ رئیس جمهور و ۴۲ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که وجود ” سلطه آرام ” در یک رئیس جمهور موجب رهبری بهتر، مشروعیت عمومی، افزایش توانایی در تعاملات میان فردی و تمایل به ریسک می شود. همچنین میان ” سلطه آرام ” و بعنوان قهرمان یاد شدن از سمت مردم در میان رئیس جمهور ها ارتباط مستقیمی وجود داشت.

آیا می توان سایکوپات بودن و قهرمانی را در یک دسته قرار داد؟ اگرچه برخی از ویژگی های افراد سایکوپات همچنان معما باقی مانده است. البته همچنان پاسخ این سوال باقیست که چگونه یک سایکوپات موفق تبدیل به یک قاتل زنجیره ای و یک سایکوپات موفق دیگر تبدیل به مامور مخفی : جیمز باند می شود.

 

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید