انتشار این مقاله


پیوند مغز استخوان برای سومین بار در درمان HIV مؤثر واقع شد

خبری در مورد مردی در انگلستان انتشار یافته است که پس از درمان سرطانش، از HIV نیز رهایی یافت.

خبری در مورد مردی در انگلستان انتشار یافته است که پس از درمان سرطانش، از HIV نیز رهایی یافت. قبلاً مورد مشابهی در مورد بیماری تحت درمان در آلمان نیز توسط محققان گزارش شده است. این دو مورد در مجموع شاهدی بر این ادعا هستند که احتمالاً درمان HIV امکانپذیر می‌باشد.

ویروس HIV سلول‌های سیستم ایمنی را که در مغز استخوان ساخته می‌شوند، آلوده می‌کند. بیماری که تحت نام “بیمار برلین” شناخته شده است، در سال ۲۰۰۷ اولین فردی بود که پس از درمان سرطان، از HIV نیز رهایی یافت. این بیمار برای درمان لوسمی –نوعی سرطان سیستم ایمنی- تحت درمان قرار گرفته بود. در این درمان، تقریباً تمامی سلول‌های ایمنی بیمار با رادیوتراپی یا دارو از بین رفت و سپس با سلول‌های اهدایی جایگزین شد. سلول‌های اهدایی به مدد جهشی نادر اما طبیعی در ژنی به نام CCR5، به طور طبیعی مقاوم به HIV بودند.

از آن زمان در کس دیگری به شیوه‌ی مشابه ریشه‌کنی HIV صورت نگرفته بود؛ تا این که مورد دوم دوشنبه‌ی گذشته گزارش شد. این فرد به نام “بیمار لندن” تحت درمان لنفوم هوچکین –نوع دیگری از سرطان سیستم ایمنی-، از فردی حامل جهش CCR5 پیوند مغز استخوان دریافت کرده بود. به این بیمار توصیه شده بود برای بررسی میزان ویروس بدن به مدت تقریباً یک سال، از مصرف داروهای ضد ویروس پرهیز کند. ۱۸ ماه بعد، ویروس مجدداً برنگشته بود. مورد سوم احتمالی نیز روز گذشته -۴ مارس- در کنفرانسی مرتبط با رترویروس‌ها و عفونت‌های فرصت‌طلب در سیاتل گزارش شد. در نمونه‌برداری انجام شده از روده و گره‌های لنفاوی این “بیمار دوسلدورف” پس از ۳ ماه عدم مصرف داروی ضدویروس، شواهدی از HIV عفونی یافت نشده است. به گفته‌ی Annemarie Wensing از دانشگاه علوم پزشکی Utrecht در هلند که بر روی این مورد کار کرده است، تنها اجزای باقیمانده‌ی ژن‌های ویروسی که قابلیت تکثیر نداشتند، رؤیت گردید. درست به مانند بیمار لندن و بیمار برلین!


بیشتر بخوانید: 


محققان در یک همکاری تحت عنوان IciStem ، در حال پی‌گیری چندین فرد دیگر هستند که HIV داشته و سپس پیوند مغز استخوان از فرد حامل جهش CCR5 دریافت کرده‌اند. به گفته‌ی Javier Martinez-Picado از مؤسسه‌ی تحقیقات ایدز IrsiCaixa در بارسلون، دو مورد دیگر نیز به مانند ۳ مورد گزارش شده وجود دارد که هنوز مصرف داروهای ضدویروس را قطع نکرده‌اند.

یوند مغز استخوان بر روی افراد مبتلا به HIV که سرطان ندارند، قابل اجرا نیست؛ چون این شیوه‌ی درمان خطرات قابل توجه داشته و تنها به عنوان راه‌حل نهایی اجرا می‌شود. اما این واقعیت که روش مذکور در این ارتباط مؤثر واقع شده است، می‌تواند راهی برای درمان ایجاد کند. یک روش احتمالی استفاده از تکنیک ویرایش ژن برای ایجاد جهش در ژن CCR5 در سلول‌های ایمنی خود فرد است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید