انتشار این مقاله


تحقیقات خبر از رونق پیوند مدفوع می دهند

تحقیقات خبر از رونق گرفتن پیوند مدفوع می دهند. ۱ آگوست، ۲۰۱۸ – مادلین هرناندز در نبرد بود. نوجوان کالیفرنیایی دوست داشت که نقاشی کند، برقصد و ریاضی بخواند، اما بیماری کرون او به طور جدی مانع او بود. او می‌گوید: “تهوع زیادی داشتم و اغلب سرم گیج می‌رفت.” “گاهی روز خوبی داشتم و خوب […]

تحقیقات خبر از رونق گرفتن پیوند مدفوع می دهند.

۱ آگوست، ۲۰۱۸ – مادلین هرناندز در نبرد بود. نوجوان کالیفرنیایی دوست داشت که نقاشی کند، برقصد و ریاضی بخواند، اما بیماری کرون او به طور جدی مانع او بود.

او می‌گوید: “تهوع زیادی داشتم و اغلب سرم گیج می‌رفت.” “گاهی روز خوبی داشتم و خوب بودم، اما در روزهای بد، فقط می‌خواستم در خانه باقی بمانم و روی مبل دراز بکشم. من بخش زیادی از مدرسه را از دست می‌دادم.”


کمک به بیماری کرون

مادلین هرناندز یک پیوند مدفوع داشته است که ظاهرا تمام علائمش را بر طرف کرده است.


بنابراین پاییز گذشته، هنگامی‌که دکترش با او درباره بودن در مطالعه‌ی درمان‌های جدید برای افراد جوان مبتلا به بیماری‌های روده سخن گفت، هرناندز این پیشنهاد را پذیرفت، حتی اگر به معنای داشتن مدفوع فرد دیگر در بدن او بود.

در آن زمان، هرناندز تعداد زیادی قرص و مکمل را در روز مصرف می‌کرد و در طول روزهای مدرسه مجبور بود به خاطر اسهال دائما به دستشویی برود. هرناندز می‌گوید: “من می‌خواستم به بچه‌های دیگر کمک کنم، و مایل بودم هرچیزی را که احتمال داشت حال مرا بهتر کند، امتحان کنم.”
پزشک او، سونیا میچیل، متخصص گوارش اطفال و محقق در بیمارستان کودکان لس آنجلس، هرناندز را در یک کارآزمایی بالینی به منظور تعیین ایمنی پیوند مدفوع برای بیماران کرون، ثبت نام کرد.

این بخشی از یک مطالعه ۵ ساله و ۱۰ نفره است که اسپانسر آن بیمارستان کودکان LA است و در آن از پیوند مدفوع برای درمان بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و ulcerative colitis ، و همچنین اوتیسم استفاده می‌شود.

بیماری کرون یک بیماری مزمن است که به دلایل نامعلومی سیستم ایمنی بدن را برای حمله به روده تحریک می‌کند.

تغییر سیستم گوارشی برای تغییر سیستم ایمنی

پیوند مدفوع یکی از داغترین موضوعات تحقیق پزشکی جدید است، از آنجایی‌که دانشمندان متوجه نقش میکروبیوم – میلیاردها باکتری که داخل و روی بدن زندگی می‌کنند – در سلامتی شده‌اند.

اگرچه محققان همچنان سعی در درک این موضوع دارند که میکروبیوم چگونه عمل می‌کند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیب میکروبیوم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.

پیوند مدفوع مانند پیوند عضو است که در آن ماده بیولوژیکی از یک فرد سالم به یک فرد بیمار داده می‌شود تا چیزی را که از دست داده‌اند جایگزین کند.

تئوری دانشمندان این است که آنچه در بیمار از دست رفته‌است، باکتری‌های خوب است. مدفوع از یک اهداکننده سالم، که به یک فرد بیمار پیوند زده‌شده، می‌تواند تعادل باکتری‌ها در روده را تغییر داده و آن را به حالت سلامتی بازگرداند.

پیوند مدفوع از طریق کولونوسکوپی، اِنِما، قرص یا لوله‌ای که از طریق بینی وارد می‌شود و به روده کوچک می‌رود انجام می‌شود.

بیش از ۲۰۰ مطالعه، که تقریبا ۲۰ مورد آن بر روی کودکان تمرکز دارد، بررسی می‌کنند که آیا می‌توان آنها را برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار داد. بر اساس clinicaltrial.gov، یک دیتابیس جهانی برای کارآزمایی‌های عمومی و خصوصی که توسط کتابخانه ملی پزشکی نگهداری می‌شود، تحقیقات شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها، از بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون تا آلرژی به بادام زمینی است.

در ژانویه ۲۰۱۸، انجمن آمریکایی گاستروانترولوژی، با کمک مالی از موسسه ملی بهداشت، نخستین بیمار خود را در یکی از بزرگترین تلاش‌های تحقیقی برای پیوند مدفوع تا به امروز، ثبت نام کرد، که Fecal Microbiota Transplantation National Registry نام دارد. این رجیستری محققان در مطالعات مختلف را قادر به جمع آوری اطلاعات خود و پیگیری ۴۰۰۰ بیمار پیوند مدفوع در بیش از ۱۰ سال می‌کند. هدف این است که خطرات و مزایای طولانی مدت پیوند مدفوع را دریابیم.

دکتر استیسی کان از مرکز بیماری‌های التهابی روده در بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید: “هنوز هم ناشناخته‌های زیادی درباره پیوند مدفوع وجود دارد.” او دو مطالعه را با موضوع پیوند مدفوع برای درمان بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، بیماری‌ای که در آن سیستم ایمنی بدن به روده بزرگ حمله می‌کند، هدایت می‌کند. خطرات پیوند مدفوع شامل عفونت، اسهال، ناراحتی معده و تشدید علائم است.

کان می‌گوید: “تعدادی از سری کیس‌ها، نتایج دلگرم‌کننده‌ای را نشان داده‌اند، اما تحقیقات بیشتری خصوصا در کودکان نیاز است”.


“در حال‌حاضر ما نمی‌دانیم چه‌چیزی موثر است و چه‌چیزی نیست.”

استیسی کان، MD، مرکز بیماری‌های التهابی روده، بیمارستان کودکان بوستون


او می‌گوید چند آزمایش تصادفی و کنترل‌شده از پیوند مدفوع برای بیماری‌ای التهابی روده وجود دارد. با این حال، هرکدام از آن‌ها به‌نوعی متفاوت بوده و مقایسه نتایج را دشوار کرده‌است.

او می‌گوید: “در حال‌حاضر ما نمی‌دانیم چه‌چیزی موثر است و چه‌چیزی نیست.”
درمانی برای بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو وجود ندارد. به‌گفته به بنیاد کرون و کولیت، حدود ۵ درصد از بیش از ۱.۶ میلیون آمریکایی که با بیماری التهابی روده در هر سال تشخیص داده می‌شوند، کودکان هستند.

علت نیز ناشناخته است، گرچه بعضی از داده‌ها نشان می‌دهند که ژن‌ها نقش دارند. محققان بر این باورند که آرایش ژنتیکی بیماران می‌تواند منجر به کاهش باکتری‌های خاصی شود که به کارکرد روان روده‌ها کمک می‌کند.

درمان استاندارد شامل مصرف مادام‌العمر داروهای متعدد جهت کاهش التهاب روده است. بسیاری از داروها عوارض جانبی جدی مانند خستگی، تهوع و استفراغ دارند و باعث می‌شوند تا بسیاری‌از افراد به دنبال درمان‌های جایگزین مانند پیوند مدفوع باشند.

انگیزه‌ای ویژه برای کمک به کودکان

کودکان در ایالات متحده نمی‌توانند پیوند مدفوع را جز در آزمایش بالینی دریافت کنند. FDA اجازه پیوند مدفوع را به عنوان یک “دارو جدید تحقیقاتی” می‌دهد که می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به عفونت‌های شدید و مکرر ناشی از Clostridium difficile (C. diff) ، در صورت ناکامی درمان استاندارد، مورد استفاده قرار گیرد. گروهی از وکلا، محققان، پزشکان، مدافعان بیمار و بانک‌های پیوند مدفوع تلاش می‌کنند تا قوانین FDA را تغییر دهند تا بیماران بتوانند برای پیوند مدفوع نه تنها برای C. diff، بلکه برای درمان بیماری‌های دیگر نیز دسترسی پیدا کنند.

C. diff می‌تواند علائمی را از اسهال شدید تا التهاب روده‌ای تهدید‌کننده زندگی ایجاد کند.  که می‌تواند زمانی که آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر باکتری‌های سالم روده را کشته اند، رشد کند. طبق آمار سال ۲۰۱۱ CDC هرسال حدود ۵۰۰۰۰۰ آمریکایی، از جمله کودکان،  به بیماری C. diff مبتلا می شوند و از این تعداد ۲۹،۰۰۰ نفر از این بیماری می‌میرند.

در طی دهه گذشته، ده‌ها مطالعه نشان داده‌اند که پیوند مدفوع حدود ۹۰٪ از مبتلایان بزرگسال را درمان می‌کند. طبق نتایج ابتدایی مطالعه، کان اشاره میکند از کل میزان بهبودی کودکان مبتلا به عفونت‌های مکرر C. diff، ۸۷٪ با پیوند مدفوع بوده‌است. داده‌ها به اندازه کافی قاطع هستند که انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا در فوریه ۲۰۱۸ دستورالعمل‌های خود را به‌روز کرده و توصیه می‌کند که پزشکان از این روش برای افراد مبتلا به C. diff که با درمان‌های استاندارد مانند آنتی‌بیوتیک درمان نشده‌اند، استفاده کنند.

داده‌های مربوط به C. diff باعث تشویق پزشکانی مانند میشل شده‌است تا بررسی کنند آیا این مزایا به بیماری‌های دیگر نیز گسترش می‌یابد. میشل سه کارآزمایی بالینی را در بیمارستان کودکان LA هدایت می‌کند.

او می‌گوید: “تا به الآن، به‌نظر می‌رسد پیوند مدفوع موثرترین راه برای تغییر مناسب میکروبیوم برای سلامتی است.”

هرناندز از زمان دریافت پیوند مدفوع، بیماری کرون او در حال فروکش باقیمانده است و مصرف بیشتر داروهایش را متوقف کرده‌است. در چند ماه آینده، انتظار می‌رود هرناندز ۱۶ ساله از همه آن‌ها رهایی یابد.

هرناندز می‌گوید: “خیلی احساس بهتری دارم.” “بدون درد معده، بدون اسهال.”

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید