انتشار این مقاله


ساخت قرص رباتیک با قابلیت سوراخ کردن جدار روده

قرص رباتیک فوریه‌ی امسال از اولین کارآزمایی انسانی خود گذشت.

قرص رباتیک ، فوریه‌ی امسال از اولین کارآزمایی انسانی خود گذشت. این قرص هیچ گونه فلز و فنری در ساختار خود ندارد. قرص رباتیک به مدد بالونی با قابلیت باد شدن، برای سوراخ کردن دیواره‌ی داخلی روده با سوزن محتوی دارو طراحی شده است. در اولین کارآزمایی انسانی، ارزیابی بخش بالون وسیله صورت گرفت که نتیجه موفقیت‌آمیز بود. بخش سوزن‌ محتوی دارو در دومین کارآزمایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این قرص با نام Ranipill در انحصار شرکت دارویی Rani می‌باشد که تاکنون از ۱۰۰ مطالعه‌ی حیوانی و اخیراً از یک مطالعه‌ی انسانی گذشته است. این بدان معناست که این قرص روزی می‌تواند در روش تزریق داروها، انقلاب بیافریند.

در پی بلعیدن قرص و راه یافتن آن به روده، پوشش Ranipill حل می‌شود. در ادامه دو گاز آزاد می‌شود که در ترکیب با یک‌دیگر کربن دی‌اکسید می‌سازند. گاز حاصل بالون را باد می‌کند. باد شدن بالون، سوزنی قابل حل را به جدار روده وارد می‌کند. در این طراحی از هیچ فلز و فنری استفاده نشده است‌.

جالب آن که انسان اصلا متوجه وجود یا باد شدن بالون در داخل روده نمی‌شود. شرکت دارویی Rani ادعا می‌کند برعکس تزریقات جلدی، این قرص با هیچ نوع دردی همراه نیست. حتی می‌تواند در ارتباط با بسیاری از داروها، هزینه‌های ناشی از تزریق را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید:


کارآزمایی‌های انسانی شامل ۲۰ مورد بود که نصف آن‌ها قبل از مصرف قرص غذا خورده و نصف‌شان ناشتا بودند. سرانحام مشاهده شد غذا تأثیر کمی در نتیجه دارد؛ به جز اثری که بر زمان لازم برای گذر اجزای قرص دارد. تصویربرداری‌های متعدد با اشعه‌ی X، موقعیت قرص حین گذر از بدن بیماران را تأیید کرد. مخترع این قرص آقای Imran خود چندین بار این قرص را مصرف کرده است؛ حتی گاهی بدون آب.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید