انتشار این مقاله


چگونه از شوخ طبعی برای شادتر و موفق‌تر بودن استفاده کنیم

تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه می‌توان از شوخ طبعی استفاده کرد تا شادتر و موفق‌تر شد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه می‌توان از شوخ طبعی استفاده کرد تا شادتر و موفق‌تر شد.
حتما برای شما این اتفاق پیش آمده است که یک فرد با حس شوخ طبعی فضا و حوصله‌ی حاکم بر یک جلسه، جمع خانوادگی یا گروه را بهتر می‌کند. احتمالا اگر مطمئن باشید که قرار است سرکار چند بار بخندید و روز شادی داشته باشید منتظر رسیدن ساعات کاری خواهید شد. جلسات بی پایان و یا وظایف کاری خسته کننده که بخشی از بار کاری شما هستند، اگر این افراد شوخ طبع دیدگاه‌های خود را در وضعیت قرار دهند، تحمل پذیرتر خواهند شد. اگر این شخص شوخ طبع رئیس شما باشد، حتی شرایط بهتر خواهد شد. شما نمی‌توانید کاری بجز تحسین رهبرانی که همه کارها راحتی خودشان را جدی نمی‌گیرند، انجام دهید. به طور مشابه، در خارج از محل کار ممکن است دوستان و اعضای خانواده‌تان را بسیار ارزشمند بدانید که می‌توانند با حس شوخ طبعی حرف خود را بیان کنند و یا حداقل گاهی فضای محیط‌های جدی را شادتر نمایند.
در یک مطالعه جدید، Jonathan B. Evans از دانشگاه آریزونا و همکارانش (۲۰۱۹) اشاره کرد که اگرچه شوخ طبعی توانایی ایجاد یک محیط برای ایجاد نتایج مثبت در محیط کار و جاهای دیگر را دارد، این پتانسیل ممکن است نتواند تحقق یابد. اگر یک شوخی معنی حقیقی خود را پیدا نکند، فردی که آن را می‌گوید، ممکن است بی‌رحمانه یا حتی بی ملاحظه بنظر برسد. جک گفتن همچنین می‌تواند بر روی دیدگاه افرادی که شما در حال تلاش برای سرگرمی کردن آن‌ها هستید اثر بگذارد. بر اساس مدل شناخته شده نظریه «موازنه-محدودیت-رضایت»، که بیان می‌کند که کلیشه ها بر رفتار افراد در تفسیر رفتار دیگران تأثیر می‌گذارد، ایوانز و همکارانش فرض می‌‌کنند که مردان از شوخ طبعی نفع می‌برند و زنان در هنگام استفاده از طنز به طور خاص در محل کار جریمه می‌شوند . مردان شوخ طبع جایگاه بهتری بدست می‌آورند درحالی که زنان آن را از دست می‌دهند.
این بیان ممکن است با در نظر گرفتن نظرات در طول سال‌ها که فکر می‌کنند زنان نمی‌توانند شوخ طبع باشند درست بنظر برسد. با این حال، محققان آریزونا به جای اینکه این سخنان را به این بحث اضافه کنند، نگاهی به آنچه خنده دار است یا نه، چگونگی گفتن جک‌ها بر روی فرد تاثیر می‌گذارد که شوخی کننده آن را درک می کند، که به نوبه خود تاثیرات شوخی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مورد زمانی که در یک جلسه یا گروهی قرار گرفته‌اید، و یک مرد دائما با جسارت شوخی می‌کند، در حالی که دیگران تلاش می‌کنند تا بر روی کار متمرکز باشند. تا جایی که برایتان مقدور است تلاش کنید تا جدی باشید ولی نخواهید توانست تا هراز گاهی لبخند نزنید و نخندید.در واقع برآورد شما از او هنگامی که شوخ طبعی اورا ببنید بهتر می‌شود. خب تصور کنید که این نقش شوخ طبعی را یک زن ایفا کند. آیا هنوز به او در به عنوان کسی که جایگاه بهتری کسب می‌کند نگاه می‌کنید؟ یا فقط به نظرتان احمقانه می‌رسد؟
نظریه موازی محدودیت-رضایت (PCST) پیشنهاد می‌کند که افراد به طور همزمان یک هدف را در امتداد چندگانه ارزیابی کنند، که بر روی نحوه ارزیابی دیگران تأثیر می‌گذارد. شوخ طبعی را می‌توان به عنوان یک هدف مثبت برای کاهش تنش دانست و یا عاملی که در انجام وظیفه مردم اختلال ایجاد می‌کند. جنسيت با اين بعد ارتباط برقرار ميکند، با نگرش مردانه نسبت به مردي که در جایگاه ماموریتی بالایی قرار دارد (راهبرد فردي) و عقلانيت با زناني که آژانس و معقوليت آنها کم است، در ارتباط است. بنابراین، مردان شوخ طبعی را به عنوان یک ابزار کاربردی قوی در دست دارند، اما زنان بلندپرواز و احساساتی و درهم گسیخته و غیر خنده دار بنظر میرسند.
در اولین مطالعه از این دو مطالعه ایوانز و همکاران از ۹۶ شرکت کننده آنلاین درخواست کردند تا اختلال و قابلیت شوخ طبعی را که توسط یک مدیر زن و مرد در یک ویدیو آنلاین نشان داده می‌شود، ارزیابی کنند. مدیر عامل در موارد تحقیقاتی به عنوان یک فرد بسیار موفق و با استعداد توصیف شده بود. همانطور که تیم تحقیق پیش بینی می‌کرد، شرکت کنندگان جوک‌های مشابه را که توسط مردان بیان شده بود، بامزه‌تر و کارآمدتر توصیف کردند. در مطالعه دوم، ۲۱۶ شرکت کننده‌ی آنلاین فیلم‌های مردان و زنانی که جوک می‌گفتند را تماشا می‌کردند. پس از ارائه این ویدیو، شرکت کنندگان مدیران را در مورد وضعیت، عملکرد و قابلیت رهبری خود رتبه بندی کردند.
همانطور که نویسندگان پیش بینی کرده بودند، شرکت کنندگان زنان مدیر را از نظر جایگاه مدریتی در وضعیت پایین‌تری توصیف کردند، که به نوبه خود باعث شد شرکت کنندگان آن‌ها را با عملکرد پایین‌تر و توانایی‌های رهبری کمتری نسبت به مردان در نظر بگیرند. آنها یادآوری می‌کنند که، مانند سقلمه زدن، معنای طنز می‌تواند مبهم باشد. ما بر این رفتار اعمال اثر می‌کنیم، آن‌ها کلیشه‌های خود را در مورد شوخی کننده حفظ می‌کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که شوخی‌های مشابه، مردان و زنان تاثیر مشابهی داشته باشد. با حمایت از رویکرد PCST، محققان آریزونا نشان دادند که جنسیت شوخی کننده بر ادراک طنز اثر دارد.
بنابراین، سخنان طعنه دار و خشونت کلامی، کلیشه جنسیتی زنان را نقض می‌کند، اما این مسئله کاملا در مورد مردان متفاوت است. ایوانز و همکارانش این اعتقاد را بدون توجه به نسبت تعداد کم مدیر عاملان زن به مرد به ادبیات مدیریتی اضافه کرده‌اند. اگر مردان با شوخ طبعی بتوانند به جایگاه بالا‌تری برسند، اما زنان با انجام همان رفتار، پتانسیل وضعیت خود را پایین می‌آورند، این امر یکی دیگر از علل وجود سقف شیشه‌ای برای مدیران زن است.
به طور خلاصه، توانایی شوخ طبعی برای تحقق یافتن باید از نظر جنسیت خنثی باشد، اما مطالعات ایوانز و همکاران نشان می‌دهد این فرض درست نیست، شاید زمانی برسد که، به گفته نویسندگان، “افزایش آگاهی می‌تواند به کاهش وقوع این اتفاق کمک کند.” زن شوخی طبع فرصت داده شود و شما نیز بخشی از این تغییر دیر رس جسورانه‌ خواهید بود.
زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید