انتشار این مقاله


راهکارهایی برای لذت بردن از تعطیلات در خانه

سپری کردن تعطیلات در خانه می تواند به شما کمک کند زمان خود را بهتر استفاده کنید.

اگر برای تعطیلات تنها در خانه هستید، از کسانی که در نزدیکی شما هستند و به آن‌ها دسترسی دارید بخواهید تا شما را همراهی کنند تا جشن را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. از سوی دیگر، اگر شما در تعطیلات خود از خانواده خود بازدید می کنید، سعی کنید که ارتباطات میان اعضای خانواده را پرورش دهید و افراد را باهم صمیمی‌تر کنید. در نهایت، سپری کردن تعطیلات در خانه می تواند به شما کمک کند زمان خود را بهتر استفاده کنید. برای اینکه از خستگی نترسید، مشغول کارهای سرگرم کننده‌ای باشید که تمام مدت سعی داشتید آن‌ها را انجام دهید.
تعطیلات را در خانه جشن بگیرید:

  1. آشپزی کنید: تعطیلات در خانه فرصتی عالی برای پخت و پز غذاهای جدید و کلاسیک است. با انواع مختلفی از بیسکوئیت‌های خانگی تعطیلات را به عنوان یک رویداد اجتماعی جشن بگیرید و یا برای خودتان و خانواده‌تان یک غذای جدید بپزید که تاکنون نپختید. از دوستان یا اعضای خانواده برای پیوستن به شما در آشپزخانه و برای کمک و یا آواز خواندن دعوت کنید. از جمله در تعطیلات خاص، بسیاری از دستور العمل‌ها به صورت آنلاین در دسترس هستند. به عنوان مثال، یک دستور العمل را برای پختن یک ژامبون برای یک تعطیلات بهار یا  سرخ کردن یک بوقلمون برای تعطیلات پاییزه نگاه کنید.
  2. خانه را تزئین کنید: یک راه کلیدی برای اطمینان از این‌که شما از تعطیلات در خانه لذت می برید استفاده از تزئین‌ها برای مناسبت‌های مختلف است. میزان وقتی که به این کار اختصاص می‌دهید بستگی به خودتان دارد؛ همه را بیرون بکشید و هر اتاق را با دکوراسیون خاص و منحصر به فرد خود پر کنید، یا به راحتی دکورهای مربوطه را در اتاق نشیمن آویزان کنید. هر چيزي که شما تصميم مي گيريد، جايگاه خانه و خودتان را نشان می‌دهد پس به زیبایی و باسلیقه تزئین کنید، خانه تان شما را زنده‌تر و بانشاط‌ تر مي کند.
    فرقی ندارد که دکوراسیون را برای کدام عید و تعطیلات انجام می‌دهید ایده‌ی دکوراسیون برای کریسمس، عید شکرگزاری، و یا هر تعطیلات دیگر و بسیاری از ایده های تزئینی را می توانید آنلاین پیدا کنید.
  3. تماشای فیلم در تعطیلات: هیچ چیز مثل فیلم در دوران تعطیلاتی نمی‌تواند روحیه‌ی شما را در گذران این مدت شاد و بانشاط کند. اگر برای تعطیلات زمستانی در خانه هستید، فیلمی را تماشا کنید که جشن‌ها و مناسبت‌هایی که در آن‌ها هستید مرتبط باشد مثلا ، یک فیلم ترسناک برای جشن تعطیلات هالووین ببینید یا یک فیلم مستند در مورد یک شخصیت تاریخی برای جشن تعطیلاتی مرتبط تماشا کنید.
    شما همچنین می‌توانید لیستی از فیلم های محبوب خود را به صورت آنلاین تماشا کنید که متناسب با هر نوع تعطیلاتی است که آن را جشن می‌گیرید.
  4. مهمانی بگیرید: به ویژه اگر در طول تعطیلات در خانه احساس تنهایی می‌کنید، می‌توانید با دعوت دوستان و آشنایان جشن تعطیلات خود را بانشاط‌تر کنید.
    تهیه‌ی غذای مختصر آسان است، هر کدام از مهمانان می توانند به همراه خود مقداری غذا بیاورند و اجازه دهید که دوستانتان بدانند شما قرار است کدام غذا را آماده کنید تا دوستانتان غذای مشابهی نیاورند.
    اگر شما افراد بیشتری را دعوت کردید، می توانید آن‌ها را سرگرم کنید. به عنوان مثال، برنامه ای برای بازی کردن در نظر بگیرید و بگذارید همه از قبل بدانند که بازی مورد علاقه ی شما چیست تا در صورت امکان بازی مورد علاقه شما را همراه خود بیاورند و مقدماتش را ترتیب دهند. سعی کنید بیشتر احساس راحتی با یکدیگر داشته باشید.
    اگر خانواده را در اطراف خود ندارید، می توانید با کسانی که در وضعیت مشابه شما قرار دارند، ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها دعوت کنید. اگر راحت نیستید که در داخل خانه جشن تدارک دهید می‌توانید از حیاط خانه استفاده کنید، تفریحات در هوای آزاد هیجان‌انگیز خواهند بود. سعی کنید با استفاده از یک سایت مانند MeetUp برای پیدا کردن افراد دیگری که مایل نیستند به تنهایی جشن بگیرند آشنا شوید.
  5. به دنبال فعالیت های محلی باشید: در هوای آزاد به گردش بروید. در روز تعطیل جمعیت کمتری در سطح شهر وجود دارد و شما ممکن است از انجام کاری در خارج از خانه و در شهر خلوت‌تر لذت ببرید، چه بسا یک قدم زدن ساده باشد.

مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ سوال خسته کننده که در طول تعطیلات از شما پرسیده خواهد شد (همراه با جواب مناسب)


از گذران تعطیلات در کنار خانوادتان لذت ببرید

  1. یک عادت قدیمی را دوبازه زنده کنید: عادت‌ها می توانند بخش لذت بخشی باشند که هر ساله با افراد مشابهی برای تعطیلات همراه شوید. البته عادات متفاوت هستند. با یک سنت قدیمی آغاز کنید هرچیزی که باشد جالب خواهد بود و یادآور دوران گذشته، مانند خواندن یک کتاب خاص در تعطیلات کوتاه مدت در کنار یکدیگر، یا پختن غذای مخصوص تعطیلات یک عید به خصوص و بسته‌بندی آن‌ها در لقمه‌های کوچک غذا در کنارهم و گذاشتن آن‌ها برای فروش.
    یا به عنوان مثال، در طول تعطیلات زمستانی، شما و اعضای خانواده‌تان می‌توانند یک روز داوطلبانه بعدازظهر را با هم صرف کنید. هر سال عضو متفاوتی را بری تدارک‌دهی مراسم به صورت داوطلبانه انتخاب کنید.
  2. جمع آوری مواد برای تم مخصوص تعطیلات: فرقی ندارد این که شما در تعطیلات شما میزبانی را برعهده میگیرید یا به خانه آشنایان می‌روید، فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده تعطیلات چیزی است که همه می توانند از آن لذت ببرند. به عنوان مثال، هر کس یک کدو تنبل را برای حک نقش و نگار‌های زیبا در برگزاری یک مهمانی در تعطیلات پاییزی میتواند به همراه داشته باشد. به طور مشابه، شما می توانید برگ‌های درخت کاج ویا مخروط‌های کاج را جمع آوری کنید، بنابراین هر کس می تواند یک تاج زیبای تزئینی برای تعطیلات زمستانی درست کند.
  3. یک دلیل برای ارتباط با چند نفر خاص پیدا کنید: شما هرگز نخواهید توانست که همه‌ی افراد را خوشحال و راضی کنید. با دقت بیشتر به این نکته درمیابید که احتمالا قادر نخواهید بود که تمام زمان خود را در دوران تعطیلات با تمام افراد دوست و آشنا بگذرانید. پیش از آن تصمیم بگیرید که بیشتر مایل هستید که چه کسی زمان شما را درگیر خود کند و بودن با چه کسی برای شما در آن دوران لذت‌بخش‌تر خواهد بود و مکالمات یا فعالیت‌های مشترک خود را در این دوران هرچه سریع‌تر آغاز کنید قبل از اینکه تعطیلات به پایان خود نزدیک شود.
  4. سعی کنید انتظارات ثابت از افراد را کنار بگذارید: این در گفتار ساده‌تر از عمل به نظر می‌رسد، اما بخش مهمی از حفظ روابط خانوادگی است. واقعیت موضوع این است که اگر شما انتظارات خاصی در مورد رفتارهای دیگران داشته باشید، بعید است که آن‌ها کاملا شما را به این انتظارات برسانند. به نوبه خود، این ممکن است باعث ناراحتی شما شود.
    به جای اینکه انتظارات ثابت در مورد رفتار مردم داشته باشید یا موارد خاصی را که می خواهید اتفاق بیافتد و یا انتظارش را دارید، سعی کنید در تعطیلات خود با تعامل و همفکری هم کارها را انجام دهید.
    هنگامی که احساس می کنید با رفتار یک عضو خانواده آشفته شدید، به خود یادآوری کنید که برگزاری تعطیلات برای پرورش و تقویت ارتباطات است. از شروع‌کردن جروبحث به شدت خودداری کنید. اجازه ندهید که انتظارات خاص شما از تعطیلات، شادی شما را تحت تاثیر قرار دهد و با فکر باز جلو بروید و بگذارید هر وقایع اتفاق بیفتند بدون اینکه انرژی زیادی صرف کنترل کردن آن‌ها کنید و سعی کنید تنها از جمع خودتان لذت ببرید .
  5. فرصت را برای تمرین حفظ آرامش روانی غنیمت بشمارید: زمانی که همه خانواده شما با هم در خانه هستند بسیار رایج است که اختلاف نظرها و تفاوت‌ها ایجاد شود. اگر یک مسئله جدی است به صورتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، میتوانید اقدام به اظهارنظر و حل مشکل کنید، اما در غیر این صورت، بهتر است اجازه دهید ، زمانی که همه برای تعطیلات در خانه دور هم هستند تفاوت‌های کوچک بگذرند و بروند.

مقاله‌ی مرتبط: مزایای تعطیلات برای سلامتی


از تعطیلات خود لذت ببرید حتی اگر تنها هستید

  1. اجازه دهید دوستان بدانند شما در همین اطراف هستید: اگر برای تعطیلات در خانه می‌مانید، مطمئنا به این معنی نیست که شما مجبورید به تنهایی گذران زمان کنید. در واقع، دوستانی که مانند شما در خانه و محل قبلی اسقترار خود می‌مانند، احتمالا خوشحال خواهند شد که شما را در طول تعطیلات ببینند. به آن‌ها تلفن زنگ بزنید یا از طریق دیگری از حال و احوال و برنامه‌ی آن‌ها مطلع شوید، شاید بتوان قراری ترتیب داد و درکنارهم زمان سپری کرد.
    چیزی شبیه به این بگویید: “سلام! خوبی؟ من فقط می خواستم بهت بگم که من برای تعطیلات پیش‌رو سفر نمی کنم، پس همین اطراف هستم. اگر هردرحال انجام کار مفرح و سرگرم‌کننده‌ای هستی ممنون میشم به منم اطلاع بدی، شاید بتونیم باهم وقت بگذرونیم .”
  2. فعالیت خاصی را برنامه ریزی کنید و دیگران را نیز دعوت کنید. فعال باشید و فعالیت اجتماعی خاصی را برنامه ریزی کنید. شما می توانید برنامه‌ی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که حول تعطیلات خاصی باشد و جشنی ترتیب دهید، و یا به سادگی از وقت آزاد برای انجام کاری که شما و دوستان  لذت می‌برید استفاده کنید. جزئیات مربوط به خود شماست  پیاده‌روی بروید، موزه هنر را ببینید یا دوستان را دعوت کنید که باهم بسکتبال بازی کنید.
    اطمینان حاصل کنید که افراد از قبل و به موقع دعوت شده باشند تا بتوانند به موقع و آن جوری که دوست دارند در مراسم شرکت کنند.
    اگر شما فقط به یک منطقه نقل مکان کردید یا اگر بسیاری از نزدیکان خود را در محله‌ی جدید نمی‌شناسید، می‌توانید از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی برای سازمان‌دهی یک جشن یا دورهمی استفاده کنید.
  3. احوال‌پرسی از عزیزان دور از دسترس: حتی اگر شما برای تعطیلات در خانه خود هستید و قصد و امکان سفر به نقاط دورتر برای دیدن اقوام را ندارید، می‌توانید با ارسال کارت پستال و یا فرستادن پیام به دوستان و اشنایان آن‌ها را از حال و هوای تعطیلات محل زندگی خود آشنا کنید. اگر جشن‌ها و دورهمی‌هایی دور از محل زندگی شما ترتیب داده‌اند می‌توانید در حین جشن با آن‌ها تماس بگیرید و جویای حالشان شوید و بخواهید که تلفن را دست به دست بچرخانند تا شما هم صدای عزیزانتان را بشنوید و شاید بهترین راه ارسال یک نامه به شیوه‌ی سنتی برای عوض کردن حال و هوا باشد و یا حتی ارسال یک ایمیل یا عکس دسته‌جمعی از خودتان می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند.

از وقت اضافه‌ی خود در خانه استفاده کنید

  1. شروع به انجام فعالیت‌های خلاقانه‌ای کنید که در مورد آن‌ها کنجکاو شده‌اید. تقریبا هر کس خواستار ایجاد این کارهای خلاقانه است و به نوعی هر کدام از ما به آن نیاز داریم، اما بسیاری از مردم به دنبال پیدا کردن زمان برای پیگیری این پروژه‌های خلاقانه تهستند. تعطیلات در خانه فرصتی عالی است تا نهایت تلاش خود را برای انجام کارهای خلاقانه‌ای که به آن علاقه‌مند بوده اید، بکنید.
    این که آیا طراحی، پخش موسیقی و یا گرفتن عکس، تعطیلات را کنار گذاشت تا وقت خود را به صورت خلاقانه بیان کند. در صورت لزوم، اطمینان حاصل کنید که مواد پیش از زمان دریافت کنید.
  2. مدیتیشن را امتحان کنید. احتمالا از مزایای مدیتیشن شنیده‌اید و شاید حتی قبل از آن  سعی به انجام تمرینات آن کرده باشید . مطمئنا سخت است که با برخی تنش‌ها بجنگیم، اما وقت آزاد برای تعطیلات به شما فرصت بیشتری برای تمرین می‌دهد. هر روز برای مراقبه کردن وقت بگذارید، حتی اگر فقط ده دقیقه طول بکشد باز هم برای حفظ آرامش شما مفید خواهد بود.
    هنگامی که عادت به تفکر دارید، بیشتر مزایا را تجربه خواهید کرد و بیشتر به مدیتیشن در زندگی روزمره خود کمک می کنید.
  3. نهایتا می‌توانید این کار را انجام دهید: شما می دانید که بهبود وضعیت خانه یا تمیز کردن چیزی است که نمیتوان از آن گذشت و یا تعطیلات در منزل فرصتی عالی برای چک کردن لیست‌ کارهاست تا در صورت امکان به حل و رفع آن‌ها بپردازیم. به علاوه، به راحتی می‌توانید اگر در هنگام تعطیلات خود در خانه کارهای زیادی برای انجام دارید این دوران فرصت مناسبی برای انجام کارهای عقب‌افتاده است.
پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید