انتشار این مقاله


چگونه یک زن به فاصله یک ماه دو بار زایمان کرد؟

زنی بنگلادشی با زایمان مجدد، تنها یک ماه پس از زایمان طبیعی خود، پزشکان را شگفت‌زده کرد و این بار با توجه به اخبار، یک دوقلو به دنیا آورد.

چگونه یک زن به فاصله یک ماه دو بار زایمان کرد؟ زنی بنگلادشی با زایمان مجدد، تنها یک ماه پس از زایمان طبیعی خود، پزشکان را شگفت‌زده کرد و این بار با توجه به اخبار، یک دوقلو به دنیا آورد.
اما این موضوع چطور ممکن است؟ این زن دو رحم داشت، وضعیتی به نام رحم دوگانه (uterus didelphys)، و در هر دو رحم بچه حمل می‌کرد.

به گزارش CNN، زن ۲۰ ساله در ابتدای ماه فوریه یک پسر بچه به دنیا آورد و پس از زایمان طبیعی از بیمارستان مرخص شد. اما ۲۶ روز بعد، به علت دردی غیر طبیعی در ناحیه تحتانی شکم به بیمارستان دیگری مراجعه کرد. پزشکان با انجام سونوگرافی متوجه شدند وی دو رحم دارد که در یکی از آن‌ها دوقلوها دیده شدند. پزشکان بخش برای به دنیا آوردن دوقلوها سزارین اورژانسی انجام دادند.

دکتر شیلدا پودار، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Ad-din در بنگلادش که در به دنیا آوردن دوقلوها نقش داشت، گفت:

ما بسیار شوکه شدیم و شگفت‌زده بودیم. من هرگز چیزی به این شکل ندیده بودم.

این زن قبل از مراجعه به بیمارستان آد-دین هرگز تحت سونوگرافی قرار نگرفته بود و نمی‌دانست که علاوه بر اولین کودکش، دو کودک دیگر نیز در شکم خود دارد.

داشتن رحم دوگانه نسبتا نادر است و در ۱ در ۲۰۰۰ زن اتفاق می‌افتد. در زمان رشد جنینی، رحم به طور معمول از پیوستن دو لوله به هم ایجاد می‌شود. اما در بعضی از زنان، این لوله‌ها به یکدیگر نمی‌پیوندند و دو رحم جداگانه را تشکیل می‌دهند.


مقاله مرتبط: روش های جلوگیری از بارداری: عقیم سازی زنان (بستن لوله های رحمی)


این اولین گزارش از بارداری در هر دو رحم نیست، در سال ۲۰۱۱، گزارش شد که یک زن در فلوریدا دو بچه از دو رحم جداگانه به دنیا آورده است. در آن زمان، پزشکان گفتند که شانس این اتفاق در حدود یک در پنج میلیون نفر است.

در پرونده زن بنگلادشی، احتمال دارد که تخمدان‌ها سه تخم را در یک زمان آزاد کرده‌ و هرسه همان زمان بارور شده‌اند.

 دکتر کریستوفر نگ، از کلینیک GynaeMD در سنگاپور، گفت:

این به این معنی است که اولین فرزند ۲۶ روز زودتر از زمان طبیعی به دنیا آمده است.

پزشکان همچنین گزارش داده‌اند که در مواردی مانند این، دو رحم می‌توانند انقباض‌های مستقل داشته باشند.

انیس گنج‌پور ثالث


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید