انتشار این مقاله


جو دو سر کلسترول بد را کاهش می‌دهد

کلسترول بد می‌تواند شریان‌ها را مسدود کرده و منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن جو دو سر سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. کلسترول بد می‌تواند شریان‌ها را مسدود کرده و منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

جو دو سر منبعی غنی از بتا گلوکان است؛ فیبری که طیف وسیعی از فواید را دارا می‌باشد. با این حال، ممکن است دریافت مقدار توصیه شده از فیبر جو دو سر تنها از وعده غذایی مشکل باشد. در عوض، محققان سبوس جو را توصیه می‌کنند، چرا که دارای مقدار دو برابر بتا گلوکان است. سبوس جو به عنوان حبوبات در دسترس است و همچنین در برخی محصولات پخته شده وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


نتایج حاصل از بررسی ۵۸ کارآزمایی بالینی شامل تقریبا چهار هزار نفر می‌باشد. در این مطالعات اثر رژیم غذایی غنی از جو دو سر روی کلسترول LDL (کلسترول بد)، کلسترول غیر از HDL و آپولیپوپروتئین B مورد بررسی قرار داده شده است. آپولیپوپروتئین B، لیپوپروتئینی است که کلسترول بد را در خون منتقل می‌کند.

نشان داده شده است که روزانه رژیم غذایی غنی از ۳.۵ گرم فیبر بتاگلوکان جو دو سر به‌طور قابل توجهی کلسترول LDL و همچنین non-HDC و apoB  را در مقایسه با رژیم کنترل بهبود می‌بخشد. این مطالعه نشان داد که کلسترول LDL تا ۴.۲ درصد، کلسترول غیر HDL تا ۴.۸ درصد و apoB تا ۲.۳ درصد کاهش می‌یابد.

یکی از نخستین مطالعات که در سال ۱۹۶۳ انجام شده است، نشان داد که تغییر نان سفید به نان جو کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

این مطالعه در British Journal of Nutrition منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید