انتشار این مقاله


آیا روش‌های درمانی جایگزین برای درمان سرطان مفید است؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک سوم افراد مبتلا به سرطان، از روش‌های درمانی جایگزین استفاده می‌کنند. پزشکان متخصص درباره‌ی صحت این روش‌ها نگران‌اند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک سوم افراد مبتلا به سرطان، از روش‌های درمانی جایگزین استفاده می‌کنند. پزشکان متخصص درباره‌ی صحت این روش‌ها نگران‌اند و معتقدند که این دسته از افراد در حقیقت از روش‌های سنتی درمان سرطان، استفاده می‌کنند. در سال۲۰۱۸ موسسه‌ی سرطان تخمین زد که حدود ۱,۷۳۵,۳۵۰ نفر مبتلا به سرطان در آمریکا، در پایان سال شناسایی شدند که حدود ۶۰۹,۶۴۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

Dany Bell متخصص سرطان از دانشگاه انگلستان می‌گوید:

این که تشخیص داده شود، شما سرطان دارید، شوکه کننده است. حتی تصور داشتن سرطان نیز دردناک است.

دانشمندان دریافتند که بیشتر مردم به دنبال روش‌های درمانی جایگزین هستند. اما تحقیقات جدید درباره‌ی این روش‌های گمراه‌کننده هشدار می‌دهند. دکتر Nina Sanford از دانشگاه تگزاس با استفاده ازاطلاعات بدست آمده از بررسی‌های قومی-ملیتی، در تلاش بود تا درباره‌ی تعداد افراد مبتلا به سرطان که از روش‌های درمانی جایگزین استفاده می‌کنند، اطلاع یابد. یک سوم بیماران از این وش‌های درمانی استفاده می‌کنند. روش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، طب سوزنی، داروهای گیاهی. این روش‌های باعث می‌شود افراد از وضعیت جسمانی خود اطلاع نیابند. دکترSanford و همکارانش در مقاله‌ی خود از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد بخش کوچکی از افرادی که از روش‌های درمانی جایگزین استفاده می‌کنند، وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. در این روش‌ها داروهای گیاهی بیشترین استفاده را دارند. دومین روشی که بیشتر استفاده می‌شود استئوپاتیک و ماساژ می‌باشد. در نتایج دیگری که از این تحقیق بدست آمد این بود که۲۹ درصد افرادی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند به پزشک خود در این‌باره اطلاع نمی‌دهند و در جواب این که چرا به پزشک خود اطلاع نداده‌اند می‌گویند که پزشک در این باره سوالی نپرسیده بود و یا این که نیازی نمی‌دیدند که پزشک اطلاع یابد. بیماران جوان و زنان تمایل بیشتری برای استفاده از این روش‌های درمانی دارند.

چرا داروهای گیاهی ممکن است مضر باشد؟ زیرا شما نمی‌دانید این داروها از چه چیزی ساخته شده‌اند. گاهی اوقات این داروها مخلوطی از مواد مختلف می‌باشند. دکتر Sanford می‌گوید بدون توجه به این که این داروها از چه چیزی ساخته شده‌اند، توصیه می‌کنم که در هنگام پرتوتابی از این داروها استفاده نکنید، زیرا در فرایند درمان تداخل ایجاد می‌کند. بیشترین نگرانی در این باره، به دلیل تولید مقدار زیاد آنتی اکسیدان است که می‌تواند اثرات پرتوتابی را کاهش دهد.

دکتر Gerber متخصصص سرطان ریه در تایید این سخنان می‌گوید:

این داروها با داروهایی که تجویز می‌شوند، مداخله دارند. اگر دوز این داروها بالا باشد توکسیسیتی افزایش می‌یابد.

یوگا و مدیتیشن می‌توانند مفید باشند. اگرچه پزشکان درباره‌ی اثرات روش‌های جایگزین نگرانند اما پیشنهاد می‌کنند که یوگا و مدیتیشن برای روبه رو شدن با بیماری سرطان می‌تواند مفید باشد. ما همیشه به بیمار توصیه می‌کنیم که در طول درمان فعال باقی بمانند و ورزش کنند. از عوارض جانبی پرتوتابی، خستگی می‌باشد. کسانی که یک جا می‌نشینند و کاری نمی‌کنند، احساس خستگی بیشتری می‌کنند اما کسانی که ورزش می‌کنند پر انرژی‌ترند. در یکی از مطالعات، بیماران مبتلا به سرطان از تجربه‌ی خود در انجام یوگا سخن گفتند. یکی از این موارد را Belly Sarembock، یک زن ۵۳ ساله مبتلا به سرطان سینه می‌گوید که یوگا تا چه اندازه برایش مفید واقع شده:

من کسی بودم که تا قبل از ابتلا به سرطان سینه، این ورزش را مسخره می‌کردم. اما اکنون یوگا بسیار به من کمک کرده‌است و هربار حس بهتری دارم و فکر نمی‌کنم که برای جسم انسان، از این ورزش هم بهتر باشد!

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید