انتشار این مقاله


جراحی ممکن‌است سبب افزایش ریسک ابتلا به نوعی بیماری نادر خودایمنی شود!

 Guillain-Barré یا به اختصار GBS، نوعی بیماری نادر خودایمنی است که موجب حمله به سیستم عصبی می‌شود و نتجه‌ی آن، ضعف عضلانی و درموارد شدیدتر، فلج‌شدن فرد می‌باشد. علت دقیق ابتلا به این بیماری هم‌چنان ناشناخته است اما محققان احتما می‌دهند قرارگرفتن تحت عمل جراحی می‌تواند ایفای نقش کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند در مواردی، […]

 Guillain-Barré یا به اختصار GBS، نوعی بیماری نادر خودایمنی است که موجب حمله به سیستم عصبی می‌شود و نتجه‌ی آن، ضعف عضلانی و درموارد شدیدتر، فلج‌شدن فرد می‌باشد. علت دقیق ابتلا به این بیماری هم‌چنان ناشناخته است اما محققان احتما می‌دهند قرارگرفتن تحت عمل جراحی می‌تواند ایفای نقش کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند در مواردی، قرارگرفتن تحت عمل جراحی موجب افزایش ریسک ابتلا به GBS می‌شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سالانه در ایالت متحده‌ی آمریکا، ۳ تا ۶ هزار نفر به بیماری GBS مبتلا می‌شوند. این بیماری بسیار نادر است و بیشتر مبتلایان به آن، به‌طور کامل بهبود می‌یابند؛ با این‌حال در مورادی می‌تواند کشنده باشد.

دلیل ابتلای برخی افراد به این بیماری و فاکتور اصلیِ عامل آن، ناشناخته‌اند اما آکادمی نورولوژِی آمریکا (AAN) اخیراً پی‌برده است این سندروم ممکن است با عمل جراحی مرتبط باشد چراکه ریسک ابتلای آن در بیمارانی که عمل جراحی داشته‌اند، نسبت به سایر افراد، از آنچه سابقاً تصور می‌شد، بالاتر است.

تیم تحقیقاتی با سرپرستی دکتر سارا هاکر در مایوکلینیک، پژوهشی درخصوص بررسی عوامل موثر بر شروعِ این بیماری، انجام دادند و پس از ۸هفته، عمل جراحی را به‌عنوان یک فاکتور، کشف کردند.
بابررسی پرونده‌های بیماران GBS بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴، مشخص شد بیشتر این بیماران، تحت جراحی‌های دستگاه گوارش، قلب یا استخوان قرار گرفته‌اند. میانگین سنی بیماران مبتلا، ۶۳سال می‌باشد و تقریباً ۶۵% از آنان، دارای جنسیت مذکر هستند.

تحقیقات نشان می‌دهند ۱۵% بیماران در فاصله‌ی زمانی ۲ماه ۳۱نفر از آنان نیز، ۸ هفته پیش‌از شروع بیماری، تحت عمل جراحی قرارگرفته‌اند. هم‌چنین افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی نیز با احتمال بیشتری به GBS مبتلا می‌شود؛ برای مثال کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis) یا دیابت نوع ۱، ۵برابر بیشتر به GBS، پس از عمل جراحی، مبتلا می‌شوند.

دکترهاکر بر امنیت کامل جراحی‌ها تاکید کرد. هم‌چنین باید توجه‌کرد این شرایط بسیار نادر می‌باشد؛ ده‌ها هزارنفر در طول زمان ذکر شده، تحت عمل جراحی قرار گرفته و تنها عده‌ی بسیار اندکی از آنان به سندروم Guillain-Barré مبتلا شده‌اند. با این‌حال، بیماران سرطانی یا مبتلا به خودایمنی، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید