انتشار این مقاله


اولین ابزار هوش مصنوعی جهان به منظور ارزیابی تخمک زنان جهت IVF

شرکت‌های بیوتکنولوژی کانادایی از هوش مصنوعی جهت پیش‌بینی میزان موفقیت IVF با درصد اطمینان ۹۰ استفاده می‌کنند.

Future Fertility، یک استارتاپ بیوتکنولوژی مستقر در تورتنو، از ثبت اختراع اولین ابزار هوش مصنوعی جهان AI برای مشاهده غیر تهاجمی تخمک انسان بمنظور بررسی شانس IVF با ضریب اطمینان ۹۰ درصد، خبر می‌دهد.

از زمان تولد اولین نوزاد به روش IVF ، لوییس براون در سال ۱۹۷۸، بیش از هشت میلیون نوزاد، با تکنولوژی تولید مثل در آزمایشگاه که در آن تخمک را در محیط آزمایشگاه با اسپرم بارور می‌کنند، به دنیا آمده‌اند.

نازایی سالانه بر زندگی ۶.۷ میلیون زن در ایالات متحده تاثیر می‌گذارد. بطور کلی در سطح جهانی تا سال ۲۰۲۶ میزان تجارت IVF به رقم ۳۶.۲ میلیون دلار آمریکا خواهد رسید.

انجام IVF عمل گرانقیمتی است که هر تلاش برای انجام آن هزینه‌ای معادل ۱۲۴۰۰ دلار آمریکا در پی خواهد داشت. میزان موفقیت در تلاش اول در انجام IVF چندان بالا نیست، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد درصد موفقیت IVF در تلاش اول در زنان زیر ۳۵ سال، ۴۱ درصد و در زنان سنین ۳۵ تا۳۷ سال، ۳۲ درصد و در زنان سنین ۳۸ تا ۴۰ سال، فقط ۲۲ درصد می‌باشد.

برای به دست آوردن یک روش مبتنی بر AI برای بهبود شانس موفقیت IVF، ارزیابی تخمک‌های زن، یک راه مقرون به صرفه و هدفمند برای بهینه سازی موفقیت است. Future Fertility یک ابزار یادگیری و ارزیابی AI به نام Violet را ثبت اختراع کرده است . این ماشین یک ابزار تجزیه و تحلیل تصاویر غیر تهاجمی است که می‌تواند بلافاصله کیفیت تخمک زن را تجزیه و تحلیل کند و احتمال موفقیت IVF را با استفاده از تصویر گرفته شده از هر میکروسکوپ نوری استاندارد که در هر آزمایشگاه IVF وجود دارد پیش بینی کند.

Violet از داده‌های کلینیک‌های IVF در سراسر جهان استفاده می‌کند تا به طور مداوم توانایی‌های تشخیصی و پیش بینی خود را بهبود بخشد. این راه حل‌ها دارای نمره استاندارد کیفیت تخمک می‌باشد. Violet همچنین شانس لانه گزینی را به عنوان بلاستوسیست با تقریب ۶۵ درصد دقت پیش بینی می‌کند.

دن نایوت، متخصص غدد تولیدمثلی در مرکز – و یکی از موسسین – در یک گزارش بیان می‌کند:

با به دست امدن اطلاعاتی عظیم شامل عکس‌های تخمک و نتایج قابل‌‌توجه آن‌ها، و دسترسی به تکنولوژی AI، ما نهایتا قدم بزرگی در راستای توانمند شدن برای ارزیابی تخمک‌ها و در نهایت کار مسیر بهبود نتایج باروری، برداشتیم.

با توجه به ترکیب میانگین پایین میزان موفقیت و هزینه‌های بالای IVF، داشتن یک‌ ابزار تشخیصی غیرتهاجمی و پیش‌بینی‌کننده مانند Violet، قدمی بزرگ‌ در جهت افزایش احتمال موفقیت، بطور بالقوه به دست اوردن امیدی جدید برای زوج‌های غیرباروری که در تلاشند تا در اینده بتوانند صاحب فرزند شوند، می‌باشد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید