انتشار این مقاله


آیا نوشیدن آب سرد برای انسان ضرر دارد؟

داشتن آب کافی در بدن برای سلامتی، حیاتی است؛ برخی حامیان سلامت معتقدند نوشیدن آب سرد می‌تواند برای شما مضر باشد.

داشتن آب کافی در بدن برای سلامتی، حیاتی است؛ اما بحث‌هایی در مورد بهترین دما برای آبی که افراد می‌نوشند، وجود دارد. برخی حامیان سلامت معتقدند نوشیدن آب سرد می‌تواند برای شما مضر باشد.

مصرف روزانه‌ی آب کافی برای تمامی عملکردهای بدن ضروری است؛ از جمله هضم و متابولیزم، دفع مواد زائد بدن، نگه داشتن دمای بدن در حالت عادی و حفظ سلامتی اندام‌ها و بافت‌ها.

در این مقاله، ما بررسی می‌کنیم که آیا نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است یا خیر. هم‌چنین به فواید و خطرات احتمالی نوشین آب سرد می‌پردازیم و این که آیا نوشیدن آب سرد بهتر است یا آب گرم؟

آیا نوشیدن آب سرد برای شما مضر است؟

با توجه به سنت‌های هند از پزشکی ” Ayurvedic “، آب سرد می‌تواند باعث ایجاد عدم تعادل در بدن و آهسته کردن فرآیند هضم شود.

دمای بدن حدود ۹۸.۶ فارنهایت است و پزشکان Ayurvedic استدلال می‌کنند که پس از نوشیدن آب سرد، بدن باید انرژی اضافی را برای بازگرداندن این دما صرف کند.

در سنت Ayurvedic، آب سرد می‌تواند آتش (انرژی بدن) را سرکوب می‌کند؛ این انرژی، تمام سیستم‌های بدن را راه‌اندازی می‌کند و برای سلامتی ضروری است. هم‌چنین پزشکان Ayurvedic معتقدند که آب گرم یا داغ باعث راحت شدن فرآنید هضم می‌شود.

در پزشکی غربی، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آب سرد برای بدن یا فرآیند هضم مضر است. نوشیدن آب کافی به بدن کمک می‌کند تا سموم را از بدن خارج کند، فرآیند هضم را راحت‌تر کند و باعث پیشگیری از یبوست شود.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۳، اثرات نوشیدن آب در دماهای متفاوت را در ۶ نفر بررسی کرد که به دنبال ورزشی خفیف در یک اتاق گرم و مرطوب، دچار کم‌آبی شده بودند.

محققان دریافتند که تغییر دمای آب، بر میزان عرق کردن آن‌ها و میزان آبی که می‌نوشند، تاثیرگذار است. در این مطالعه، دمای بهینه‌ی آب ۱۶ درجه سانتی گراد (۶۰.۸ فارنهایت) بود که دمای آب سرد شیر است؛ زیرا در این دمای آب، شرکت‌کنندگان آب بیشتری می‌نوشیدند و کم‌تر عرق می‌کردند.

محققان نتیجه گرفتند که نوشیدن آب با دمای ۱۶ درجه سانتی گراد، بهترین دما برای برگرداندن آب در ورزشکارانی است که دچار کم‌آبی شده‌اند.

خطرات نوشیدن آب سرد

برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دارای بیماری‌های مربوط به مری یا لوله‌ی گوارشی هستند، مثل achalasia[۱]، باید از نوشیدن آب سرد خودداری کنند. Achalasia یک بیماری نادر است که باعث دشواری بلع و نوشیدن می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که نوشیدن آب سرد، باعث بدتر شدن علائم بیماری achalasia می‌شود. با این حال، وقتی شرکت‌کنندگان آب گرم نوشیدند، لوله‌ی گوارش آن‌ها منبسط و بلعیدن غذا و نوشیدن راحت‌تر شد.

 یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ روی ۶۶۹ زن نشان می‌دهد که نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث سردرد در برخی افراد شود.

محققان گزارش کردند که ۷.۶ درصد از شرکت‌کنندگان پس از نوشیدن ۱۵۰ میلی‌لیتر آب یخ با نی، دچار سردرد شدند. هم‌چنین محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که مبتلا به میگرن فعال هستند، نسبت به کسانی که هرگز مبتلا به میگرن نبوده‌اند، پس از نوشیدن آب سرد به احتمال ۲ برابر بیشتر مبتلا به سردرد می‌شوند.

برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد، باعث گلودرد یا سرماخوردگی می‌شود. با این حال، هیچ گونه شواهد علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

فواید نوشیدن آب سرد

برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب سرد در هنگام ورزش، باعث بهبود عملکرد و تحمل فرد می‌شود.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ بر روی ۴۵ مرد که دارای تناسب اندام بودند، نشان می‌دهد که نوشیدن آب سرد در هنگام ورزش، در مقایسه با نوشیدن آبی با دمای اتاق، به طور قابل توجهی، میزان افزایش دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، اثرات نوشیدنی‌های مختلفی را بر عملکرد دوچرخه سواری ۱۲ ورزشکار مرد در آب و هوای استوایی بررسی کرد.

محققان گزارش کردند که نوشیدن یک نوشابه‌ی یخی نسبت به آبی با دمای محیط، برای عملکرد دوچرخه‌ سواران بهتر است. هم‌چنین محققان نتیجه گرفتند که ورزشکاران با مصرف یک نوشابه‌ی یخی، نسبت به بوییدن رایحه‌ی منتول، به عملکرد بهتری دست می‌یابند.

برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب سرد باعث بهبود کاهش وزن می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب بیشتر، به بدن کمک می‌کند تا کمی کالری بیشتری بسوزاند؛ ولی به نظر می‌رسد در این مورد، تفاوت زیادی بین نوشیدن آب سرد و آبی با دمای اتاق وجود ندارد.

آب سرد در مقایسه با آب گرم

نوشیدن آب گرم می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود.

ممکن است افراد نوشیدن آب گرم یا داغ را، به ویژه در ماه‌های سردتر، تسکین‌دهنده بدانند؛ در حالی که آب سرد می‌تواند در هوای گرم، بیشتر موجب طراوت شود. نوشیدن آب گرم می‌تواند به طور موقت باعث بهبود گردش خون شود؛ زیرا باعث انبساط شریان‌ها و وریدها می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد دمای آبی که افراد می‌نوشند، می‌تواند بر میزان عرق کردن و به دست آوردن آب از دست رفته تاثیرگذار باشد. برای مثال، یک مطالعه در ارتش ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ نشان داد که نوشیدن آب گرم (۴۰ درجه سانتی گراد) نسبت به آب سرد (۱۵ درجه سانتی گراد) باعث می‌شود افراد آب کم‌تری بنوشند که می‌تواند منجر به کم‌آبی شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که دمای بهینه‌ی آب برای به دست آوردن آب از دست رفته پس از ورزش، ۱۶ درجه سانتی گراد است که تقریبا برابر دمای آب سرد شیر است.

محققان گزارش کردند شرکت‌کنندگانی که آبی با این دما را مصرف کردند، نسبت به آبی با سایر دماها، به طور داوطلبانه آب بیشتری نوشیدند و کم‌تر عرق کردند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، محققان نتیجه گرفتند نوشیدن آب سرد با دمای ۵ درجه سانتی گراد در ورزشکاران تکواندو، منجر به بهبود مصرف آب داوطلبانه و به دست آوردن آب از دست رفته نمی‌شود!

با این حال، نوشیدن آب در هر دمایی، به ویژه هنگام ورزش یا در محیط گرم، برای به دست آوردن آب بدن ضروری است.

خلاصه

شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است. در واقع، نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث بهبود عملکرد ورزش شود و برای به دست آوردن آب از دست رفته در ورزش، به ویژه در محیط‌های گرم بهتر است.

با این حال، نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به achalasia شود که بر لوله‌ی گوارشی تاثیر می‌گذارد. هم‌چنین نوشیدن آب یخ می‌تواند در برخی افراد باعث سردرد شود؛ به ویژه افرادی که مبتلا به میگرن هستند.

افراد باید اطمینان حاصل کنند که آب را صرف نظر از دمای آن، روزانه به مقدار کافی مصرف می‌کنند. آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می‌کند که خانم‌ها برای تامین نیازهای بدن به آب، باید روزانه ۲.۷ لیتر و آقایان روزانه ۳.۷ لیتر آب مصرف کنند. این میزان آب می‌تواند از غذا یا نوشیدنی تامین شود.


[۱] یک بیماری است که در آن عضلات قسمت فوقانی مری توانایی شل شدن خود را از دست می‌دهند و در نتیجه فرد نمی‌تواند غذا را به راحتی وارد معده خود کند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید