انتشار این مقاله


آیا درست است که اندازه دور کمر می‌تواند امید به زندگی را پیش‌بینی کند؟

در بزرگسالانی که دور کمر بالایی دارند خطر مرگ زودرس بیشتر از افرادی است که دارای اندازه کمر معمولی هستند.

تحقیقات نشان داده است که در بزرگسالانی که دارای  دور کمر بیشتری هستند خطر مرگ زودرس بیشتر از افرادی است که دارای اندازه کمر معمولی هستند.

در واقع، یک مطالعه که بر روی داده‌هایی از ۶۵۰۰۰۰ بزرگسال انجام شد، تخمین زده است که کاهش امید به زندگی در بین بالاترین و کمترین دور کمر تقریبا سه سال برای مردان و پنج سال برای زنان می‌باشد. این اثر مستقل از سایر عوامل خطر مانند سن، شاخص توده بدنی (BMI)، فعالیت بدنی، سابقه مصرف سیگار و مصرف الکل است.


مقاله مرتبط: خانم‌های میانسال با دور کمر بزرگتر در معرض استرس بیشتر


به طور خاص این داده‌ها نشان داد که مردان با ابعاد کمر ۴۳ اینچ (۱۱۰ سانتیمتر)   نسبت به مردانی با دور کمر ۳۷ اینچ (۹۴ سانتیمتر) ۵۰% احتمال مرگ بیشتری داشتند.

در زنان نیز، افرادی که دارای دور کمر ۳۷ اینچ (۹۴ سانتیمتر) بودند، نسبت به  زنانی با دور کمر ۲۷.۵ اینچ (۷۰ سانتیمتر) ۸۰% احتمال مرگ بیشتری داشتند.

دور کمر بزرگ پرچم قرمزی برای چربی بیش از حد شکم است که با بیماری‌های مرتبط با چاقی همراه است، مانند دیابت نوع ۲ ، کلسترول بالا ، تری گلیسیرید بالا ، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر.


مقاله مرتبط: چربی دور شکم و ابتلا به دیابت!


آیا دور کمر خود را می‌دانید؟ در اینجا چگونگی اندازه گیری آن توضیح داده شده است:

سطح استخوان لگن را نسبت به شکم در نظر بگیرید.

در این سطح یک نوار اندازه گیری را در اطراف بدن قرار دهید. این قراردهی باید ملایم باشد اما به پوست لخت شما فشار نیاورده باشد.

نوار باید موازی با سطح افقی باشد. آرام باشید، نوار را جدا کنید  و اندازه گیری را بخوانید.

اگر شماره را دوست نداشتید، امید خود را از دست ندهید. فعاليت جسماني، رژیم غذایی خوب و سالم و مراقبت از اندازه غذاها مي‌تواند بر دور کمر و سلامت شما تأثير مثبت داشته باشد. با پزشک خود درباره خطرات و اهداف بهداشتی خود صحبت کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید