انتشار این مقاله


کدام نوع شخصیت‌ها ازدواج خوشبخت‌تری دارند؟

چگونه درونگرا یا برونگرا بودن خوشبختی ازدواج را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مطالعات نشان می‌دهند که زنان درونگرا از ازدواج‌ خود به مدت طولانی‌تری راضی و خوشنود هستند. به طور معمول افراد درونگرا بودن با خود را ترجیح می‌دهند و ممکن است از دید دیگران کم حرف به نظر برسند؛ و این با خجالتی بودن یکسان نیست.

همچنین، زنان باوجدان و سخت‌کوش نیز بعد از ازدواج از زندگی خود رضایت بیشتری دارند. این افراد بسیار دقیق و کارآمد هستند و انضباط نفس دارند. و برای دستیابی به اهداف تلاش می‌کنند.

چنین نتیجه‌ای ممکن است با تمایل افراد دلسوز و سخت‌کوش به ارزشی که به اهداف رابطه‌ی خود قائل هستند توجیه شود. بنابراین، این افراد ممکن است برای تضمین موفقیت بیشتر تلاش کنند.
این نتیجه با رضایت بیشتر افراد باوجدان و سخت‌کوش (conscientious) از روابط خود سازگار است.

در مقابل، مردان برونگرا با ازدواج حداکثر رضایت از زندگی را بدست می‌آورند، در حالی که مردان درونگرا حداقل رضایت را دارند. در واقع، مردان درونگرا نسبت به کسانی که هرگز ازدواج نمی‌کنند، رضایت کمتری از زندگی بعد از ازدواج دارند.

بیشتر بخوانید: آنچه که درمورد افراد درونگرا و برونگرا نمی‌دانید!

این نتایج حاصل بررسی ۲۰۱۵ آلمانی است که طی هشت سال پیگیری شده‌اند. در طول این زمان، ۴۶۸ نفر ازدواج کردند و خوشبخت‌شان پیگیری می‌شد.

نتایج نشان داد که به طور متوسط، خوشبختی افراد در نزدیکی ازدواج به اوج خود می‌رسد و سپس بعد یک یا دو سال از بین می‌رود. با این حال، خوشبختی و شادی در طول زمان از راه‌های مختلفی که بستگی به شخصیت آن‌ها دارد تغییر می‌کند. زنان درونگرا و مردان برونگرا در طولانی مدت بهترین حالت را می‌گذرانند. کاهش خوشبختی در مردان شدیدتر است؛ به خصوص مردان درونگرا.

اگرچه مردان قبل از ازدواج رضایت از زندگی بالایی دارند، به نظر می‌رسد مردان برونگرا در طول ازدواج مزایای بلندمدتی از رضایت از زندگی را تجربه می‌کنند. با این حال، مردان درونگرا کاهش چشمگیری را در رضایت از زندگی خود تجربه می‌کنند. در نتیجه رضایت از زندگی مردان درونگرا تقریبا ۰.۲۰ استاندارد معیار کمتر از آن‌هایی است که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

این مطالعه در ژورنال Personality and Individual Differences منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید