انتشار این مقاله


بروز آلرژی غذایی در کودکان با میکروبیوم روده مرتبط است

فقدان ترکیب صحیح میکروبیوم روده در نوزادان، با پاسخ ایمنی به برخی مواد غذایی مرتبط است.

طبق مطالعه‌ای صورت گرفته بر روی موش‌ها، سیستم‌های ایمنی جوان در صورت عدم بهره‌مندی از ترکیب صحیح باکتری‌های روده، به آلرژن‌های غذایی حساس‌اند. این امر بروز آلرژی غذایی را به دنبال دارد.

لین نتیجه‌ی مطالعه‌ی محقق Sung-Wook Hong و همکارانش از موسسه‌ی علوم پایه در کره‌ی جنوبی، بر روی اثرات میکروبیوم در آلرژی‌ها و سیستم ایمنی است. آن‌ها در پی آن بودند که چرا موش‌های پرورش یافته در محیط استریل بدون هرگونه باکتری روده‌ای، حین از شیر گرفته شدن به طور ناگهانی میزان زیادی از یک نوع آنتی‌بادی را تولید می‌کنند.

آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E، عامل تنظیم کننده‌ی پاسخ‌های آلرژیک سیستم ایمنی هستند در برابر برخی مواد شیمیایی هستند. زمانی که آنتی‌بادی‌های IgE آلرژن‌ها را شناسایی می‌کنند، موجب تحریک روند آزادسازی مواد شیمیایی التهابی می‌گردند که منجر به بروز علائم آلرژی می‌شود.

تیم تحقیقات برای فهم این که چرا حین از شیر گرفته شدن موش عاری از میکروب، افزایش ناگهانی IgE رخ می‌دهد، به دسته‌ای از موش‌های جوان رژیم نرمال خورانید. به دسته‌ای دیگر نیز رژیم غذایی محتوی آمینواسیدها و ویتامین‌های ضروری و گلوکز داده شد که به هیچ عنوان موجب تحریک سیستم ایمنی نمی‌شد. آن‌ها متوجه شدند در موش‌های دارای رژیم غذایی معمولی، به طور خودبخود پاسخ ایمنی رخ داد. حال آن که چنین اتفاقی در موش‌های دارای رژیم بدون آنتی‌ژن نیفتاد.

این امر نشان می‌دهد در موش‌ها، کمبود میکروبیوم سالم روده‌ با پاسخ ایمنی به مواد غذایی ارتباط دارد.

اگرچه وقتی تیم تحقیقات دادن غذای معمولی به موش‌های بدون میکروبیوم را تا زمان بالغ شدم موش‌ها به تاخیر انداخت، موش‌ها آنتی بادی‌های IgE کمتری تولید کردند.

محققان متوجه شدند نوع خاصی از سلول ایمنی به نام سلول T کمک‌کننده‌ی فولیکولار در پاسخ ایمنی IgE مذکور، دخالت داشت. این نوع سلول T به طور کلی در مراحل اولیه‌ی زندگی تولید می‌شود. به گفته‌ی Hong، این یافته به توضیح چرایی شایع‌تر بودن آلرژی‌ها در کودکان نسبت به بزرگسالان، کمک می‌کند.

زمانی که محققان امکان تعامل میان موش‌های بدون میکروب و موش‌های نرمال را ترتیب دادند، تولید سلول‌های T مذکور و سطح آنتی‌بادی‌های IgE در آن‌ها کاهش یافت.

محقق Emma Hamilton از دانشگاه Queensland استرالیا اذعان داشت:

یکی از نتیجه‌گیری‌هایی که می‌توان از این مطالعه داشت آن است که آن چه به هنگام مواجهه‌ با آنتی‌ژن‌های غذایی بر سر میکروبیوم می‌آید، حائز اهمیت است. میکروبیوم روده در اولین سال زندگی به سرعت در حال تغییر و تکامل است. به نظر می‌رسد ارتباطی در این بین وجود دارد.

باکتری‌های خوب روده در انسان‌ها ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌ها یا در اثر بیماری یا اشعه‌ها کشته شوند. این یافته‌ها سوالاتی در این زمینه ایجاد می‌کنند؛ سوالاتی از این قبیل که برخی غذاها بابد چه مدت پس از قطع مصرف آنتی‌بیوتیک به کودکان داده شوند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید