انتشار این مقاله


روی برای سرماخوردگی: حرف آخر؟

به تازگی تجزیه و تحلیل چندین مطالعه نشان داد که قرص مکیدنی (شبیه آبنبات) یا شربت روی طول سرماخوردگی را کاهش می‌دهد، به ویژه هنگامی که در طی ۲۴ ساعت از اولین علائم و نشانه‌های سرماخوردگی مصرف شود.

از روزی که یک مطالعه سال ۱۹۸۴ نشان داد که مکمل‌های روی، مردم را  بیماری محافظت می‌کنند، بحث زیادی در مورد مصرف روی برای سرماخوردگی وجود دارد. از آن زمان، تحقیقات نتایج متفاوتی در مورد روی و سرماخوردگی نشان داده است.


مقاله مرتبط: آیا ارتباطی بین کمبود روی و فشارخون بالا وجود دارد ؟


 

به تازگی تجزیه و تحلیل چندین مطالعه نشان داد که قرص مکیدنی (شبیه آبنبات) یا شربت روی طول سرماخوردگی را کاهش می‌دهد، به ویژه هنگامی که در طی ۲۴ ساعت از اولین علائم و نشانه‌های سرماخوردگی مصرف شود.

بیشتر سرماخوردگی‌ها به علت نوعی ویروس به نام رینوویروس ایجاد می‌شود که در راه‌های بینی و گلو (سیستم تنفسی فوقانی) رشد می‌کند و تکثیر می‌شود. روی ممکن است از طریق جلوگیری از تکثیر رینوویروس عمل کند. همچنین ممکن است قرارگیری رینوویروس در غشای مخاطی گلو و بینی را متوقف کند.


مقاله مرتبط: ویتامین C را فراموش کنید، تنها مکمل برای سرماخوردگی زینک می‌باشد


 

روی ممکن است در صورت استفاده به صورت قرص مکیدنی یا شربت، که اجازه می‌دهد این ماده در گلو باقی بماند و در تماس با رینوویروس قرار گیرد، موثرتر باشد.

اما تجزیه و تحلیل اخیر توصیه به مصرف روی را متوقف کرد. هیچکدام از مطالعات انجام شده میزان شرکت کننده کافی برای برآورده شدن سطح بالای اثبات را دارا نبودند. همچنین مطالعات انجام شده از دوزهای مختلف روی و اشکال مختلف آن (قرص مکیدنی یا شربت) در طول‌ زمان‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. در نتیجه، روشن نیست که چه دوز و برنامه درمانی مناسب باشد.

روی – به ویژه در شکل قرص مکیدنی – همچنین دارای عوارض جانبی از جمله حالت تهوع یا طعم بد در دهان است. بسیاری از افرادی که از اسپری بینی روی استفاده می‌کنند دچار از دست دادن بویایی دائمی می‌شوند. به همین دلیل، پزشکان در برابر استفاده از چنین اسپری‌هایی هشدار می‌دهند.

علاوه بر این، مقدار زیاد روی، سمی است و می‌تواند باعث کمبود مس، کم خونی و آسیب به سیستم عصبی شود.

در حال حاضر، امن ترین دوره این است که قبل از مصرف روی برای جلوگیری یا کاهش طول سرماخوردگی با پزشک خود صحبت کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید