انتشار این مقاله


اولین جراحی داخل رحمی برای درمان مهره‌ ی شکافدار

اولین جراحی داخل رحمی برای درمان Spina Bifida یا مهره‌ی شکافدار انجام شد.

تیمی از متخصصان بیمارستان کودکان UPMC پیتزبورگ، اولین جراحی داخل رحمی را برای بستن شکاف مهره‌ی جنین در داخل رحم مادر انجام دادند. وقتی Allee Mullen باردار بود، فهمید که جنین داخل شمکش به بیماری اسپینا بیفیدا یا همان مهره‌ی شکافدار مبتلاست. این نقص ژنتیکی باعث می‌شود که نخاع نوزاد متولد شده بدون استخوان و لایه‌های پوست بوده و در معرض هوا قرار بگیرد. اسپینا بیفیدا که باعث عقب ماندگی‌های فیزیکی می‌گردد، انواع مختلفی دارد که نوزاد Mullen به وخیم ترین نوع آن یعنی میلومننژیوسل مبتلا شده بود.

مهره‌ی شکافدار سالانه جان حدود ۱۵۰۰ جنین را در آمریکا، به خطر می‌اندازد. پرشکان بیمارستان UPMC هر سال ۱۰ الی ۲۰ نوزاد مبتلا به مهره‌ی شکافدار را مورد بررسی قرار داده‌اند. جراحی داخل رحمی به طور محدودی در برخی از ایالت‌های آمریکا انجام شده است. در ژانویه ۲۰۱۹ تیمی متشکل از پزشکان زنان و زایمان، متخصصین اطفال و بیهوشی، عمل پیچیده‌ی جراحی داخل رحمی را برای جنین ۲۵ هفته‌ای مولن انجام دادند. استفن امری، در این باره می‌گوید:

این جراحی ریسک زیادی دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در داخل رحم مادر جراحی می‌شوند، از شانس درمان بیشتری برخوردارند. انجام جراحی داخل رحمی مزایای زیادی برای کودک بعد از تولد دارد که مهم ترین آن، توانایی راه رفتن بدون وسیله کمکی است.

طبق مطالعه‌ای تصادفی که در New England Journal of Medicine چاپ شده است، در مقایسه با جراحی انجام گرفته بعد از تولد، جراحی داخل رحمی باعث بهبود عملکرد اندام تحتانی شده و ریسک هیدروسفالوس را که از عوارض شایع اسپینا بیفیدا است، در حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

دو ماه بعد از جراحی جنین، دختر مولن به دنیا آمد و به افتخار جراحش، Emery Greene Mullen نام گرفت.با آزمایشات اولیه مشخص شد که امری در آینده قادر به راه رفتن خواهد بود. عدم بروز هیدروسفالوس در سال اول زندگی قطعی نیست، ولی پزشکان به آن امیدوارند. آنان معتقدند که اگر امری بعد از تولد جراحی می‌شد، امکان بهبود عصبی و عضلانی نداشت.

زنان بارداری که جنین‌شان با مهره ی شکافدار تشخیص داده شده‌اند، بهترین افراد کاندید برای انجام جراحی داخل رحمی می‌باشند. دکتر امری، پزشک متخصص زنان UPMC، این روش را برای بیماران ایالت پنسیلوانیا پیشنهاد می‌کند.

به عنوان اولین نفری که کاندید جراحی داخل رحمی بودم، میخواهم به تمام مادران دنیا که در شرایط من هستند، داستان دخترم را بفهمانم. آنان باید بدانند که هنوز هم راهی برای نجات فرزندشان وجود دارد. من از دکتر امری و دکتر گرین نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

آلی مولن
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید