انتشار این مقاله


مهمترین اصول روانشناختی برای بکارگیری معلمان در کلاس های درس

classroom. گزارش جدیدی از انجمن روانشناختی آمریکا در تلاشی برای کمک به معلمان در آموزش دانش آموزان، بیست اصل مهم روانی را که می توانند آموزش و یادگیری ابتدایی و متوسطه را بهینه نمایند وچگونگی بکارگیری این اصول در کلاس های درسی را مشخص نمایند.    رئیس ائتلاف روانشناختی در دانشکده ها و آموزش و پرورش، […]

classroom.

گزارش جدیدی از انجمن روانشناختی آمریکا در تلاشی برای کمک به معلمان در آموزش دانش آموزان، بیست اصل مهم روانی را که می توانند آموزش و یادگیری ابتدایی و متوسطه را بهینه نمایند وچگونگی بکارگیری این اصول در کلاس های درسی را مشخص نمایند.   

رئیس ائتلاف روانشناختی در دانشکده ها و آموزش و پرورش، خانم Joan Lucariello که دارای مدرک دکتری می باشد و کمک مولف گزارش نیز می باشد، در این باره می گوید:” علم روانشناختی برای کمک به بهینه سازی آموزش و یادگیری در کلاس درس موارد زیادی در آستین دارد. آموزش و یادگیری به صورت ذاتی به عوامل رفتاری و اجتماعی توسعه انسان، که شامل فهم، انگیزش، کنش/واکنش اجتماعی و ارتباطات می باشد، گره خورده است.”

بعنوان مثال، یکی از اصول مشخص شده در این گزارش مشخص می نماید که انتظارات معلمان در خصوص دانش آموزان خود می تواند در انگیزش دانش آموزان و نتایج یادگیری تاثیرگذار باشد. اکثر انتظارات معلمان بر اساس عملکرد گذشته دانش آموزان بوده و ممکن است نشانگر صحیح خوبی تلقی گردد. با این حال، در بعضی موارد، اگر معلمی برداشت ناصحیحی از توانایی های دانش آموز داشته باشد و به صورت گفتاری یا غیر گفتاری انتظارات پایینی را منتقل نماید، این می تواند منجر به عملکرد دانش آموز به صورتی گردد که انتطارات غلط را تایید نماید و به صورت معکوس پیشرفت دانش آموز را تحت تاثیر قرار دهد. برای جبران این تاثیر منفی، گزارش پیشنهاد می نماید که معلمان انتظارات بالایی از تمامی دانش آموزان داشته باشند و این انتظارات را همیشه حفظ کرده و خودشان را به صورت منظم بررسی نمایند تا مطمئن شوند که بر اساس انتظارات خود با دانش آموزان رفتار نمی کنند.     

این گزارش تحت عنوان ” ۲۰ اصل برتر روانشناختی برای آموزش و تعلیم در ۱۲ سال آموزش”  در این مورد می افزاید:” احتمالا بهترین پادزهر برای تاثیرات انتظارات منفی اینست که هرگز ازهیچ دانش آموزی ناامید نشویم.”

این گزارش نتیجه کار انجام شده توسط “ائتلاف برای روانشناختی در مدارس و آموزش” می باشد. این ائتلاف شامل گروهی از روانشناسان در زمینه های مختلف است که توسط “انجمن روانشناختی آمریکا” پشتیبانی شدند و دارای تجربه و تخصص در کاربرد روانشناختی در آموزش و پرورش که شامل آموزش قبل از دبستان، ابتدایی، متوسطه، یا آموزش های خاص می باشند.

اعضای این ائتلاف در یک سری از فعالیت ها که شبیه “پنل اجماع موسسات ملی بهداشت” می باشد، شرکت کردند تا ساختارها را از نظر روانشناختی مشخص نمایند که برای تسهیل آموزش و پرورش موفق در کلاس های درس ضروری می باشند. لیست اولیه شامل ۴۵ اصل بود که بعدا به ۲۰ اصل برترخلاصه گردید. 

این گزارش هر اصل را نام برده و آنرا تشریح می کند و موارد مربوطه پشتیبانی کننده را فراهم می آورد و ارتباط آنرا با کلاس درس مورد بررسی قرار می دهد. این اصول در پنج زمینه عملکرد روانشناختی سازماندهی می شوند:

  • دانش آموزان چگونه فکر می کنند و چگونه یاد می گیرند؟
  • چه چیز باعث انگیزش دانش آموزان می شود؟
  • چرا زمینه اجتماعی، روابط بین فردی و رفاه عاطفی برای یادگیری دانش آموزان اهمیت دارد؟
  • چگونه می توان کلاس درس را به بهترین نحو مدیریت کرد؟
  • معلمان چگونه می توانند پیشرفت دانش آموزان را ارزیابی نمایند.

در این باره Lucariello می افزاید:”روانشناسی جز لاینفک و ذاتی آموزش و پرورش بوده و معلمان اغلب آموزش پیش از شروع خدمت لازم را در زمینه روانشناختی دریافت نمی کنند. برنامه های آماده سازی معلمان، حداکثر، یک یا دو دوره آموزشی در روانشناختی ارایه می کنند. این دوره های آموزشی معمولا از تجربیات بالینی مورد نظر در برنامه جدا بوده و بیشتر متمرکز برجنبه نظری دارند تا جنبه کاربردی . هنگامی که معلمان وارد کار عملی تدریس می شوند، آنها فاقد دانش روانشناختی مفید می باشند.”

او با اقرار به اینکه این گزارش فقط برای معلمان نمی باشد بلکه کل سیستم مدرسه را از جمله مدیران، مربیان، و مشاوران در نظر دارد، می افزاید:”ما پیش بینی می کنیم که این گزارش موجب بحث های زیادی در بین اعضای هیات علمی شده و منجر به این خواهد شد که مدارس این اصول را در کارهای آموزشی روزانه خود بکار گیرند.” 

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید