انتشار این مقاله


زنجبیل برای تهوع: آیا موثر است؟

آیا خوردن زنجبیل برای کاهش حالت تهوع یا از بین بردن استفراغ ناشی از شیمی درمانی موثر است؟

آیا خوردن زنجبیل برای کاهش حالت تهوع  یا از بین بردن استفراغ  ناشی از شیمی درمانی موثر است؟

شواهدی وجود دارد که در هنگام مصرف داروهای ضد تهوع استاندارد، زنجبیل در کاهش و یا از بین بردن تهوع و استفراغ در حین و بعد از درمان شیمی درمانی مفید است.


مقاله مرتبط: زنجبیل و اثر آن بر اسهال


 

نتایج دو مطالعه از افرادبالغی که زنجبیل را برای حالت تهوع مورد استفاده قرار داده‌اند نشان داد که دوزهای مختلف زنجبیل قبل از شروع شیمی درمانی به کاهش شدت تهوع کمک می‌کند. در این مطالعات، شرکت کنندگان شروع به مصرف زنجبیل در سه روز قبل از شروع شیمی درمانی کردند. زنجبیل همراه با یک داروی استاندارد برای کاهش تهوع و استفراغ تجویز شد. تعداد کمی از شرکت کنندگان اثرات جانبی از جمله سوزش سر دل، کبودی، سوزش و بثورات گزارش کرده‌اند.


مقاله مرتبط: کاهش درد: زنجبیل یا دارو؟


 

در مطالعه دیگری، متوجه شدند که مصرف پودر ریشه زنجبیل در کاهش میزان شدت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی در کودکان و نوجوانان ۸ تا ۲۱ ساله موثر بوده است. زنجبیل در این مطالعه نیز همراه با داروهای ضد تهوع استاندارد ارائه شده است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زنجبیل به عنوان درمان انفرادی در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی کم یا بی تاثیر است.

بسیاری از داروهای تجویزی در کنترل تهوع در طول و بعد از شیمی درمانی اثبات شده‌اند و زنجبیل مکمل نیز با بیشتر این داروها همراه می‌ شود. با این حال، زنجبیل ممکن است اثر متقابل منفی با داروی ضد تهوع اپریپتانت (Emend) داشته باشد، بنابراین اگر شما این دارو را مصرف می‌کنید، زنجبیل توصیه نمی‌شود.


مقاله مرتبط: داروهای ضدتهوع: انواع شیمیایی و طبیعی، عوارض جانبی و مشکلات


 

اگر شما علاقه مند به استفاده از زنجبیل برای تهوع هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا ترکیب  زنجبیل و داروهای ضد تهوع برای شما مناسب است یا خیر.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید