انتشار این مقاله


سلولهای ایمنی که به تازگی کشف شده‌اند، در خط اول مبارزه با عفونت HIV قرار دارند

محققان انستیتو تحقیقات پزشکی Westmead، سلولهای ایمنی جدیدی کشف کرده‌اند که در خط اول مبارزه با عفونت HIV قرار دارند. این سلولها تحت عنوان سلولهای دندریتیک CD11c+ شناخته می‌شوند. این سلولهای جدید به عفونت HIV بسیار مستعد بوده و می‌توانند ویروس را به سلولهای دیگر منتقل سازند. سلولهای دندریتیک CD11c+، زیر مجموعه‌ای از سلولهای دندریتیک […]

محققان انستیتو تحقیقات پزشکی Westmead، سلولهای ایمنی جدیدی کشف کرده‌اند که در خط اول مبارزه با عفونت HIV قرار دارند. این سلولها تحت عنوان سلولهای دندریتیک CD11c+ شناخته می‌شوند. این سلولهای جدید به عفونت HIV بسیار مستعد بوده و می‌توانند ویروس را به سلولهای دیگر منتقل سازند.

سلولهای ایمنی در عفونت HIV
نمونه برداری از HIV (قرمز) توسط سلولهای دندریتیک (سبز) که به تازگی شناسایی شده‌اند.

سلولهای دندریتیک CD11c+، زیر مجموعه‌ای از سلولهای دندریتیک (نوعی سلول ایمنی) هستند که تنها در بافتهای ژنیتال انسان، خصوصا در سطح اپی تلیال (لایه نازک بافتی که سطح را تشکیل می‌دهد) واژن، پوست ختنه گاه و مقعد قرار دارند. این موقعیت در بافت ژنیتال غالبا بدین معنی است که این سلولهای جدید CD11c+، اولین سلولهای ایمنی هستند که با HIV تعامل می‌کنند.

دکتر اندرو هارمن، یکی از محققان ارشد این پروژه می‌گوید وظیفه این سلولها، اخذ هرگونه باکتری یا ویروس عامل بیماری (پاتوژن) و انتقال آن به سلولهای T CD4 است.

“سلولهای T CD4 مسئول هدایت پاسخ ایمنی به سمت پاتوژن هستند. نکته جالب اینکه آنها سلولهای هدف اولیه برای HIV می‌باشند که ویروس در آنها به تکثیر می‌پردازد. زمانیکه سلول دندریتیک پاتوژن را اخذ می‌کند، با سلولهای T CD4 در عقده‌های لنفی در مورد موردی که پیدا کرده‌اند، ارتباط برقرار می‌کند، خصوصا سیستم ایمنی را بطور پیوسته بروزرسانی می‌کنند. این اطلاعات، سیستم ایمنی را بمنظور تحمل یک باکتری یا ویروس، یا حمله به آن آماده می‌کند. با این حال، اگر تعداد سلولهای T CD4 از یک سطح حیاتی کمتر شود (مثلا در بیماران HIV مثبت)، بدن قادر به ایجاد پاسخ ایمنی نخواهد بود که به تشخیص AIDS می‌انجامد. تیم مطالعاتی ما نشان داده‌است سلولهای دندریتیک جدید استعداد بیشتری برای عفونت با HIV نسبت به دیگر سلولهای دندریتیک دارند. نکته مهمتر اینکه سلولهای دندریتیک CD11c+ ویروس را به سلولهای T CD4 منتقل کرده، و این مورد آنها را بعنوان محرکین اصلی عفونت با HIV مطرح می‌سازد. بدلیل اینکه این سلولها در تعامل با سلولهای T CD4 بسیار کارامد هستند، بعنوان کاندیداهای مهمی برای واکسن مطرح می‌باشند.”

تیم محققان قادر بود تا این سلولها را در بافتهای ژنیتال اهدا شده، شناسایی کند.

دکتر هارمن اذعان دارد: “ما قادر بودیم بافتها را تنها ۳۰ دقیقه پس از برداشت جراحی آنها از بدن مطالعه کنیم، همچنین توانستیم تکنولوژی RNAscope نوینی را توسعه دهیم که ما را قادر می‌سازد تا سلولهای دندریتیک CD11c+ زنده را که ویروس را گرفته و به سلولهای T CD4 منتقل می‌سازند، مشاهده کنیم.”

مطابق ادعای تونی کانینگهام، مدیر اجرایی انستیتو Westmead، این کشف دو زمینه مطالعاتی جدید برای محققان گشوده است که درمانهای جدیدی برای HIV فراهم آورند.

“این یافته، یک توانایی بالقوه برای گسترش استراتژی‌هایی بمنظور مهار انتقال HIV فراهم می‌آورد. اگر بتوانیم توانایی HIV در اتصال به سلولهای دندریتیک CD11c+ را، که در اغلب اوقات اولین سلولهای ایمنی هستند که با ویروس HIV روبرو می‌شوند، مهار کنیم، می‌توانیم توانایی آنها در انتقال ویروس به سلولهای T CD4 را متوقف کنیم. در شرایطی که تعداد سلولهای T CD4 کم است، این روش می‌تواند ویروس را از انتشار باز دارد. زمینه دیگر، استفاده از این اطلاعات جدید برای تولید واکسن HIV است. قطعات HIV یا HIV غیر فعال در صورتیکه برای این سلولهای دندریتیک CD11C+ هدف گیری شوند، می‌توانند پاسخ ایمنی را در مقابل HIV به هنگام ورود به بدن ایجاد کنند.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید