انتشار این مقاله


تومور قلبی

تومور قلبی در اثر رشد غیرعادی سلول ها در بافت قلب یا دریچه‌های قلبی ایجاد می گردد. انواع مختلفی از تومور قلبی وجود دارد اما به طور کل، تومور قلبی بسیار ناشایع است؛ این تومورها می‌توانند بدخیم یا خوش خیم باشند. تومورهایی ابتدا در قلب رشد می کنند و در قلب اثابت می‌مانند، تومورهای اولیه […]

تومور قلبی در اثر رشد غیرعادی سلول ها در بافت قلب یا دریچه‌های قلبی ایجاد می گردد. انواع مختلفی از تومور قلبی وجود دارد اما به طور کل، تومور قلبی بسیار ناشایع است؛ این تومورها می‌توانند بدخیم یا خوش خیم باشند.
تومورهایی ابتدا در قلب رشد می کنند و در قلب اثابت می‌مانند، تومورهای اولیه نامیده می شوند و تومور‌هایی که در قسمت های دیگر بدن رشد می کنند و به قلب مهاجرت می‌کنند (متاستاز)، تومورهای ثانویه نامیده می‌شود.
تومورهای قلبی خوش خیم هستند اما حتی این تومورهای خوش خیم به اندازه و محل شان می توانند مشکلات زیادی به وجود آورند برخی اوقات قطعات کوچک تومور کنده شده و وارد جریان خون می‌شود و می‌توانند در عروق دورتر باعث گرفتگی و توقف خونرسانی به ارگان‌های حیاتی شوند (آمبولی).

تومورهای اولیه

شیوع این دسته از تومورها یک در هزار تا صد هزار است. شایع ترین نوع تومور اولیه قلبی میکسوم نام دارد؛ اغلب میکسوم ‌ها خوش خیم هستند و می‌توانند در هر سنی به وجود آیند اما احتمال بروز در زنان بیشتر است. میکسوم‌ها بیشتر در حفره فوقانی چپ قلب و نزدیک دیواره بین دو حفره فوقانی یعنی دهلیزها ایجاد می شود اما می تواند دریچه های قلبی را نیز درگیر کند که شیوع بالایی ندارد. ۱۰درصد میکسوم‌ها ارثی هستند یا در اثر سایر بیماری ها ایجاد می شوند. سایر انواع تومورهای خوش‌خیم اولیه قلبی شامل فیبروالاستوم عضلات پاپیلاری، فیبروم، رابدومیوم، همانژیوم، تراتوم، لیپوم، پاراگانگلیوم و کیست پریکاردی است.تومور اولیه بدخیم می‌تواند به صورت مزوتلیوم اولیه و سارکوم باشد.

تومور ثانویه

تومور‌هی قلبی ثانویه شیوع بیشتری نسبت به تومورهای اولیه دارند و منشأ شان قلبی نیست و در جای دیگر ایجاد شده و به قلب متاستاز داده اند. اغلب این تومورها از ریه، پستان، معده، کلیه، کبد و خون سرچشمه می گیرند ولی ممکن است ناشی از لنفوم، لوسمی و ملانوم نیز باشند.

علائم تومور قلبی

اغلب اوقات بیمار نمی داند که چنین توموری دارد و به هنگام اکوکاردیوگرافی بیمار به دلایل دیگر تشخیص داده می‌شود. اگر تومور کلسیفیه شده باشد، ممکن است در رادیو گرافی سینه نیز قابل مشاهده باشد.اکثر تومور‌های اولیه در سنین ۵۰ تا ۶٠ سالگی بیمار تشخیص داده می شوند، با این وجود ممکن است در افراد جوان نیز این شرایط ایجاد شود. بیماران با میکسوم دهلیز چپ ممکن است علائمی نشان دهند و این به خاطر انسداد دریچه میترال و توقف جریان خون به صورت دائم یا در حالت‌های مختلف بدنی است؛ اگر انسداد جریان خون ادامه یابد، باعث افزایش فشار دهلیز چپ و در نتیجه تنگی نفس، سبکی سر یا سرفه می‌شود؛ التهاب ایجاد شده می تواند باعث بروز تب گردد و همچنین بیمار ممکن است از درد مفصلی یا حال نامساعد شکایت کند.

علل تومور قلبی

درصد کمی از بیماران تومور قلبی زمینه ارثی دارند برخی اوقات این تومور می‌تواند تظاهری از یک سندرم مانند NAME، LAMB یا Carney باشد. اما اکثر اوقات این تومورها بدون وجود علل ارثی یا سندرم‌های ذکر شده ایجاد می گردند و می توانند به دلیل تزاید بیش از حد سلولی باشند.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید