انتشار این مقاله


واکسن HPV در کاهش آمار عفونت‌ های مستعد کننده سرطان موفق ظاهر شده است

به دنبال اجرای برنامه واکسیناسیون HPV، میزان عفونت ویروسی، ضایعات پیش‌سرطانی و زگیل‌های تناسلی در دختران و زنان کاهش داشته است.

به نظر می‌رسد واکسن HPV موثر واقع شده است. در کشورهایی که برای این واکسن برنامه‌ی واکسیناسیون اجرا کرده‌اند، میزان عفونت ویروسی، ضایعات پیش‌سرطانی و زگیل‌های تناسلی در دختران و زنان کاهش داشته است. پسران و مردان نیز در این رابطه ذی‌نفع هستند؛ هر چند که واکسینه نمی‌شوند.

این نتیجه‌ی ۶۵ مطالعه در ۱۴ کشور با درآمد بالا می‌باشد که طی ۸ سال روی ۶۰ میلیون نفر انجام گرفته است. Melanie Drolet از دانشگاه Lavsl کانادا که سرپرستی مطالعه را بر عهده داشته است، بیان کرد:

نتایج ما شواهد محکمی فراهم کرده‌اند که نشان می‌دهد واکسیناسیون HPV در پیشگیری از سرطان سرویکس در دنیای واقعی واقعاً موثر است.


به گفته‌ی Marc Brisson از همین دانشگاه و از نویسندگان این مطالعه، برنامه‌های واکسیناسیون HPV در حال حاضر در حدود ۱۱۵ کشور اجرا می‌شوند. هنوز برای اندازه‌گیری میزان اثر این برنامه‌ها بر سرطان سرویکس خیلی زود است؛ از این رو، تیم تحقیقات آمار عفونت HPV و بروز ضایعات پیش‌سرطانی و زگیل‌های آنال و تناسلی را بررسی کرده است. ضایعات و زگیل‌های مذکور در نتیجه‌ی عفونت ایجاد می‌شوند.

تیم تحقیقات متوجه شد طی ۵ تا ۸ سال برنامه‌ی واکسیناسیون، شیوع دو سویه‌ی HPV که واکسن در برابر آن‌ها حفاظت به عمل می‌آورد، ۸۳ درصد در میان دختران نوجوان و ۶۶ درصد در میان زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله کاهش یافته است. شیوع ویروس در زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله نیز با این که اکثرشان واکسینه نبودند، ۳۷ درصد کاهش داشت.

بروز زگیل‌های آنوژنیتال نیز بین دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله، به میزان ۶۷ درصد و در زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۵۴ درصد کاهش نشان می‌داد. تشخیص زگیل‌های آنوژنیتال در مردان و پسران واکسینه نشده نیز کاهش یافته بود: ۴۸ درصد در پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۳۲ درصد در مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله. این نشان می‌دهد واکسینه کردن دختران و زنان جوان می‌تواند از پسران و مردان نیز محافظت کند.

تیم تحقیقات همچنین میزان بروز ضایعات پیش‌سرطانی در دختران و زنان را مورد بررسی قرار داد. نئوپلازی اینترااپیتلیال سرویکس (CIN) اصطلاحی است که برای عنوان کردن سلول‌های غیرطبیعی سرویکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ضایعات ممکن است به صورت CIN نوع ۱، نوع ۲ یا نوع ۳ تشخیص داده شوند. دو نوع آخر در صورت عدم درمان، ممکن است به سرطان سرویکس منجر شوند.

طی ۵ تا ۹ سال اجرای برنامه‌ی واکسیناسیون، تشخیص CIN2 و CIN3 در میان دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۵۱ درصد کاهش یافته بود. از طرفی در همان دوره بروز این ضایعات در زنان واکسینه نشده افزایش نشان می‌داد.

البته اختلافاتی در میان کشورهای مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، برخی کشورها از واکسن‌هایی استفاده می‌کنند که در برابر سویه‌های بیشتری از ویروس HPV حفاظت به عمل می‌آورند. در حالی که برخی کشورها فقط دختران نوجوان را واکسینه می‌کنند، در برخی دیگر به پسران و زنان و مردان جوان نیز واکسن زده می‌شود. در کشورهایی که حفظت بیشتری به عمل آورده شده بود، اثرات بیشتر و سریع‌تری مشاهده گشت.

به گفته‌ی Brisson، قریب به ۸۰ درصد کشور‌های با درآمد بالا در حال حاضر برنامه‌های واکسیناسیون این واکسن را اجرا می‌کنند؛ اما این میزان برای کشورهای با درآمد کم یا متوسط، تنها حدود ۲۰ درصد است.

واکسینه‌ کردن دختران در این کشورها، بر آمار سرطان‌های مرتبط با HPV در سراسر جهان تاثیر زیادی خواهد داشت.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید