انتشار این مقاله


فنجان قاعدگی

فنجان قاعدگی یا کاپ قاعدگی، شبیه فنجان است و به جای جذب ترشحات آن‌ها را مانند فنجان در خود جمع می‌کند.

فنجان قاعدگی یا کاپ قاعدگی، شبیه فنجان است و به جای جذب ترشحات آن‌ها را مانند فنجان در خود جمع می‌کند. طریقه‌ی استفاده‌ی آن به این صورت است که باید پیش از شروع پریود آن را خم کرده و به آرامی درون واژن خود قرار دهید، در صورتی که خوب آن را جاگذاری کرده باشید، وجود آن را احساس نخواهید کرد. فنجان درون واژن باز شده و کناره‌های آن مانع نشت ترشحات خواهند شد.

برخی از انواع آن‌ها یکبار مصرف هستند اما بیشتر آن‌ها چندین بار قابل استفاده هستند. برای خارج کردن آن زائده‌ی ساقه مانند خارج شده از انتهای آن را بچرخانید به آرامی فنجان را در بیاورید. ترشحات درون آن را تخلیه کنید و با آب و صابون کامل بشویید و پس از اتمام پریود در آب جوش استریل کنید.

مزایا

  • دوست‌دار محیط زیست. با توجه به این‌که از فنجان قاعدگی می‌توان بارها استفاده کرد، میزان تولید زباله طی استفاده از این وسیله نسبت به پد و تامپون کمتر می‌باشد.
  • می‌توان تا ۱۲ ساعت تخلیه و تعویض آن را به تأخیر انداخت. با توجه به شدت خون‌ریزی، در موارد استفاده از پد و تامپون لازم است هر ۴ الی ۸ ساعت آن را عوض کنید. اما فنجان‌ها می‌توانند مدت طولانی‌تری باقی بمانند و برای استفاده در طول شب مناسب‌تر هستند.
  • جذب بیشتر. گنجایش نگهداری ترشحات آن‌ها دو برابر قدرت جذب پدها و تامپون‌های فوق جذب‌کننده است.
  • بوی کمتر. پس از تماس خون قاعدگی با هوا، بوی نامطبوعی از آن متساعد می‌شود اما فنجان با عدم تماس خون قاعدگی با هوا از این اتفاق جلوگیری می‌کند.
  • ریسک خطر عفونت کمتر. در مقایسه با استفاده از پد و تامپون خطر بروز سندروم شوک توکسیک و عفونت‌های باکتریال کمتر است.

معایب

  • خارش بیشتر. مطالعات نشان داده است کسانی که از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنند در ناحیه پرینه بیشتر احساس خارش داشتند. لازم است پیش از جاگذاری آن در واژن حتما دست‌های خود را بشویید.
  • جاگذاری و تمیز کردن آن سخت‌تر است.
  • در صورتی که از وسیله‌ی داخل رحمی (IUD) استفاده می‌کنید؛ لازم است پیش از استفاده از فنجان قاعدگی با پزشک مشورت کنید، برخی از انواع آن‌ها برای مصرف شما ایمن نیستند.
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید