انتشار این مقاله


خطر بالای ابتلا به بیماری‌ قلبی پس از درمان سرطان سینه

یک مطالعه‌ی جدید هشدار می‌دهد که پس از کامل شدن درمان سرطان سینه، خطر بالاتری برای پیشرفت بیماری‌های قلبی-عروقی در زنان ۴۵ ساله یا مسن‌تر وجود دارد.

یک مطالعه‌ی جدید هشدار می‌دهد که پس از کامل شدن درمان سرطان سینه، خطر بالاتری برای پیشرفت بیماری‌های قلبی-عروقی در زنان ۴۵ ساله یا مسن‌تر وجود دارد.

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که پزشکان در میان زنان سراسر جهان تشخیص می‌دهند.

ولی در عین حال، سرطان سینه یکی از سرطان‌هایی است که بیشترین درمان‌پذیری را دارد. به طوری که نرخ بقای آن در طی ۵ سال، برای خانم‌های سفید پوست %۹۱ و برای خانم‌های سیاه پوست، %۷۸ است. هم‌چنین این نرخ‌ها در حال افزایش است.

امید به زندگی در زنانی که تحت درمان سرطان سینه قرار می‌گیرند، بالا است؛ ولی آن‌ها پس از درمان، با خطر بالایی از بیماری‌ها موجه می‌شوند.

اثرات جانبی طولانی مدت درمان این سرطان شامل آسیب‌های استخوانی، علائم یائسگی زودرس و سلامت قلبی ضعیف است.

یک مطالعه‌ی جدید از کالج پزشکی Botucatu در دانشگاه ایالت Paulista در Sao Paulo، برزیل، تایید می‌کند که زنان ۴۵ ساله یا مسن‌تری که تحت درمان سرطان سینه قرار می‌گیرند، خطر بالاتری برای پیشرفت مشکلات قلبی-عروقی دارند.

هم‌چنین یافته‌های این مطالعه (به صورت آنلاین، قبل از چاپ شدن، در مجله‌ی  Menopause، متعلق به  North American Menopause Society (NAMS) در دسترس است) بیان می‌کند که چرا زنانی که سرطان سینه را تجربه کرده‌اند، خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.

دکتر JoAnn Pinkerton، مدیر اجرایی NAMS (البته ایشان در مطالعه‌ی اخیر شرکت نداشته‌اند) در مصاحبه با وبسایت Medical News Today بیان کرده است:

علاوه بر سمیت شیمی درمانی و رادیوتراپی، بسیاری از زنان، اگر مبتلا به سرطان سینه حساس به استروژن باشند، داروهای آنتی استروژن دریافت می‌کنند. کمبود استروژن می‌تواند مرتبط با خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری قلبی باشد.

چه چیزی باعث افزایش خطر بیماری قلبی می‌شود؟

در این مطالعه، نویسنده‌ی ارشد، دکتر Daniel de Araujo Brito Buttros و همکاران، روی ۲۸۸ شرکت‌کننده‌ی خانم آزمایش کردند. از بین آن‌ها، ۹۶ خانم درمان سرطان سینه را با موفقیت کامل کرده بودند؛ در حالی که ۱۹۲ نفر از آن‌ها کاملا سالم بودند و هرگز سرطان سینه را تجربه نکرده بودند.

همه‌ی خانم‌ها، ۴۵ ساله یا مسن‌تر از آن بودند و دچار یائسگی شده بودند. هیچ یک از آن‌ها مبتلا به بیماری قلبی-عروقی نبود.

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد زنانی که درمان سرطان سینه را دریافت کرده بودند، در مقایسه با زنانی که هرگز سرطان سینه را تجربه نکرده بودند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سندروم متابولیک، دیابت، تصلب شرائین، تری گلیسرید بالا و چاقی شکمی داشتند.

تمامی این بیماری‌ها، از عوامل خطر مهم برای پیشرفت بیماری‌های قلبی-عروقی هستند. علاوه بر افزایش بیماری قلبی-عروقی در این خانم‌ها، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه نیز در آن‌ها بالا است.

دکتر Pinkerton در مصاحبه‌ی مذکور، بیان کرده است:

در ایالات متحده، حدود ۱ خانم از ۸ خانم (حدود %۱۲) در طول زندگی خود دچار پیشرفت سرطان سینه تهاجمی می‌شود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹، علاوه بر ۶۲.۹۳۰ مورد جدید از سرطان سینه غیر تهاجمی، حدود ۲۶۸.۶۰۰ مورد جدید از سرطان سینه تهاجمی در بین زنان ایالات متحده تشخیص داده شود.

او ادامه می‌دهد:

همان طور که بررسی‌ها نشان داده است، در ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۳.۱ میلیون خانم با تاریخچه‌ای از سرطان سینه در ایالات متحده شناسایی شده‌اند. این آمار شامل زنانی است که در حال درمان هستند و یا اینکه فرآیند درمانی خود را به اتمام رسانده‌اند.

از آن جایی که بسیاری از زنان در حال دریافت درمان سرطان سینه هستند، باید با پزشکان خود در مورد اثرات جانبی طولانی مدت این درمان مشورت کنند؛ در نتیجه می‌توانند اقدامات لازم برای پیشگیری از آن‌ها را انجام دهند.

تغییرات سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم، خطر بازگشت سرطان سینه و پیشرفت بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. بنابراین، زنانی که در حال درمان سرطان سینه هستند، باید از نظر بیماری قلبی نیز ارزیابی شوند و هم‌چنین پس از اتمام درمان سرطان سینه، از لحاظ اثرات جانبی مورد پیگیری قرار گیرند.

دکتر JoAnn Pinkerton، مدیر اجرایی NAMS
مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید