انتشار این مقاله


درمان HIV در حیوانات با کریسپر

محققان برای اولین بار توانستندDNA ویروس HIV را از ژنوم حیوانات زنده حذف کنند. این یافته٬ دستاوردی بزرگ در راستای حذف این بیماری مرگبار از جهان است.

محققان برای اولین بار توانستند HIV (ویروس عامل ایدز)‌ را از ژنوم حیوانات زنده حذف کنند. این یافته٬ دستاوردی بزرگ در راستای حذف این بیماری مرگبار از جهان است.

محققان دانشگاه Temple و Nebraska برای این مطالعه که در ژورنال Nature Communications منتشر شد٬ برای تولید سلول های T حساس به عفونت HIV موش را مهندسی کردند. آن ها بعد از عفونی کردن موش ها٬ از استراتژی درمانی که به عنوان درمان ضدویروسی آزاد کننده کم اثر طولانی عمل ( LASER ART) برای سرکوب همانندسازی HIV در حیوانات استفاده کردند.

این ویروس در حال حاضر با درمان ضد ویروسی (ART) درمان می شود. در این روش همانندسازی ویروس سرکوب شده و از ابتلای بسیاری از بیماران به ایدز جلوگیری می شود. ART ویروس را از بین نمی برد٬ با این وجود اگر فردی درمان را قطع کند ویروس دوباره شروع همانند سازی می کند. حال محققان مدعی هستند که قادر به ازبین بردن ویروس در موش های شبه انسانی هستند.. به این موش ها٬ مغز استخوان انسانی تزریق شده بود تا سیستم ایمنی انسان را تقلید کند.

محققان برای مقابله با ویروس از دو ابزار استفاده کردند: تکنولوژی کریسپر (CRISPR) و LASER AR

CRISPR-Cas9 ژنی است که ابزار ویرایش است و به محققان در درمان بیماری های ژنتیکی کمک می کند. این ژن به محققان این امکان را می دهد تا DNA‌ یک ارگانیسم را تغییر دهند. LASER ART نیز یک نوع پیشرفته ART است که همانندسازی ویروس را به مدت طولانی تری در سطح پایین نگه می دارد . پس داروی ضدویروس در نانوکریستال ذخیره می شود٬ و به آرامی دارو به محلی که ویروس وجود دارد٬ آزاد می شود.


بیشتر بخوانید: مهندسی سلول ایمنی T به کمک ویرایشگر ژنی کریسپر


از موش تا انسان

بعد از این اقدام زمانی که محققان موش ها را آنالیز کردند٬ دریافتند که حدود یک سوم حیوانات هیچ اثری از HIV نیافتند. اکنون آنها مشتاق هستند که درمان LASER ART/CRISPR را در نخستیان غیرانسانی تست کنند. اگر این تست ها نیز با موفقیت پیش رود٬ کارآزمایی های انسانی نیز برای درمان HIV‌ طی یک سال به وقوع خواهد پیوست.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید