انتشار این مقاله


تامپون بهداشتی

تامپون‌ها اجسام استوانه‌ای شکلی از جنس پنبه هستند که درون واژن جاگذاری شده و ترشحات قاعدگی را جذب می‌کنند.

تامپون‌ها اجسام استوانه‌ای شکلی از جنس پنبه هستند که درون واژن جاگذاری شده و ترشحات قاعدگی را جذب می‌کنند. معمولا نخی به انتهای آن‌ها متصل بوده تا با کشیدن نخ تامپون از درون واژن در آورده شود و در برخی از آن‌ها برای جاگذاری راحت‌تر اپلیکاتور نیز دارد. به انواعی از آن‌ها که اپلیکاتور ندارند، تامپون انگشتی گفته می‌شود اندازه‌ی کوچکی دارند اما جای‌گذاری آن‌ها سخت‌تر است.

تامپون‌ها انواع مختلفی دارند برخی از آن‌ها اپلیکاتور داشته و استفاده‌ی آن‌ها را تسهیل می‌کند در برخی دیگر اپلیکاتور نداشته و با انگشت درون واژن قرار داده می‌شوند. در ادامه به ۳ نوع اصلی از آن‌ها اشاره شده است:

  • اپلیکاتور مقوایی. ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع تامپون است.
  • اپلیکاتور پلاستیکی. تامپون‌هایی که اپلیکاتور پلاستیکی دارند کمی گران‌قیمت هستند. با این حال بسیاری از زنان استفاده از تامپون‌های با اپلیکاتورهای پلاستیکی را به دلیل استفاده‌ی آسان‌تر، ترجیح می‌دهند.
  • تامپون انگشتی. این نوع از تامپون‌ها، اپلیکاتور ندارند و باید با انگشت در درون واژن جای‌گذاری شوند.

توجه داشته باشید: متناسب با سن، از تامپونی با قدرت جذب بسیار پایین استفاده کنید و تنها در زمان خون‌ریزی مربوط به قاعدگی اجازه‌ی استفاده از تامپون را دارید.

نحوه‌ی استفاده از تامپون

دفعات اول از تامپون‌هایی با سایز کوچک استفاده کنید پس از این‌که نحوه‌ی استفاده از آن را به خوبی یاد گرفتید در صورتی که خون‌ریزی شدیدی دارید، می‌توانید از انواع بزرگتر و قدرت جذب بالا استفاده کنید. پیش از جاگذاری دستان خود را به خوبی بشویید سپس به حالت نیم‌خیز بنشینید. تامپون را از بسته‌بندی در بیاورید و نخ آن را کامل صاف کنید. با انشگت شست و اشاره‌ی دست غالب، تامپون را از وسط نگه دارید و مطمئن شوید که نخ آن کامل صاف شده و پس از جای‌گذاری تامپون، خارج از بدن قرار می‌گیرد. با دست دیگر لابیاها را کنار بزنید و نوک تامپون را در دهانه‌ی واژن قرار دهید، ته تامپون باید خارج از بدن و جهت‌گیری آن به سمت زمین باشد. در حالی که تامپون را با زاویه ۴۵ درجه نگه داشته‌اید به آرامی به درون واژن فشار دهید تا جایی که هر دو انگشت‌تان به بدن برخورد کند و تیوب بزرگ‌تر به طور کامل درون بدن جای گرفته باشد. اگر از تامپون دارای اپلیکاتور استفاده می‌کنید، به کمک انگشت اشاره، تیوب کوچک‌تر را از درون تیوب خارجی با فشار خارج کنید. با این حرکت تامپون از قسمت جلویی اپلیکاتور به درون واژن وارد می‌شود. در این حالت تنها قسمت کوچکی از تیوب خارج از بدن باقی می‌ماند و نخ متصل به تامپون خارج از بدن دیده می‌شود. پس از این‌که تیوب داخلی به طور کامل درون واژن جای گرفت، اپلیکاتور را جدا کرده و پس از گذاشتن درون نایلون در سطل زباله بیندازید. چند ساعت بعد برای تعویض تامپون، انتهای نخ متصل به آن را بکشید تا تامپون به طور کامل از بدن خارج شود سپس آن را درون نایلون گذاشته و در سطل زباله بیندازید.

لازم نیست هنگام رفتن به دستشویی آن را در بیاورید اگر زودتر از موعد اقدام به تعویض تامپون بکنید، به دلیل خشک بودن سطح آن بسیار مشکل بوده و سخت در آورده می‌شود. جای نگرانی نیست چند ساعت منتظر بمانید تا سطح آن مرطوب شود سپس آن را در بیاورید.

خطرات استفاده از تامپون

مشکلات و سختی استفاده از تامپون نسبت به نوار بهداشتی و فنجذن قاعدگب کمتر است. با این حال برعکس برخی دیگر از زنان استفاده از تامپون را اذیت‌کننده و ناراحت توصیف می‌کنند. با این حال استفاده از تامپون خطر بروز سندروم شوک توکسیک را افزایش می‌دهد. سندروم مشابه شوک توکسیک نوع دیگری از اختلال ناشی از استفاده تامپون‌هاست. بروز این اختلالات در زنان در سنین قاعدگی بسیار نادر است با این حال در صورت بروز بسیار مرگ‌بار خواهد بود. در صورتی که تصمیم دارید از تامپون استفاده کنید سازمان غذا و دارو برای کاهش خطر بروز سندروم شوک توکسیک موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • از تامپون‌هایی با قدرت جذب پایین استفاده کنید به عنوان مثال در صورتی که شدت خون‌ریزی شما اندک است از تامپون‌های بزرگ یا انواع با قدرت جذب بالا استفاده نکنید.
  • تامپون را حداکثر هر ۴ الی ۸ ساعت عوض کنید.
  • در طول خواب شبانه از تامپون استفاده نکنید.
  • راهنمای استفاده از محصول را به خوبی مطالعه کنید.
  • تامپون‌ها را در محلی تمیز و خشک نگه داری کنید.
  • قبل از گذاشتن تامپون و پس از در آوردن آن، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • در صورتی که استفاده از تامپون اذیت‌کننده یا در آوردن آن سخت است، از انواعی با قدرت جذب کمتر استفاده کنید.
  • سطح آگاهی خود را در ارتباط با سندروم شوک توکسیک بالا ببرید.
  • علائم سندروم شوک توکسیک را بشناسید، تشخیص به موقع و درمان سریع در پیشگیری از عوارض سندروم شوک توکسیک بسیار مهم است.
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید