انتشار این مقاله


مبارزه با سندروم متابولیک از طریق یک مکمل غذایی!

مصرف Akkermansia پاستوریزه شده به عنوان یک مکمل غذایی در انسان‌ها، باعث کاهش ریسک فاکتورهای قلبی-متابولیکی می‌شود.

امروزه دانشمندان، مطالعه‌ای را که قبلا در موش‌ها آزمایش کرده بودند، به تایید رساندند: مطالعه‌ای با عنوان فواید یک باکتری برای سلامت قلبی-متابولیکی. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که یک مکمل غذایی حاوی باکتری Akkermansia muciniphila باعث بهبود نشانگرهای متابولیکی در افرادی می‌شود که در وضعیت پیش‌دیابتی یا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.

واژه‌ی سندروم متابولیک، شاخه‌ای از ریسک فاکتورهای سلامتی را توصیف می‌کند؛ از جمله چاقی دور کمر، مقاومت انسولینی، فشار خون بالا و dyslipidemia که به معنی بالا بودن سطح کلسترول کل یا بالا بودن سطح کلسترول بد است.

روی هم رفته، این ریسک فاکتورها می‌توانند سلامت قلبی-متابولیکی فرد را به خطر بیندازند و افراد را در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲ قرار دهند.

در واقع، تخمین‌ها نشان داده است که ابتلا به سندروم متابولیک، خطر دیابت نوع ۲ را ۵ برابر و بیماری قلبی-عروقی را ۳ برابر می‌کند. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که ارتباطاتی بین سندروم متابولیک و فرم‌های مختلف سرطان وجود دارد؛ از جمله سرطان سینه، پانکراس، کولون و کبد.

سندروم متابولیک و باکتری‌های روده

مطالعات اخیر نشان داده است که ترکیب باکتریایی روده‌ی ما نقش مهمی در بیماری‌های مرتبط با چاقی، از جمله سندروم متابولیک دارد. بهینه‌سازی تعادل باکتریایی در روده‌های ما از طریق مصرف سویه‌های خاص باکتریایی، می‌تواند راه موثری برای درمان این بیماری‌ها باشد.

برای مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در وبسایت Medical News Today گزارش شده است، نشان داده است که باکتری A. muciniphila -که در لایه‌ی موکوسی روده زندگی می‌کند- اگر به فرم پاستوریزه مصرف شود، می‌تواند از چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط با چاقی در موش‌ها جلوگیری کند.

این مطالعه به رهبری پروفسور Patrice Cani، محقق موسسه‌ی مطالعات دارویی Louvain در دانشگاه Louvain در Belgium، به همراه پروفسور Willem de Vos از دانشگاه Wageningen در هلند انجام شده است.

هم‌چنین پروفسور Cani و همکاران- که از سال ۲۰۰۷ نقش Akkermansia را در سلامت قلبی-متابولیکی مطالعه کرده‌اند- نشان می‌دهند که مصرف A. muciniphila زنده یا پاستوریزه شده که روی محیط کشت سنتتیک رشد داده شده است، برای انسان بی‌خطر است.

با این حال، در آن زمان محققان نمی‌توانستند ثابت کنند که این باکتری همان فوایدی را که برای موش‌ها دارد، در انسان نیز ایجاد می‌کند.

اکنون در یک مطالعه‌ی جدید در انسان‌ها، پروفسور Cani و تیم او تایید می‌کنند که تجویزA. muciniphila به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد مبتلا به سندروم متابولیک، باعث بهبود سلامت قلبی-متابولیکی آن‌ها می‌شود؛ همان طور که در موش‌ها باعث ایجاد این اثرات شده بود.

محققان یافته‌های خود را در مجله‌ی Nature Medicine به چاپ رسانده‌اند.

A. muciniphila سلامت متابولیکی را بهبود می‌بخشد

در مطالعه‌ی اخیر، محققان Akkermansia را برای شرکت‌کنندگانی که اضافه وزن یا چاقی داشتند، تجویز کردند. این تحقیق، یک “مطالعه‌ی آزمایشی، تصادفی، دوسویه کور و کنترل شده با دارونما” بود که ۴۰ نفر در آن ثبت نام کردند؛ ۳۲ نفر از خانم‌ها فاز بالینی مطالعه را به اتمام رساندند.

شرکت‌کنندگان –که وضعیت پیش‌دیابتی یا سندروم متابولیک داشتند- به ۳ گروه تقسیم شدند: گروهی که دارونما دریافت کرد، گروهی که Akkermansia زنده دریافت کرد و گروهی که باکتری پاستوریزه شده را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کرد. این مطالعه به مدت ۳ ماه طول کشید.

هدف محققان این بود که در ابتدا ایمنی، تحمل‌پذیری و هم‌چنین اثر این مکمل را بر روی پارامترهای متابولیکی ارزیابی کنند. پارامترهای متابولیکی عبارت‌اند از: مقاومت انسولینی، چربی‌های موجود در گردش خون، چربی اطراف ناحیه شکم و توده بدنی.

این مطالعه نتیجه گرفت که “مصرف باکتری A. muciniphila، چه به صورت زنده چه پاستوریزه شده به مدت ۳ ماه، ایمن است و به خوبی در بدن تحمل می‌شود. مهم است بدانیم افرادی که باکتری پاستوریزه شده را مصرف کردند، شاهد بهبود در حساسیت انسولینی و کاهش سطوح کلسترول بودند. هم‌چنین اندکی کاهش در وزن بدن، توده‌ی چربی، اندازه دور باسن و نشانگرهای التهابی در کبد در آن‌ها مشاهده شد.

در مقابل، نشانگرهای سلامت متابولیکی در افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، در حال بدتر شدن بود.

پروفسور Cani و تیم پژوهشی نتیجه گرفتند:

این مطالعه‌ی آزمایشی نشان می‌دهد که این مداخله ایمن است و به خوبی در بدن تحمل شده است. مصرف مکمل A. muciniphila باعث بهبود پارامترهای متابولیکی متعددی می‌شود.

این تحقیق -که یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای برای اثبات مفهوم بود- نشان می‌دهد که مصرف Akkermansia پاستوریزه شده به عنوان یک مکمل غذایی در انسان‌ها، باعث کاهش ریسک فاکتورهای قلبی-متابولیکی می‌شود.

به علاوه، محققان اظهار می‌کنند که اگر این یافته‌ها در یک مطالعه با مقیاس وسیع همانندسازی شود، این باکتری می‌تواند در سال ۲۰۲۱ به صورت تجاری و به عنوان یک مکمل غذایی به فروش برسد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید