انتشار این مقاله


درمان خشکی واژن پس از یائسگی

“من یائسه هستم و اغلب خشکی واژن دارم که باعث می‌شود که مقاربت دردناکی داشته باشم. آیا کاری می‌توانم در این مورد انجام دهم؟”

“من یائسه هستم و اغلب خشکی واژن دارم که باعث می‌شود که مقاربت دردناکی داشته باشم. آیا کاری می‌توانم در این مورد انجام دهم؟”


مقاله مرتبط: خشکی واژن


 

خشکی واژن ممکن است برای بسیاری از زنان یائسه پیش بیاید. خشکی واژن یک نشانه مشخص از سندرم genitourinary یائسگی است که به عنوان واژینیت آتروفیک یا آتروفی واژن نیز شناخته می‌شود. در این شرایط، بافت‌های واژن نازک‌تر و راحت‌تر تحریک می‌شوند – که در اثر کاهش طبیعی استروژن بدن شما در طی یائسگی ایجاد می‌شود.


مقاله مرتبط: درمان خانگی سوزش واژن


 

برای جبران خشکی واژن و مقاربت دردناک (dyspareunia) همراه با سندرم genitourinary ناشی از یائسگی، پزشک ممکن است به موارد زیر توصیه کند:

  • مرطوب کننده‌های واژن (K-Y Liquibeads، Replens و غیره)، هر چند روز یک بار استفاده می‌شوند تا باعث مرطوبی شوند و بافت‌های واژن را سالم نگه دارند.
  • لوبریکانت‌های واژن (Astroglide, K-Y jelly, Sliquid  و غیره)، در زمان فعالیت جنسی برای کاهش درد در هنگام مقاربت استفاده می‌شود.
  • کرم، قرص و یا حلقه استروژن واژینال با دوز کم برای تقویت بافت‌های واژن- حتی اگر شما از قرص‌ها یا پچ‌های هورمون درمانی سیستمیک استفاده می‌کنید، در صورت تداوم خشکی واژن و علائم مرتبط با آن، پزشک شما ممکن است درمان با استروژن واژینال با دوز کم را توصیه کند. اگر سرطان پستان داشته‌اید، با پزشک خود درباره خطرات استروژن واژینال صحبت کنید.
  •   Ospemifene (osphena)، مدولاتور گیرنده استروژن انتخابی (SERM) که از  دهان مصرف می‌شود، برای درمان مقاربت دردناک همراه با آتروفی واژن تأیید شده است. این دارو برای زنان مبتلا به سرطان سینه یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند تائید نشده است.
  • Dehydroepiandrosterone (DHEA)، به شکل یک شیاف واژن شبانه، توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای درمان مقاربت دردناک در زنان یائسه تایید شده است.

مقاله مرتبط: مقاربت دردناک


 

فعالیت جنسی منظم یا تحریک واژن – با یا بدون شریک – همچنین کمک می‌کند تا بافت‌های سالم واژن در زنان بعد از یائسگی حفظ شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید