انتشار این مقاله


داروهای رایج مورد استفاده برای فشار خون ممکن است سلامت روده را به خطر بیندازند!

تحقیقات جدید حاکی از ارتباط داروهای کاهنده فشار خون با بروز دیورتیکولوز در روده می‌باشد!

یک تیم تحقیقاتی پتانسل بالقوه اثرات جانبی داروهای ریاج فشار خون را بررسی کرده و پی بردند که این داروها ممکن است خطر بالقوه برخی بیماری‌های مربوط به رودها را افزایش دهند.

فشار خون بالا خطر سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و آسیب‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. طبق تخمین‌های انجام شده، در سال ۲۰۱۵، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برند.

محققان با استفاده از مطالعات مبتنی بر جمعیت در سطح ملی، محلی یا جامعه برای تحلیل روند جهانی فشار خون در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵، پس بردند که تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا در ۴۰ سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است.

درمان‌های اتخاذ شده برای فشار خون بالا شامل تغییر سبک زندگی فرد و دارودرمانی است. نوع داروی تجویزی توسط پزشک به میزان فشار خون او و سایر مشکلات پزشکی احتمالی او بستگی دارد.

بیشترین داروهای مصرف شده مهار‌کننده‌ها و بلاک کننده‌های کانال‌ها می‌باشند. مهار کننده‌ها موجب شل شدن دیواره عروق می‌شوند و بلاکرهای کانال‌ها از عمل طبیعی مواد شیمیایی‌ای که رگ‌های خونی را تنگ می‌کنند جلوگیری کرده و ضربان قلب را پایین آورده و حجم خون مورد نیاز برای پمپاژ را کم می‌کنند.

بررسی اثرات داروهای کاهنده فشار خون

در حال حاضر دانشمندان Imperial College London در بریتانیا با همکاری دانشمندان Ludwig Maximilian University در مونیخ به پژوهش درباره اثرات و پتانسیل اثرات جانبی سه داروی رایج فشار خون پرداختند: مهارکننده ACE، بتابلاکرها، بلاک کننده‌های کانال کلسیمی.

نتایج این پژوهش در ژورنال Circulation منتشر شده است.

به منظور انجام تحقیق، پژوهشگران از آنالیزهای ژنتیکی استفاده کرده‌اند. آن‌ها پروتئین‌های هدف این داروهای کاهنده فشار خون را شناسایی کرده و اطلاعات به دست آمده از حدود ۷۵۰۰۰۰ نفر را آنالیز کردند تا انواع مختلف حالت‌های ژنتیکی که مخصوص این بیماران هستند را مشخص کنند.

سپس، با استفاده از داده‌های مطالعه U.K. Biobank، محققان ارتباطات بالقوه بین این گونه‌های ژنتیکی و خطر بیماری‌های مختلف را بررسی کردند. به عبارت دیگر، آن‌ها از انواع ژنتیکی به عنوان “پروکسی‌های ژنتیکی” برای اثر داروهای ضد فشار خون استفاده می کردند.

با نگاهی دقیق‌تر به تغییرات ژنی‌ای که تاثیرات این داروهای فشار خون را تقلید می‌کنند، دانشمندان اثرات این داروها را بر خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و خطر ۹۰۰ بیماری مختلف محاسبه کردند.

بررسی انواع ژنتیکی که تاثیر داروها را تقلید می‌کنند، به عنوان یک مفهوم قدرتمند برای کمک به اولویت بندی و طراحی کارآزمایی‌های بالینی به احتمال زیاد موفقیت آمیز است.

Dipender Gill، نویسنده اصلی پژوهش

بلاکر کانال‌های کلسیمی و دیورتیکول

گروه تحقیقاتی متوجه ارتباطی بین این گونه ژنتیکی و خطر پایین ابتلا به بیماری قلبی عروقی شد، اما یافته‌های آن‌ها نشان می‌داد که برخی از اجزای این داروها ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت روده داشته باشند.

نتایج نشان می‌داد که ژن‌های مربوط به نوع خاصی از بلاکرهای کانال کلسیم – به نام “کلاس غیردی هیدروپیریدینی” – ممکن است خطر ابتلا به بیماری روده‌ای به نام دیورتیکولوز (Diverticulosis) را افزایش دهند.

دیورتیکولوز حالتی است که در پوشش سیستم گوارشی کیسه‌های کوچکی ایجاد می‌شود. این ورم‌ها معمولاً در قسمت پایین روده بزرگ ظاهر شده و به ندرت باعث مشکلات خاصی می شود مگر این که ملتهب یا عفونی شوند که در این حالت دیورتیکولیت نامیده خواهند شد.

علائم دیورتیکولیت عبارتند از درد در سمت چپ پایین شکم، تهوع، استفراغ، تب، حساسیت شكم و یبوست.

در صورت عدم درمان و رسیدگی به موقع و پاره شدن این کیسه‌ها یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شوند.

گیل معتقد است که این اولین باری است که ارتباط خاصی بین این داروهای بلاک کننده کانال کلسیم و وقوع احتمالی دیورتیکولوز دیده می‌شود.

ما از مکانیسم زمینه‌ای این موضوع آگاه نیستیم. هر چند ممکن است به تاثیرات دارو بر روی عملکرد عضلات روده، که مسئول انقباضات برای به جلو راندن غذا در روده هستند، مربوط باشد.

دگتر گیل

همچنین محققان دارند که تحقیقات بیشتر برای تایید ارتباط بین داروهای فشار خون و بیماری روده‌ای نیاز است و این یافته‌ها نباید افرادی را که از این داروها استفاده می کنند تحت تاثیر قرار دهد.

او معتقد است که دانشمندان باید از نتایج این مطالعه به عنوان یک راهنمایی در تحقیقات آینده استفاده کنند، اما پزشکان نباید دستورالعمل‌های تجویزی خود را در حال حاضر تغییر دهند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید