انتشار این مقاله


بيماري‌های منتقله از راه جنسی (STDs)

بیماری‌های منتقله از راه جنسی از بیماری‌های شایع هستند که بسیاری از افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند.


بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STDs) شایع هستند. طبق گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها بیش از ۲۰ میلیون عفونت جدید در ایالات متحده در هر سال رخ می‌دهد. حتی بیشتر افراد هنوز تشخیص داده نشده‌اند. یکی از دلایلی که بسیاری از مردم نمی‌دانند که مبتلا شده‌اند، این است که بسیاری از بیماری‌های منتقله از راه جنسی علائم ندارند. شما ممکن است سالیان سال بدون اینکه بدانید، آلوده باشید. حتی زمانی که STDها علائم واضح ندارند هم می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند. بیماری‌های درمان نشده و بدون علامت منتقله از راه جنسی می‌توانند باعث عوارض زیر شوند:

  • افزایش احتمال نازایی
  • ایجاد انواع خاص سرطان در افراد
  • احتمال آلوده شدن شریک جنسی
  • آسیب به جنین در صورت بارداری مادر
  • افزایش احتمال ابتلا به HIV

علائم

بیماری‌های منتقله از راه جنسی افراد را غافلگیر می‌کند اما این مهم است که افراد از سلامت جنسی خود محافظت کنند. از تغییرات فیزیکی خود هرچند جزئی و کوچک آگاه باشید و در اسرع وقت با پزشک درمیان بگذارید. اگر علائم بیماری‌های منتقله از راه جنسی را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند عفونت شما را درمان کنند یا داروهایی برای کاهش علائم یا مشکلات احتمالی شما ارائه دهند. آنها همچنین می‌توانند به شما در مورد چگونگی کاهش خطر STD در آینده کمک کنند.
علائم STD می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشند. برخی از شایع‌ترین نشانه‌های STD عبارتند از:

تغییرات ادراری

سوزش یا درد هنگام ادرار کردن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های STD باشد. با این حال، این علائم می‌تواند درعفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه نیز رخ دهد. بنابراین سوزش یا درد و یا هرگونه تغییرات هنگام ادرار کردن باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. بیماری‌های منتقله از راه جنسی که سبب ایجاد درد هنگام ادرار کردن می‌شود شامل:

  • کلامیدیا
  • گنووریا
  • تریکومونیازیس
  • هرپس ناحیه‌ی تناسلی

اگر متوجه تغییرات در ادرار شدید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. شما همچنین باید به رنگ ادرار خود توجه كنيد تا بدانيد ادرار آغشته به خون هست يا نه.

ترشحات غيرطبيعي از آلت تناسلی

ترشحات آلت تناسلی معمولا نشانه STD یا عفونت دیگری است. مهم است که این علامت را در اسرع وقت به پزشك خود اطلاع دهيد. عامل بيماري‌های منتقله از راه جنسی که باعث ترشحات غیرطبیعی می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • کلامیدیا
  • سوزاک ( گونوره‌)
  • تریکومونیاز

این عفونت‌ها معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. با این حال، مهم است که داروهای خود را دقیقاً همانطور که تجویز شده‌است، مصرف کنید. اگر علائم شما بهبود نیابد و یا اگر بدتر شده‌باشد، باید دوباره به دکتر خود مراجعه کنید چراکه شما ممکن است توسط تماس با شریک جنسی خود دوباره آلوده شده‌باشید بویژه اگر فرد مقابل همان زمان با شما تحت درمان قرار نگرفته‌باشد. شما ممکن است در این شرایط نیاز به تغییر آنتی‌بیوتیک داشته‌باشید.

سوزش یا خارش در ناحیه‌ی واژن

STD همیشه علت سوزش یا خارش در ناحیه واژن نیستند. عفونت توسط باکتری یا تک‌یاخته نیز می‌تواند سوزش یا خارش واژن را ایجاد کند. با این حال، شما باید با پزشک خود در مورد هر گونه تغییر در ناحیه واژن خود صحبت کنید. عفونت واژن توسط باکتری و یا شپش ناحیه‌ی پوبیس می‌تواند خارش داشته‌باشد در اینصورت نیز بیمار به درمان نیاز دارد.

درد هنگام رابطه‌ی جنسی

درد گهگاهی در هنگام رابطه جنسی در بین زنان شایع است. به همین دلیل، این نشانه می‌تواند یکی از علائمی باشد که در بیماری‌های منتقله از راه جنسی نادیده گرفته‌ می‌شود. اگر در طول رابطه‌ی جنسی درد دارید باید با پزشک خود صحبت کنید. بخصوص اگر این درد ویژگی‌های زیر را داشته‌باشد:

  • تازه ایجاد شده‌باشد.
  • ماهیت و نحوه‌ی درد تغییر کرده‌باشد.
  • بعد از رابطه با با شریک جنسی جدید ایجاد شده‌باشد.
  • پس از تغییر در عادات جنسی شروع شده‌باشد.
  • درد هنگام انزال در آقایان می‌تواند از نشانه‌های STD باشد.
  • ترشحات غیرطبیعی یا خونریزی از واژن

ترشحات غیرطبیعی واژن می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های عفونی متعدد باشد. همه‌ی این بیماری‌های عفونی از طریق رابطه‌ی جنسی انتقال نمی‌یابند. عفونت‌های مرتبط با جنسیت مانند تک‌یاخته و واژینوز باکتری نیز می‌توانند باعث ترشحات غیرطبیعی شوند. اگر تغییراتی در ترشحات واژن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی طبیعی هستند اما این ترشحات نباید رنگ و بوی غیرطبیعی داشته‌باشند اگر ترشحات غیرطبیعی شوند، می‌تواند از نشانه‌های STD باشد. به عنوان مثال، ترشحاتی که به علت تریکومونایز رخ می‌دهد اغلب سبز رنگ، کف مانند و بد بو است. ترشحات گونوره ممکن است زرد رنگ و آغشته به خون است.
اگر بین دوره‌های قاعدگی خونریزی همراه با ترشحات داشتید حتماً به پزشك خود اطلاع دهيد چراكه ممكن است علائمي از سرطان باشد.

تورم يا زخم

تورم و زخم ممکن است اولین نشانه‌های قابل توجه STD ها از جمله:

  • هرپس ناحیه تناسلی
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • سیفلیس
  • کنتاژیوسوم مولوسکوم

اگر در نزدیکی دهان یا ناحیه‌ی تناسلی خود دچار تورم و زخم غیرطبیعی شدید حتماً با پزشك خود اين مسئله را در ميان بگذاريد و حتما به پزشك خود مراجعه كنيد حتي اگر زخم‌ها از بین رفته‌باشند. به عنوان مثال، زخم‌های ناشی از هرپس معمولاً طی یک یا دو هفته از بین می روند. با این حال، حتي هنگامي‌كه زخم‌ها وجود نداشته‌باشند نیز می‌توانند عفونی باشند. بهبود زخم به این معنا نمی‌باشد که عفونت نیز بهبود یافته‌است. عفونت‌هایی مانند هرپس، عفونت‌هایی هستند که فرد تمام طول عمر با آن درگیر می‌باشد. هنگامی که شما آلوده شدید، ویروس در بدن شما در همه جا وجود دارد.

درد در ناحیه‌ی لگن و شکم

درد لگن می‌تواند نشانه‌ی تعدادی از بیماری‌ها باشد. اگر درد غیرمعمول یا شدید دارید بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از علل درد لگن به STD مربوط نیست. با این حال، یکی از علل درد شدید لگن در زنان، بیماری التهابی لگنی (PID) است که وقتی که STD بدون علامت درمان نشده‌باشد، ایجاد می‌شود. باکتری‌ها به رحم و شکم صعود می‌کنند و باعث التهاب و زخم می‌شوند. این می‌تواند بسیار دردناک باشد و در موارد نادر کشنده باشد. بیماری‌های التهابی لگن (PID ) یکی از علل اصلی ناباروری قابل پیشگیری در زنان است.

بدون وجود علائم اختصاصی

بیماری‌های منتقله از راه جنسی، عفونت‌هایی هستند مانند سایر عفونت‌ها که می‌توانند علائم اختصاصی ایجاد نکنند و علائم آن‌ها مانند سایر بیماری‌ها باشد که این نشان می‌دهد بدن شما به آن عفونت پاسخ داده‌است. علائم غیراختصاصی که ممکن است در بیماری‌های منتقله از راه جنسی ( STD) و سایر بیماری‌های مرتبط اتفاق بیفتد شامل:

  • لرز
  • تب
  • خستگی
  • بثورات
  • کاهش وزن

این علائم به تنهایی نمی‌تواند پزشک شما را به شک بیندازد که شما مبتلا به STD شده‌اید. اگر فکر می‌کنید که در معرض بیماری‌های منتقله از راه جنسی بودید حتماً به پزشك خود اطلاع دهيد.

افرادی که بیشترین خطر ابتلا به STD را دارند

همه‌ی افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های جنسی هستند اما یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان آن در افراد جوان و مردان همجنس گرا بیشتر می‌باشد. احتمال آلودگی افراد جوان بین ۱۵-۲۶ساله توسط کلامیدیا و گنوره بیشتر است اما این درحالی است که ۸۳ درصد مردان همجنس گرا توسط سیفلیس آلوده می‌شوند.

درمان STD

برخی از STDها قابل درمان هستند، در حالی که برخی قابل درمان نیستند. با پزشک خود در مورد درمان و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از اینکه باعت انتقال STD به شریک جنسی خود نمی‌شوید صحبت کنید، چرا که ممکن است هنوز مسری بوده‌باشد. برخی بیماری‌های منتقله از راه جنسی قابل درمان هستند به عنوان مثال:

  • درمان کلامیدیا توسط آنتی‌بیوتیک‌ها
  • درمان گونوره با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها. با این حال، برخی از گونه‌های مقاوم به درمان ایجاد شده‌اند که به درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهند.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند سیفلیس را درمان کند. پزشکان با توجه به مرحله‌ی سیفلیس می‌توانند نوع آنتی‌بیوتیک را انتخاب کنند.
  • پزشکان می‌توانند داروی ضدقارچی مترونیدازول یا تینیدازول را برای درمان بیماری تجویز کنند.

برخی از STDها قابل درمان نیستند اما داروها می‌تواند علائم آنها را کاهش دهد. هرپس و ویروس پاپیلومای انسانی دو نوع STD هستند که در این دسته قرار دارند. برای هرپس، پزشکان داروهایی را برای کاهش عود بیماری تجویز می‌کنند که به عنوان ضد ویروس شناخته می‌شوند. بعضی افراد این داروها را روزانه مصرف می‌کنند تا احتمال عود بیماری کاهش یابد. پزشکان درمان خاصی برای ویروس پاپیلومای انسانی ندارند. با این حال، ممکن است داروهای موضعی برای کاهش خارش و احساس ناراحتی تجویز کنند.
اگر بیماری منتقله از راه جنسی شما درمان شده‌است این بدین معنا نیست که شما دیگر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها نیستید. همچنین شما ممکن است دوباره به همان نوع بیماری منتقله از راه جنسی نیز مبتلا شوید.

چه زمان به پزشک مراجعه شود؟

پزشک با انجام آزمایشات باید مطمئن شود که شما مبتلا به STD یا بیماری عفونی دیگر یا بیماری همراه دیگر هستید یا نه. این مهم هست که به محض دیدن علائم به پزشک خود مراجعه کنید چرا که تشخیص و درمان زودرس برای جلوگیری از عارضه‌های خطرناک بعدی مهم می‌باشد.
دلیل دیگری که باید به پزشک مراجعه کنید این است که تشخیص بیماری‌های منتقله از راه جنسی هنگام وجود علائم آسان می‌باشد. علائم گاهی اوقات از بین می‌روند که این به معنای بهبودی STD نمی‌باشد چرا که بیماری منتقله از راه جنسی می‌تواند وجود داشته‌باشد و علائم دوباره بروز کند.
غربالگری روش استاندارد نمی‌باشد و شما تا زمانی که آزمایشات خواسته شده را انجام نداده‌ و نتایج آن را نداشته‌باشید نمی‌توانید بفهید که مبتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی هستید یا خیر.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید