انتشار این مقاله


هماتیدروزیس یا عرق خونی چیست؟

هماتیدروزیس یا هماتوئیدروزیس (Hematohidrosis) نوعی وضعیت بالینی بسیار نادری است که در آن، فرد بدون اینکه جراحت یا بریدگی خاصی داشته‌باشد، خون عرق می‌کند.

به نظر می‌رسد که این بیماری قدمتی به طول تاریخ دارد.از موارد معروف آن می‌توان به عیسی مسیح اشاره کرد که قبل از به صلیب کشیده شدن خون عرق می‌کرده‌است و یا سربازی که هنرمند معروف لئوناردو داوینچی او را طوری ترسیم کرده‌است که به نظر می‌آید عرق خونین روی صورتش وجود داشته‌است.

هماتیدروزیس یا هماتوئیدروزیس (Hematohidrosis) نوعی وضعیت بالینی بسیار نادری است که در آن، فرد بدون اینکه جراحت یا بریدگی خاصی داشته‌باشد، از پوستش خون ترشح شود(به اصطلاح خون عرق کند).

در قرن بیستم تنها تعداد انگشت‌شماری از موارد بالینی به عنوان هماتیدروزیس تایید شده‌اند.

نشانه‌ها

افرادی که هماتیدروزیس دارند، در عرق آن‌ها خون دیده ‌می‌شود. معمولا در نواحی اطراف صورت دیده می‌شود، ولی ممکن است در نقاط دیگر بدن نیز مشاهده شود؛ مثل بینی، دهان یا معده. ممکن است پوست مناطق خونی موقتا ورم کند.

خون گریه کردن نیز به این مورد مربوط است که همولاکریا (Hemolacria) نامیده می‌شود. خونریزی از گوش نیز اتوریای خونی (Blood Otorrhea) نامیده می‌شود.

هماتیدروزیس ممکن است به صورت خون، عرق خونی یا عرق با قطره‌های کوچک خون تظاهر کند. عرق‌ریزی با رنگ‌های متفاوت، نظیر زرد، آبی، سبز یا سیاه، نشانه نوع متفاوتی از بیماری به نام کروموهیدروزیس (Chromohidrosis) می‌باشد.

خون‌ریزی معمولا به صورت خودبه‌خود متوقف می‌شود و اغلب جدی تلقی نمی‌شوند مگر اینکه شما را دهیدراته کند که می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده باشد.

چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشکان هنوز علت اصلی این وضعیت را به درستی نمی‌دانند، بیشتر به این دلیل که بیماری بسیار نادر است. اغلب آن‌ها گمان می‌کنند که می‌تواند بخشی از واکنش‌های “ستیز و گریز” بدن باشد.

عروق کوچک خونی در پوست دچار پارگی می‌شوند. خون درون آن‌ها ممکن است به درون غدد عرق راه یابد یا این خون درون حفره‌هایی غیرعادی از ساختمان ریشه مو تجمع یابد. این عوامل ممکن است موجب تجمع خون شده و باعث نشت آن‌ها در فولیکول‌های مو یا سطح پوشت شود.

چه کسانی مبتلا می‌شوند؟

هماتیدروزیس می‌تواند نشانه‌ای از وجود سایر بیماری‌ها باشد مثل فشار خون بالا و اختلالات خون‌ریزی. هچنین ممکن است در زنانی که در دوره قاعدگی خود به سر می‌برند نیز رخ بدهد.

به نظر می‌رسد برخی اوقات می‌تواند نتیج استرس یا ترس شدید مانند روبه‌رو شدن با مرگ، شکنجه یا آزار شدید نیز ظاهر شود. احتمالا به نوعی با مثل خون عرق کردن در نتیجه کار زیاد نیز مرتبط باشد.

تشخیص

پزشک معمولا از شما در مورد خون‌ریزی‌هایتان بپرسد، اینکه چه مدت طول می‌کشند و یا کی رخ می‌دهند. در مورد وضعیت عمومی سلامتتان نیز پرسش خواهند کرد، مثل مشکلات دیگر و تاریخچه سلامت افراد نزدیک خانواده. ممکن است وضعیت زندگی شما را نیز پرس‌وجو کنند.

برای اینکه بفهمند چه عاملی موجب هماتیدروزیس می‌شود، ممکن است برای یافتن سرنخ نگاهی به آزمایش‌های تصویربرداری و خونی شما نیز بیندازند. احتمالا به شما پیشنهاد می‌کنند تا آزمایش‌هایی را انجام دهید تا وضعیت کبد و کلیه شما را بررسی کنند. ممکن است آزمایش CT و یا اولتراسوند هم بسته به اینکه از کجا خونریزی می‌کنید، برای بررسی لازم باشد.

ممکن است پزکان دیگری با تخصص خون، پوست یا سایر زمینه‌ها در روند درمانی شما دخیل شوند.

درمان

اگر پزشکی متوجه شود یا گمان برد که عامل زمینه‌ای موجب ایجاد هماتیدروزیس می‌شود، سعی خواهند کرد آن را رفع کنند تا از بروز دوباره هماتیدروزیس جلوگیری شود. ممکن است موارد زیر به شما تجویز شود:

  • بتابلاکرها یا ویتامین C برای کاهش فشار خون
  • داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب و درمان‌هایی که از دوره‌های زمانی استرس‌های احساسی شما بکاهد.
  • داروهایی برای کمک به انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی

محمد امین اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید